logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۴۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در سایه بی‌تدبیری مسولان

آب آشامیدنی روستاهای کلتان و جزلاندشت طارم با طعم جلبک/ منبع آب این دو روستا به زیستگاه قورباغه‌ها تبدیل شده است+ تصاویر

آب-آشامیدنی-روستاهای-کلتان-و-جزلاندشت-طارم-با-طعم-جلبک-منبع-آب-این-دو-روستا-به-زیستگاه-قورباغه‌ها-تبدیل-شده-است+-تصاویر

مردم روستای کلتان و جزلاندشت طارم از نبود آب آشامیدنی مناسب رنج می‌برند و کمبود آب و تبدیل شدن منبع آب این دو روستا به زیستگاه حیوانات از گلایه‌های اهالی این دو روستا است.

به گزارش موج رسا; روستاهای کلتان و جزلاندشت یکی از روستاهای محروم شهرستان طارم از لحاظ دارا بودن امکانات دولتی است گفتنی است یکی از عمده مشکلات این دو روستا معضل آب شرب است که از لحاظ بهداشتی از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

با توجه به اینکه آب شرب این دو روستا بعنوان مجتمع با همت اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان طارم و کمک مالی مردمان دو روستا از فاصله ۱۰ کیلومتری در منطقه گردشگری شیرین سو طارم از یک رشته قنات و یک حلقه چاه تأمین شده است ولی در روزهای گرم سال جوابگوی مشترکین نبوده و در ماهای سرد سال بعلت بیرون بودن شبکه آبرسانی با مشکل یخبندان مواجه می شود.

IMG_3725

IMG_3733

IMG_3722 - Copy

ابراهیم موسوی عضو شورای اسلامی روستای جزلاندشت به مشکلات اب شرب این روستا اشاره و اظهار داشت: مخزن آب شرب دو روستای کلتان و جزلاندشت مشترک بوده و از وضعیت بهداشتی و پوشش کافی برخوردار نیست.

وی با اشاره به بلاتکلیفی و مواجه بودن دو روستا با مشکل کم آبی تصریح کرد: با توجه به اینکه چشمه و مسیر لوله گذاری این دو روستا مشترک بوده و کمک مالی اهالی دو روستا در این خصوص انجام شده است دولت می تواند با همت مجدد مردم دو روستا نسبت به جداسازی مخزن که جوابگوی دو روستا نیست اقدام کند تا مردم بیشتر از این از مشکل کم آبی رنج نبرند.

جهان الله اسدی عضو دیگر روستای جزلاندشت در این خصوص افزود: با توجه به اینکه روستای کلتان با داشتن ۴۵ خانوار و روستای جزلاندشت با داشتن ۱۵۰ خانوار بعنوان مجتمع از یک مخزن آب شرب این دو روستا تأمین می‌شود علاوه بر آنها ساخت و سازهای شخصی از جمله تالار و گاوداری و پمپ بنزین که در این روستا راه اندازی شده است از این آب شرب جهت اداره امورات بهره می برند بنابراین آب شرب این روستا کفاف نمی کند.

IMG_3726

IMG_3749

IMG_3750

حیدری یکی از ساکنان این روستا با ابراز گلایه از بی توجهی مسئولان در رسیدگی به وضعیت بهداشتی آب شرب این روستا اظهار داشت: مدت ۳ روز است که اهالی روستای جزلاندشت با قطعی آب ۱۵ ساعته در این ایام ماه مبارک مواجهند و به علت نداشتن مسئول آب (آبدار به علت پرداخت نشدن مطالبات حقوقی) دست به گریبان هستند.

وی افزود: مخزن آب دو روستا از لحاظ بهداشتی از وضعیت خوبی برخوردار نبوده و به علت نبود سر پوشش کافی محل زندگی حیوانات و خزندگان شده است و احتمال بروز انواع اقسام بیماری ها در این دو روستا وجود دارد.

IMG_3762

IMG_3743

IMG_3740

محمدی از ساکنین روستای کلتان در این مورد اظهار داشت: به علت مشترک بودن آب شرب این دو روستا مخزن آب تأمین شده جوابگوی نیازهای مردم دو روستا نبوده و با توجه به اینکه مخزن در فاصله ۱۰ کیلومتری روستاها و در منطقه توریستی شیرین سو واقع شده است از لحاظ بهداشتی از وضعیت خوبی برخوردار نیست شایسته است توجه مسئولین نسبت به حل این معضل افزایش یابد.وضعیت آب شرب این روستا زمینه بروز انواع بیماریها را می شود.

مسئول اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان طارم در پاسخ به مطالبات اهالی روستاهای جزلاندشت و کلتان اظهار داشت: این دو روستا به عنوان مجتمع شناخه می شوند که محل تأمین آب شرب و بهداشتی آنها از یک رشته قنات و یک حلقه چاه تأمین می شود بنابراین تعداد مشترک دو روستا ۲۰۴ مشترک بوده و الگوی مصرف کشوری کمتر از 500 لیتر است.

عباسی افزود: بطور میانگین حدود ۵ لیتر در ثانیه تولید آب مجتمع است که در طول شبانه روز بیش از ۴۰۰ متر مکعب آب تولید و کند زدایی و توزیع میشود که به ازای هر مشترک ۲ متر مکعب (۲۰۰۰ لیتر) آب وجود دارد.

وی تصریح کرد: علت جیره بندی آب در روستاهای فوق و اکثر روستاهای شهرستان طارم مصرف بی رویه و استفاده برای سایر مصارف از جمله آبیاری باغات و کاشت صیفی جات در محوطه های ساختمانی و گاهاً مزارع جنبی می باشد.

مسئول اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان طارم در پاسخ به مطالبات اهالی نسبت به استفاده طرح های شخصی از آب شرب در روستاها اظهار داشت: یکی از راههای توسعه روستاها ایجاد زیرساخت ها و صنایع تبدیلی است که برای پیشرفت روستاها نیاز است اگر این زیرساخت ها فراهم نشود بعضی پیشرفت ها در روستاها محقق نخواهد شد.

وی همچنین در خصوص پاسخ به مطالبات مردم روستای جزلاندشت در خصوص مسئول آب در این دو روستا اظهار داشت: با توجه به انصراف ابدار روستای مذکور طی نامه ای از دهیاری و شورای اسلامی روستا برای معرفی آبدار جدید درخواست شده است.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه مخزن آب شرب دو روستا با کمک مردمی دو روستا و همت اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان تأمین شده است صاحبان طرح ها هم در اجرای این طرح ها کمک مالی و مشارکت داشته اند.

منبع برگ زیتون

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر