logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۴۳۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
استاندار زنجان:

ارتباط صنایع بزرگ با دانشگاه‌ها در استان زنجان ضعیف است/ تربیت دانشجویان باید در مسیر تولید ثروت ملی باشد

ارتباط-صنایع-بزرگ-با-دانشگاه‌ها-در-استان-زنجان-ضعیف-است-تربیت-دانشجویان-باید-در-مسیر-تولید-ثروت-ملی-باشد-
استاندار زنجان گفت: باید مسیر تربیت دانشجو در دانشگاه طوری باشد که خود دانشجویان بتوانند منبع تولید ثروت باشند و به راحتی جذب مراکز تولید ثروت شوند که باید وقت و انرژی بیشتری در این زمینه گذاشته شود.

به گزارش موج رسا; نشست صمیمی دانشجویان با استاندار زنجان به مناسبت 16 آذر (روز دانشجو) با حضور دانشجویان منتخب دانشگاه‌های استان ظهر امروز در دانشگاه زنجان برگزار شد و حدود 20 نفر از دانشجویان به نمایندگی از دانشگاه‌ها و تشکل‌های مختلف دانشجویی به بیان نظرات، انتقادات، پیشنهادات و راهکارهای خود پرداختند و استاندار زنجان نیز یک‌به‌بک به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

محسن افشارچی با بیان اینکه نظرم نسبت به دانشگاه‌ها متفاوت از وضعیت کنونی است، گفت: منتقد وضعیت کنونی هستم اما بنده سیاستگذار این حوزه نیستم و در خصوص نحوه استفاده از فضای دانشگاه، موافق فضای فعلی در شکل کلان نیستم.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت نیروهای جوان اظهار داشت: ابتدا باید ببینیم «جوان» کیست و «استفاده» یعنی چه؛ اما قطعاً بیشتر مدیران بنده در بازه سنی 30 تا 45 سال خواهند بود و چگونگی استفاده از نیروهای جوان نیز نیازمند هم‌افزایی است.

افشارچی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان خاطرنشان کرد: پارامترهای زیادی در نظام جمهوری اسلامی برای هرگونه جابه‌جایی مدیران وجود دارد و مسئول باید ارضای محدودیت را حل کند.

وی افزود: تلاش بنده برای تسریع در عمل بالاست ضمن اینکه به مدیران توصیه می‌کنم اما فردی نیستم که مدیر زیردستم را به کاری اجبار کنم.

استاندار زنجان با بیان اینکه هرگونه مقایسه‌ای باید دقیق باشد، گفت: در چند سال گذشته، شاخص‌های مثبتی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه زنجان دیدیم که زحمت کشیده شده و هزینه شده است لذا نگاه جامع‌تری باید به مساله دانشگاه وجود داشته باشد.

وی در خصوص ارتباط ضعیف دانشگاه با صنعت در استان زنجان اظهار داشت: واحدهای صنعتی بزرگ مانند ایران ترانسفو و پارس‌سوئیچ خودشان دارای مرکز تحقیقات هستند و هم خودشان هزینه کرده و هم کار خود را در آنجا انجام می‌دهند و به همین دلیل، بخش خصوصی صنعتی به آن صورت که انتظار می‌رود با دانشگاه ارتباط ندارد.

افشارچی با بیان اینکه مرکز تحقیقات دانشجویان در سایر کشورها دانشجویان را در مسیر دیدگاه کلان آن کشور تربیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان وقتی توانستند مساله خود را در دانشگاه حل کنند، آماده جذب در مراکز تحقیقاتی می‌شوند.

استاندار زنجان گفت: باید مسیر تربیت دانشجو در دانشگاه طوری باشد که خود دانشجویان بتوانند منبع تولید ثروت باشند و به راحتی جذب مراکز تولید ثروت شوند که باید وقت و انرژی بیشتری در این زمینه گذاشته شود.

وی با بیان اینکه عمیق‌تر باید فکر کنیم، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید عمیق‌تر از مسائلی باشند که در فضای عامه مطرح می‌شود و در مورد بعضی مسائل باید دقیق‌تر و ریزتر ورود کنند.

افشارچی با بیان اینکه وظیفه ما در حوزه کارآفرینی، تسهیگری است، بیان کرد: بخشی از فضای پارک علم و فناوری دانشگاه زنجان با توجه به سبقه کشاورزی دانشگاه به موضوع کارآفرینی اختصاص خواهد یافت اما این مساله زمان‌بر است.

استاندار زنجان با بیان اینکه وقتی مساله‌ای مطرح می‌شود به دلیل پیچیده بودن راه حل نمی‌توان صورت‌مساله را پاک کرد، گفت: واقعیت این است که به دلیل کمبود، نیاز به افزایش پزشک داریم و باید افزایش یافته تا کیفیت کار پزشکان نیز ارتقا یابد.

وی اظهار داشت: باید بیشتر به عامه مردم فکر کنیم. برای مثال؛ اکنون دندانپزشک در زنجان زیاد شده که این مزیت زیادی از کاهش هزینه‌ها تا افزایش کیفیت خواهد داشت چرا که عرضه زیاد و تقاضا کم می‌شود و برای افزایش کیفیت با یکدیگر رقابت می‌کنند.

افشارچی تصریح کرد: لذا باید برای برقراری عادلات فکر کنیم و دغدغه مردم پایین‌دست را هم داشته باشیم.

استاندار زنجان در خصوص مشاوره گرفتن از جوانان و دانشجویان گفت: بنده هنوز هم کلاس‌های بعدازظهر روز پنج‌شنبه خود را دارم و سبد بزرگی از تفکرات دانشجویان را به صورت غیرمستقیم، همراه خود دارم و تمام تلاشم این است که تا حد امکان کلاسم را تعطیل نکنم.

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که گفت تمام مشکلات استان در سفر رئیس‌جمهوری بیان نشد، تاکید کرد: تمام مشکلات استان بیان شد و بیان مشکلات فقط مربوط به روز سفر نبود بلکه جلسات مختلفی با معاونین اول و اجرایی رئیس‌جمهوری، وزرا و معاونان وزرا قبل از سفر رئیس‌جمهوری در تهران تشکیل شده بود و تمام مطالب را گفته بودیم ضمن اینکه ستاد پیگیری مصوبات سفر نیز تشکیل شده تا مصوبات را پیگیری کند.

استاندار زنجان با بیان اینکه در خصوص موضوعات شهری خیلی عقب هستیم، گفت: تمام شاخص‌های آماری، آمارهای اقتصادی، توسعه شهری و رشد اقتصادی خود را با استان‌های اطراف مانند همدان، قزوین، گیلان و اردبیل مقایسه می‌کنیم اما متاسفانه اوضاع زنجان خیلی خوب نیست.

وی با بیان اینکه متوسط رشد اقتصادی استان زنجان طی سال‌های اخیر 0.9 است در حالی که همدان و گیلان به ترتیب 1.2 و 2 است و باید انرژی بیشتری بگذاریم ضمن اینکه در حوزه شهری نیز اینگونه است.

افشارچی با بیان اینکه در آموزش و پرورش نباید سیاسی‌کاری شود، افزود: تا حد توان، نگاه متفاوتی به این حوزه خواهم داشت.

استاندار زنجان بعد از پاسخ به دانشجویان در پایان برنامه گفت: حضرت علی(ع) می‌فرمایند نور چشم اصلی کسی که مسئولیتی را قبول می‌کند بر پایه عدل است که وقتی برقرار باشد، آدم‌ها با یکدیگر مهربان می‌شوند.

وی با بیان اینکه عدالت، یکی از اصلی‌ترین شاخص‌هایی است که باید به آن فکر کنیم، اظهار کرد: تولید ثروت در استان زنجان به یک شکل و توزیع آن به شکل دیگری است. سهم هر فرد در استان زنجان از تولید ناخالص داخلی 31 میلیون تومان است و زنجان با فاصله از میانگین کشوری در میانه‌های جدول قرار دارد و میانگین کشوری 39 میلیون تومان است.

افشارچی با بیان اینکه باید مقداری بالاتر به مساله عدالت نگاه کرد، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل اینکه مردم تحمل یکدیکر را ندارند، عدم وجود عدالت است که باید بیشتر به این موضوع توجه کرد.

استاندار زنجان گفت: آن چیزی که برای ما جهت‌دهنده فکری شده، فوروارد کردن مطالب است در حالی که بالاتر و عمیق‌تر از این باید باشد و این عمیق را غیر از دانشگاه از هیچ جای دیگری نباید انتظار داشته باشیم.

وی از مهاجرت نخبگان با عنوان یک پیچ و مهره در نظام سلطه جهانی تعبیر کرد و اظهار داشت: اگر در حوزه نگاه عمیق به مسائل دانشگاهی انرژی بگذاریم و با کارآفرینی در پی ایجاد اشتغال باشیم در آن صورت نه به عنوان یک پیچ و مهره در نظام سلطه جهانی بلکه به عنوان یک عمود خیمه در داخل می‌توان فعالیت کرد لذا باید نگاه عمیق‌تر داشت.

افشارچی ابراز کرد: انتظارم از دانشجویان این است که خود را به مسائل روبنایی اقناع نکنند بلکه به اندازه‌ای مطالعه داشته باشند که بهتر از هر کسی بدانند که در شاخص‌های مختلف در دنیا در کجا قرار گرفته‌ایم.

سیدمحسن نجفیان، رئیس دانشگاه زنجان نیز در این مراسم گفت: چنین برنامه‌هایی برای رشد و شکوفایی جوانان ما که آینده‌سازان این مرز و بوم هستند، لازم است.

وی اظهار داشت: شخصیت، رفتار و اندیشه دانشجویان در چنین صحنه‌هایی ساخته و پرورده می‌شود و در چنین فعالیت‌هایی، شخصیت بسیار قوی و اندیشه‌ای بسیار پویا در وجود جوانان و دانشجویان بارور می‌شود.

نجفیان خاطرنشان کرد: امیدواریم چنین فعالیت‌هایی به‌خصوص در این ایام که مزین به روز دانشجو است مفید فایده باشد.

رئیس دانشگاه زنجان با بیان اینکه طی 2 سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا کمتر چنین فعالیتی در دانشگاه‌ها داشتیم اما خوشحالیم که با بهبود وضعیت این بیماری و فروکش کردن کرونا بعد از مدت‌ها چنین محفل گرمی در دانشگاه شکل گرفته و حضور پرشور دانشجویان را شاهد هستیم چرا که حیات دانشگاه بسته به وجود دانشجو است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر