logo
امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۴۵۸۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی:

مسائل فرهنگی باید به‌صورت جدی آسیب‌شناسی شود

مسائل-فرهنگی-باید-به‌صورت-جدی-آسیب‌شناسی-شود
نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی باید آسیب‌شناسی جدی در مسائل فرهنگی داشته باشد، گفت: در همین زبان ترکی، بعضاً طراحان فرهنگی از ترس اینکه دچار پان‌ترکسیم نشوند، خیلی به خطا رفته‌اند.

به گزارش موج رسا; سیدمرتضی خاتمی خاتمی امروز در یکصد و هفتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان زنجان اظهار داشت: چنین جلسات، جای تعارفات و تکرار مکررات نیست و باید آسی‌های فرهنگی_ اجتماعی و نگات آن را ببینیم و بررسی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: دور شدن از سیره ائمه معصومین(ع)، یکی از دلایل آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی است.

خاتمی با اشاره به فرمایش حضرت زهرا(س) با عنوان «اَلجار ثُمّ الدّار» افزود: با همین یک جمله می‌توان فرهنگ جامعه را متحول کرد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصادیق مور اشاره نسبت به آسیب‌های فرهنگ– اجتماعی استان، عمدتاً فراگیر و کشوری است، گفت: وجود برخی آمارها حتی به مقدار کم هم زیاد است و برخی آسیب‌ها نباید در جامعه مشاهده شود و نباید اینگونه بگوییم که در فلان آسیب، جزء استان‌های رده پایین کشور هستیم بلکه باید گفت وجود آسیب حتی به مقدار خیلی کم هم زیاد است.

وی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی باید آسیب‌شناسی جدی در مسائل فرهنگی داشته باشد.

خاتمی ابراز کرد: در همین زبان ترکی، بعضاً طراحان فرهنگی از ترس اینکه دچار پان‌ترکسیم نشوند، خیلی به خطا رفته‌اند.

وی با بیان اینکه در بعضی مواقع خود ما نیز مقصر هستیم، بیان داشت: نشریاتی در سطح استان و شهرستان‌ها نداریم که به پیشینه تاریخی، فرهنگی و مذهبی اشاره کند لذا به نقاط فرهنگی و اجتماعی استانی باید به‌صورت آسیب‌شناسانه تاکید شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: ایشان فرمودند نباید کلی‌گویی کنیم بلکه به‌صورتریز و دقیق وارد مسائل شویم لذا در این مسیر نباید دعوای حیدری– نعمتی راه بیندازیم.

حجت‌الاسلام سعید احمدی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز گفت: فرهنگ بومی حتی زبان، گویش و پوشش ما رفته‌رفته در خانواده‌ها و نسل جوان به سمت نگاه‌های شرقی سوق پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه نگاه بر این بود که ظرفیت زبان ترکی را به گفتمان انقلاب اسلامی بیاوریم، اظهار داشت: البته این به معنای پان‌ترکسیم نیست همانگونه که رهبر انقلاب به فرزند شهید مدافع حرم فرمودند زبان ترکی را یاد بگیر چرا که زبان فارسی را در مدرسه آموزش می‌دهند.

حجت‌الاسلام احمدی با بیان اینکه شکاف بین نسلی از لحاظ فرهنگی ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: از فرهنگ بومی باید در بازنمایی فرهنگی استفاده کنیم.

جعفر گنج‌خانلو، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز گفت: ضعف نگرشی و زیرساختی در ساحَت علم و فناوری در کانون‌ها و مراکز تولید علم، دانش و فرهنگ با توجه به پیشینه تاریخی استان زنجان مشاهده می‌شود و سوال این است که امروز خانواده‌ها و مراکز چرا ضعف بیش از حد در خصوص علم نشان می‌دهند و چرا عدم تمایل به تحصیلات عالیه و ورود به برخی رشته‌های فرهنگی و حوزوی در جامعه وجود دارد.

به گزارش موج رسا؛ تدوین دانشنامه زنجان با الگوگیری از دانشنامه استان مازندران و تصویب برگزاری آئین نکوداشت جمال شورجه (کارگردان زنجانی سینما) نیز بخش‌های دیگر جلسه امروز بود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر