logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۴۳۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 21 دقیقه ]
در میزگرد موج رسا به مناسبت روز دانشجو مطرح شد؛

جنبش دانشجویی، تعطیل‌بردار نیست/ استکبارستیزی و عدالتخواهی 2 محور اصلی جنبش دانشجویی است+ فیلم

جنبش-دانشجویی،-تعطیل‌بردار-نیست-استکبارستیزی-و-عدالتخواهی-2-محور-اصلی-جنبش-دانشجویی-است+-فیلم
16 آذر به عنوان روز دانشجو، یکی از مهمترین رویدادهای تقویم کشورمان است که یادآور شهادت 3 دانشجوی دانشگاه تهران در سفر نیکسون به ایران بوده و مهمتر اینکه در همین حادثه نیز، رد پای استکبار وجود دارد بنابراین استکبارستیزی و عدالتخواهی دو محور اصلی جنبش دانشجویی است.

به گزارش موج رسا; 16 آذر به عنوان روز دانشجو در تقویم رسمی ایران به ثبت رسیده است. علت این نامگذاری به یاد 3 دانشجو به نام‌های مصطفی بزرگ‌نیا، احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی است که در اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون (معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا) و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا در دانشگاه تهران کُشته شدند.

پای استکبار همواره در تمام حوادث و اتفاقات جمهوری اسلامی ایران به چشم می‌خورد و به همین دلیل، نامگذاری و گرامیداشت این روز نیز با محوریت استکبازستیزی است اما بنا به دلایلی طی سال‌های اخیر، 16 آذر از گرامیداشت شهدای دانشجو تبدیل به برنامه‌های دورهمی و جشن شده که جایگاه و اهمیت دانشجو و جنبش دانشجویی در این عرصه جهت مطالبه‌گری، روشنگری و تبیین مواضع را بیش از پیش، روشن می‌کند.

پایگاه خبری- تحلیلی موج رسا؛ در این راستا اقدام به برگزاری میزگرد دانشجویی با حضور علیرضا جراحی (مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و دبیر شورای تبیین مواضع سازمان بسیج دانشجویی استان)، سالار حدیدی (مسئول اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان- دفتر تحکیم وحدت)، محدثه شامی‌فرد (معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان الزهرا(س)) و سینا احمدزاده(عضو بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان) کرد تا نقش و اهمیت و جایگاه جنبش دانشجویی در مقابله با استکبار و مطالبه‌گری در جامعه را تبیین کند.

مساله اول این است که نامگذاری 16 آذر از ابتدا با استکبارستیزی و مواجهه و مقابله مستقیم با آمریکا گره خورده و با مباحثی که در دانشگاه تهران به وجود آمده و خاطرات شهید چمران در ارتباط است لذا باید ببینیم نگاه جنبش دانشجویی به استکبارستیزی و به‌خصوص آمریکا چیست؟

*‌ جنبش دانشجویی، واحد ارتقادهنده سلاح مبارزات است

علیرضا جراحی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان و دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان ضمن تبریک 16 آذر و گرامیداشت شهدای عزیز این روز گفت: نگاه جنبش دانشجویی به فضای استکبارستیزی شاید بشود گفت که در گذر زمان، تغییر ماهیت داده و این تغییر گاهی مثبت و گاهی دور از هدف اصلی است.

وی با اشاره به نکات مثبت این تغییرات اظهار داشت: شما شاید یک روزی می‌توانستید با یک سلاح متوسط با دشمن، مقابله کنید اما امروز آن سلاح از کار افتاده و به سلاح به‌روزتر و جدیدتر نیاز دارید.

جراحی با بیان اینکه جنبش دانشجویی، واحد ارتقا دهنده سلاح‌ها است یعنی سلاح‌ها را ارتقا می‌دهد، خاطرنشان کرد: 10 یا 15 سال پیش، یک جور با استکبار مبارزه می‌کردیم و امروز یک جور دیگر؛ این یکی از حالت‌هایی است که جنبش دانشجویی برای ما ایجاد کرده و نگاه مثبتی در سطح جامعه به جنبش دانشجویی است. این نگاه‌ها به جنبش دانشجویی وجود دارد و تِم استکبارستیزی دانشجویی، خیلی متفاوت است.

دبیر شورای تبیین مواضع سازمان بسیج دانشجویی استان زنجان با اشاره به نگاه منفی تغییرات گفت: نگاه منفی به تغییرات که گاهی اتفاق افتاده اینکه جنبش دانشجویی گاهی به عده‌ای می‌رسند که می‌گویند جنگ تا کِی و 40 سال جنگ ،کافی است و امروز باید به سراغ ابزار دیگر رفت و متاسفانه آرمان، حرکت و مسیر را فراموش می‌کنند که این خطرناک است که هدفگیری را رها کرده و شلیک می‌کنند که نوعی آفت برای حرکت جنبش دانشجویی در راستای استکبارستیزی است که یکی از مهمترین هدف‌ها و نشانه‌هایی که جنبش دانشجویی باید نقطه‌زنی کرده و آنجا را هدف قرار دهد، استکبارستیزی است.

*‌ استکبارستیزی را تنها به آمریکاستیزی، تقلیل ندهیم

سالار حدیدی، مسئول اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان- دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: یک بازخوانی راجع به بحث جنبش دانشجویی از همه حیث باید انجام شود و یکی از مهمترین ابعادی که این مطالعه را می‌طلبد این است که اصلاً چرا جنبش دانشجویی شکل گرفته و مبدا تحولاتی که عمدتاً دانشگاه تهران را ذکر می‌کنند، راجع به چه مسائلی است که این حرکت ایجابی را شروع کرده و ما دقیقاً باید بر روی نقاط عطف تاریخ تمرکز کنیم و آن‌ها را مورد بازخوانی قرار دهیم.

وی با اشاره به 16 آذر به عنوان گرامیداشت روز دانشجو اظهار داشت: یکی از دلایل نامگذاری این روز، ورود نیکسون و شهادت 3 دانشجوی بزرگوار بوده اما دلیل بالاتر به خاطر اهمیت جایگاه دانشجو بود که در خلال همه مواجهات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این مملکت در مقابله با دشمن داخلی و خارجی، روزی این مواجهه می‌شود اعتراض به ورود نیکسون، روزی می‌شود اعتراض به یک پدیده اقتصادی و روزی می‌شود ایجاد یک هسته فکری منسجم برای کرسی‌های دانشجویی و آزاداندیشی و مطالبات و مطالعات سیاسی و فرهنگی که جامعه می‌طلبد در مراحل تمدن‌سازی اسلامی به آن‌ها بپردازیم.

حدیدی با بیان اینکه متاسفانه ما قضیه را لوس می‌کنیم، خاطرنشان کرد: روز دانشجو را تا حدی لوس کرده‌ایم که تا مدتی در روز دانشجو، جشن برگزار می‌شد که اسمی جز «فاجعه» نمی‌توان به آن گذاشت در حالی که این روز، گرامیداشت مقام دانشجو و فرصتی برای برخی بازخوانی‌های اساسی است نه اینکه جشن و دورهمی برگزار شود چرا که فضا به ابتذال کشیده می‌شود و انتظار خروجی هم نباید داشت.

وی با بیان اینکه اگر قرار است از روز دانشجو صحبت کنیم، ریشه اصلی آن استکبارستیزی است نه آمریکاستیزی؛ تصریح کرد: دوگانه‌سازی نمی‌کنیم چرا که آمریکا طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، اَتَمّ مصادیق استکبار است اما وقتی استکبارستیزی را به آمریکاستیزی تقلیل می‌دهیم، خیلی استکبارهای دیگر از کنار این فرار می‌کنند.

*‌ بسیاری از دانشجویان، عقبه 16 آذر را نمی‌دانند

محدثه شامی‌فرد، معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان الزهرا(س) زنجان نیز گفت: از وقتی که شرایط کرونایی ایجاد شده و دانشگاه‌ها به نحوی تعطیل شده‌اند، نیروی جدیدی جذب نکرده‌ایم که تربیت کنیم و صرفاً جشنی برگزار و تمام شده است و خیلی از دانشجویان، عقبه روز 16 آذر را نمی‌دانند که چرا چنین اتفاقی افتاده و چه شده که امروز این روز را گرامی می‌داریم.

وی افزود: بسیاری از دانشجویان می‌گویند «جشن روز دانشجو» که به نظرم این عنوان باید تغییر یابد چرا که گرامیداشت روز دانشجو است نه جشن روز دانشجو؛!

شامی‌فرد با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب که فرمودند دانشگاه‌های ما محل سرنوشت‌ساز یک ملت است، اظهار داشت: حالا سرنوشت‌سازی برای چیست؟ وقتی می‌گوییم جنبش دانشجویی یعنی حرکتی که حالت ضداستکبار و ضدخفقان به صورت عدالتخواهی باشد و یعنی صرفاً نباید اعتراض کنیم بلکه باید به دنبال چیزی باشیم که منجر به عدالتخواهی شود.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان الزهرا(س) زنجان گفت: نمی‌توانیم کارهایی که در تشکل‌های دانشجویی انجام می‌دهند را جنبش بنامیم. جنبش دانشجویی، کلمه خیلی بزرگی است و صرفاً نمی‌توان در یک کلمه، معنی کرد و حرکت جنبش دانشجویی باید نتیجه داشته باشد، دور از کلیشه باشد و ما باید نیروهای جدید را جذب و برای ادامه مسیر، تربیت کنیم.

به گزارش موج رسا؛ تسخیر لانه جاسوسی یا همان سفارت آمریکا چندین بار اتفاق افتاد و امام(ره) واکنش منفی نشان دادند و گفتند برخوردهای لازم از طرف ژاندارمری و نهادهای مربوطه اتفاق بیفتد اما یک روز را در تاریخ داریم که امام(ره) از تسخیرکنندگان لانه جاسوسی آمریکا حمایت می‌کنند و از آن به عنوان انقلاب دوم، تعبیر می‌کنند. نقش دانشجویان در این تسخیر چطور بوده؟ و دانشجویان پیرو خط امام(ره) چه کردند و چگونه منجر به تسخیر لانه جاسوسی شد؟

*‌ تسخیر لانه جاسوسی، آغاز فرآیند یک جریان استکبارستیزی بود

علیرضا جراحی، دبیر شورای تبیین مواضع سازمان بسیج دانشجویی استان زنجان گفت: در مورد فضای تسخیر لانه جاسوسی باید بگویم که فضای گسترده‌ای است و ساعت‌ها می‌شود درباره آن و تک‌تک نفراتی که در آنجا حضور داشتند، صحبت کرد. در یک جایی خواندم که نوشته بودند: « لانه‌گیران دیروز، ویزاگیران امروز شده‌اند!!» البته در بین آن‌ها افرادی هم پیدا می‌شوند که سینه خود را در برابر تیر دشمن، سپر کردند.

وی اظهار داشت: اطلاعاتی که در لانه جاسوسی آمریکا بود از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و چه بسا از قبل از آن برای قشرهای مختلف جامعه، مهم بود که چه در آن خانه می‌گذرد.

جراحی خاطرنشان کرد: اینکه چرا وقتی دانشجویان به آن فضا ورود می‌کنند، امام(ره) از آن‌ها حمایت می‌کنند و حمایت امام در چه برهه‌ای اتفاق افتاده، کلاً بحث است که می‌گذریم اما اطلاعات به دست چه کسانی باید می‌افتاد که اصلح باشند یا شاید در آن برهه، اصلح به نظر می‌آمدند. در واقع شاید تسخیر لانه جاسوسی، آغاز و فرآیند یک جریان استکبارستیزی قوی‌تر از گذشته در کشور ما راه انداخت.

دبیر شورای تبیین مواضع سازمان بسیج دانشجویی استان زنجان گفت: اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا فاش شد در دست رسانه قدرتمندی به نام دانشجو بود. دانشجو را طبق فرمایش شهید بهشتی می‌شود به عنوان «موذن» جامعه تعبیر کرد که بر قلوب ما نشسته و جمله کاملی است و عملا این اسناد به دست نفراتی افتاد که در قلب مردم بودند و به مردم رساندند و بعید می‌دانم این اتفاق، جز قشر دانشجو در جای دیگری می‌افتاد.

وی در خصوص اینکه هدف اصلی این اقدام، استرداد شاه بود، اظهار داشت: نمی‌دانم تا چه اندازه می‌شود به عنوان هدف به این موضوع نگاه کرد اما حمله به سفارت، کار ساده‌ای نیست هر چند شاید امروز ساده به نظر آید اما مخصوصا برای انقلاب نوپای ایران، کار ساده‌ای نیست بنابراین قطعا هدف فقط استرداد نبوده است.

جراحی خاطرنشان کرد: با این جمله که کار دانشجویان از اقدامات اول انقلاب، امروز تبدیل به کارهای صنعتی شده است، مخالفم و نباید سیاه ببینیم. داستان جنبش دانشجویی این است که دانشجو با فرد معمولی که بیرون قدم می‌زند، یک فرقی دارد که برای مطالبه‌گری از همنوعان خود کمک می‌گیرد. مثلاً دانشجو برای مطالبه‌گری از واحدهای سرب و روی از مهندس شیمی، کمک می‌گیرد که این جریانی مثبت است.

*‌ پایه و اساس مطالعاتی داشتن و وامدار سیاسی نبودن، 2 بال پرواز جنبش دانشجویی است  

سالار حدیدی، مسئول اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان - دفتر تحکیم وحدت گفت: 13 آبان، بحثی متفاوت و به شدت نیازمند بازخوانی است که آن افراد چه کسانی بودند؟ هدفشان چه بود؟ نظر امام(ره) نسبت به آن‌ها چه بود؟ آن افراد بعدها چه کردند؟ و بعدها نظر امام(ره) نسبت به آن‌ها چه شد؟ که تمام این‌ها و اتفاقات آن روز باید تحلیل شوند که بحث مفصلی است که جداگانه باید به آن پرداخت.

وی در خصوص اهمیت دانشجویان در مسیری که در انقلاب اسلامی برایشان باز شد، اظهار کرد: جنبش دانشجویی به تعبیر شهید بهشتی، موذن جامعه است. هرچند این جمله را نمی‌خواهم ذکر کنم چون معتقدم نمازِ خودِ موذن، قضا شده. اما مطلب اینجاست که آن جایگاهی که دانشجویان در اول انقلاب داشتند و اتفاقاتی که رقم زدند به 2 دلیل بسیار حائز اهمیت بود و همین باعث شد که جنبش دانشجویی در متن دانشگاه‌ها و جامعه، ریشه بدواند.

حدیدی افزود: یکی از دلایل این بود که جنبش دانشجویی، جنبشی بود که پایه و اساس مطالعاتی داشت یعنی افرادی که دور میزهای شوراهای دانشجویی می‌نشستند فارغ از جناح‌بدی سیاسی‌شان، افراد قَدَری بودند که پایه مطالعاتی داشتند و حرف برای گفتن و مدل برای ارائه داشتند.

مسئول اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان- دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: دلیل دوم این بود که وامدار جریانات سیاسی نبودند و این 2 دلیل که در کنار هم قرار می‌گیرند، بال پرواز جنبش را در خلال دهه‌های 50 و 60 شکل می‌دهند تا جایی که دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس شورای اسلامی، لیست می‌داد و از نامزدها حمایت می‌کرد و از این لیست به عنوان نماینده مجلس نیز انتخاب می‌شدند.

وی گفت: دفتر تحکیم وحدت به عنوان اولین تشکل شکل‌گرفته منسجم دانشجویی در ایران، دیدارهای خصوصی با رهبر انقلاب حتی تا اوایل دهه 70 داشتند.

حدیدی ابراز کرد: اما در اوایل دهه 80 هر 2 بال این مساله بریده شد یعنی به فراخور دولتی که سر کار بود، برخی فشارها و سیاست‌های دولتی و اتفاقات گریزناپذیر سیاسی و اجتماعی جامعه بوده و در دهه 90 نیز به دلیل دغدغه‌های اقتصادی بوده است.

وی بیان کرد: لذا جریان جنبش دانشجویی، وامدار شد و در بزرگان این جریان به‌خصوص در دفاتر مرکزی در تهران به جنبش دانشجویی نه به عنوان یک تکلیف انقلابی بلکه به عنوان سکوی پرتاب به بالاتر نگاه کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: علم و تعمقی که این افراد باید می‌داشتند از بین رفت و سطحی شد و متاسفانه به سمت رقم زدن اتفاقاتی می‌رویم که نه جامعه با آن همراه است و نه می‌تواند همراه باشد و نه هدفی را تامین می‌کند چرا که سطحی است و این سطحی شدن، باعث شده که فراموش کرده‌ایم که مطالبه یعنی چه و پیگیری آرمان‌های انقلاب یعنی چه!!!

*‌ متناسب با شرایط باید اقدام کرد

محدثه شامی‌فرد، معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان الزهرا(س) زنجان با بیان اینکه 13 آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا یهویی اتفاق نیفتاده است، گفت: اگر به عقبه 13 آبان نگاه کنیم، می‌بینیم که در سال 1342 دقیقاً در این روز، امام خمینی(ره) به ترکیه تبعید شده‌اند و همچنین کشتار جمعی دانش‌آموزان در 13 آبان سال 1357 و در نهایت ضربه‌ای که زده شد، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا بود که به اسم انقلاب دوم شناخته شد.

وی اظهار داشت: قبل از آن نیز صحبت‌هایی برای تسخیر لانه جاسوسی شده بود اما امام(ره) اجازه نمی‌دادند و مانع می‌شدند که علت آن زمانبندی مناسب بود لذا باید در زمان مناسب، کاری را انجام داد که نه ضربه به خودمان بزند و نه آتو به دست دشمن دهیم.

شامی‌فرد با بیان اینکه سپس باید ببینیم که در شرایط حال حاضر چه می‌توانیم کنیم، خاطرنشان کرد: باید بدانیم که الان رفتن به درب سفارت یک کشور، کار درستی نیست و باید در هر زمانی متناسب با شرایطی که در جامعه حاکم است، پیش برویم و باید از لحاظ مطالعاتی به اندازه‌ای قوی باشیم که در هر زمانی بتوانیم نظر دهیم. نباید به خودمان مغرور شویم که همه چیز را می‌دانیم. ما باید از بچه‌های مختلف در زمینه‌های مختلف حتی مخالف تفکرات خودمان که از نظر علمی بالاتر از ما هستند، استفاده کنیم.

وی افزود: آن موقع حرکت مردمی بود و اگر الان دقت کنیم خودمان به تنهایی نمی‌توانیم این حرکت را انجام دهیم. ما باید موج را ایجاد و مردم را همراه خودمان کنیم یعنی آنقدر باید رسانه قوی داشته و آگاهی دهیم که مردم در حال حاضر بدانند که مشکل جامعه چیست و چگونه به نحو درست وارد عمل شوند و به عنوان دانشجو باید در هر زمینه‌ای خودمان را آنقدر بالا ببریم که در هر زمان، متناسب با آن و با عقبه فکری که داریم، مشارکت داشته باشیم.

*‌ باید روندی بر استمرار دستاوردهایی مانند تسخیر لانه جاسوسی آمریکا داشته باشیم

سینا قنبرزاده، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان گفت: دانشجویان در زمان گذشته، زحمت کشیده و لانه جاسوسی آمریکا را تسخیر کرده بودند اما باید روندی بر استمرار این دستاورد داشته باشیم. ما الان هیچ چیزی واقعا در سطح دانشجویی نداریم در حالی که با توجه به مسائل روز و همچنین شیوع ویروس کرونا الان دانشجویان بیشتر جنبه علمی را دقت می‌کنند و بی‌خیال جنبه‌های محتوایی شده‌اند و کسی نیست که وارد میدان شود و بخواهد کاری اجرایی انجام دهد.

وی اظهار داشت: الان باید بدانیم که چه استراتژی را باید اتخاذ کنیم که چه در میان‌مدت و چه در بلندمدت بتوانیم تفکر دانشجویی را هدایت کنیم به سمتی که در آینده همان دانشجویان دهه 60 و 50 را داشته باشیم که بتوانند مثمرثمر واقع شوند وگرنه با همین خط‌ مشی اگر بخواهیم جلو برویم، طبیعتا هیچ موفقیتی حاصل نمی‌شود.

قنبرزاده با بیان اینکه الان تنها دستاورد ما این است که تفکرات دانشجویی از لحاظ عملیاتی، فرسوده شده‌اند که راه حل‌های واضحی دارد، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم جلسات طوفان فکری با اعضای فعال دانشجویی و جنبش دانشجویی برگزار کنیم و تفکراتمان را روی هم بریزیم و می‌ببینیم طرف مقابل ما چه ایده‌ای دارد.

عضو بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان گفت: اینکه اگر همه، موافق هم باشند منجر به رسیدن به هدف مطلوب نمی‌شود بنابراین باید مناظرات با حضور گروه‌های مختلف برگزار شود.

وی ابراز کرد: گروه‌های مخالف می‌گویند چرا با آمریکا نباید معامله کنیم در حالی که معاملات زیادی در گذشته انجام شده است اما این‌ها باید حرف‌های خود را بزنند تا با برداشت‌های مختلف بتوان به یک خط‌مشی رسید و طبق آن حرکت کرد به‌طوری که مثمرثمرتر است.

عملکرد جنبش دانشجویی در استان و نگاه به آن و جریان‌های متفاوت با آن نیز مورد دیگری برای بحث و تبادل نظر بود.

*‌مطالبه‌گری از وظیفه جنبش‌های دانشجویی است

علیرضا جراحی، دبیر شورای تبیین مواضع سازمان بسیج دانشجویی استان زنجان گفت: می‌گوییم همه در اوایل انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی، انقلابی بودند و عاشقانه به جنگ رفتند و 10 درصد از جمعیت ایران (3 میلیون نفر) از خط مقدم گرفته تا خط پشتیبان در پشت جبهه‌ها درگیر جنگ بودند.

وی اظهار داشت: امروز نیز اینگونه است و 8 میلیون نفر از جمعیت کشور، درگیر هستند اما شرایط متفاوت است چرا که آن موقع چون اول کار بود از کار یکدیگر ایراد نمی‌گرفتیم و همه کار می‌کردند و جلو می‌رفتند و نتیجه آن نیز می‌شد شهید حسن باقری و اَمثال آن؛ هر چند در جایی هم شاید اشتباه باشد چرا که نمی‌توان گفت در هیچ کجای جنگ هیچ اشتباهی نکردیم.

جراحی خاطرنشان کرد: در جریان جنبش دانشجویی هم شاید اتفاق بیفتد که اشتباه کنیم اما آنجایی که درست بوده را هم نباید فراموش کنیم و اینکه بگوییم ضعیف و ناکارآمد شده‌ایم، تخریب خودمان است و اصلا درست نیست و مخالف 100 درصد این جمله هستم.

وی افزود: شاید گاهی سِیر علمی‌مان رو به پایین بوده اما اصلا اینطور نیست که جایگاه‌مان در جامعه را از دست داده باشیم. در جامعه جایگاه داریم و به این نکته باید توجه کرد که هدف و غایت جریان دانشجویی، ارائه لیست برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیست و امروز اگر لیست ارائه دهیم، تعدادی افراد هستند که جریان دانشجویی را نابود می‌کنند.

جراحی تصریح کرد: ما هیچ وقت نمی‌توانیم همه را راضی نگه داریم و روزی که همه از ما راضی باشند یعنی اشتباه به جلو می‌رویم.

دبیر شورای تبیین مواضع سازمان بسیج دانشجویی استان زنجان با بیان اینکه نماز جمعه در کشور تبدیل به محل خواندن مناسبت‌های تقویم شده در حالی که این نماز جمعه نیست، گفت: نماز جمعه رهبر انقلاب را زمانی که ایشان خطبه داشتند، ببینید که چقدر طوفانی بود و باید گفت که امام جمعه انقلابی با کسی شوخی ندارد.

وی با بیان اینکه انتقاد چیز بدی نیست و ایرادی ندارد، اظهار کرد: این موضوع را رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز فرمودند که تحلیل کنید حتی به غلط؛ لذا اینکه به سراغ مسئولان نرویم، اتفاق خوبی نیست در حالی که باید رفت و انتقاد کرد و تحلیل ارائه داد.

جراحی با بیان اینکه جنبش دانشجویی فقط دعوا کردن و یقه‌گیری نیست، خاطرنشان کرد: جنبس دانشجویی مطالعه دارد، مطالبه‌گری دارد و این‌ها دسته جمعی است که یک کار و حرکتی بزرگ را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: تعطیل کردن جنبش دانشجویی، خیلی وحشتناک‌تر از این است که اصلاح کنیم. اصلاح، امکانپذیر است و نیرو هم به نسبت شرایط، جذب می‌کنیم.

جراحی ابراز کرد: جنبس دانشجویی استان، رسانه ندارد و شاید از معدود استان‌هایی باشد که واقعاً نگران‌کننده است.

*‌ جنبش دانشجویی را نمی‌توان تعطیل کرد

محدثه شامی‌فرد، معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان الزهرا(س) زنجان با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند حتی دانش‌آموران باید روی ریزترین مسائل سیاسی فکر کنند و تحلیل دهند، گفت: پس وقتی این حرف زده می‌شود، نمی‌توانیم جنبش را تعطیل کنیم و برویم چرا که جریانات سیاسی و مسائلی که هستند، همواره وجود دارند. اگر جبهه‌ای بخواهد تعطیل کند، جبهه دیگر، سرخود چه کار می‌خواهد بکند. ما در کنار هم معنی پیدا می‌کنیم و در کنار هم سازنده می‌شویم.

وی با بیان اینکه جذب داشته‌ایم اما برنامه‌های جذاب برای دانشجویان نداشته‌ایم، اظهار داشت: باید افرادی که جذب می‌شدند را طوری آموزش دهیم که دغدغه‌مند شوند. هر حرکتی، نقطه مقابل دارد و هر حرکتی که زده‌ایم، تشویق نکرده‌اند که ادامه دهیم و همیشه نقدهایی برای حرکت‌ دانشجویان بوده که نشان می‌دهد کارمان را درست انجام می‌دهیم چون به ضرر یک عده است.

شامی‌فرد با بیان اینکه خودمان را باید توانمند کنیم و اینقدر نگوییم من خیلی خوبم و همه چیز را می‌دانم، خاطرنشان کرد: خودمان را نه تخریب کنیم و نه بالا بگیریم بلکه باید نقاط ضعف خود را بدانیم و در پی تقویت آن‌ها باشیم که مطلوبتر شود و از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسیم لذا با خودمان باید رو راست باشیم و ببینیم چه ایرادی داریم و چه می‌توانیم بکنیم.

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان الزهرا(س) زنجان گفت: نمایشی شدن کارها، نتیجه‌محور بودن کارگاه‌ها و وبینارها و افزایش موازی‌کاری‌ها دغدغه‌هایی است که با آن موجه‌ایم در حالی که وقتی تعهدی داشته باشیم و فکرهایمان را روی هم بگذاریم و یک کار انجام دهیم که جریان در کل استان راه بیفتد، خوب است چرا که یک دست، صدا ندارد ولی این نقطه ضعفی است که ما داریم.

وی افزود: رسانه داریم اما توان بازتاب نداریم یعنی محتوایی نداریم که رسانه بخواهد پخش کند لذا باید محتوای غنی داشته باشیم که ارائه بازتاب در رسانه‌ها را داشته باشد.

سینا احمدزاده، عضو بسیج دانشجویی دانشگاه زنجان نیز در ادامه گفت: ما باید به فکر این باشیم که جنبش دانشجویی را چگونه بتوانیم راه بیندازیم.

وی با بیان اینکه چندین تشکل در دانشگاه‌ها داریم، اظهار کرد: بحثی که وجود دارد این است که برگزاری جلسه دور هم به جایی نمی‌رسد و باید طرف‌های مقابل را دعوت به مناظره کنیم و ببینیم چرا مخالف ما هستند. در این صورت می‌توان مشکلات را ریشه‌یابی کرد.

احمدزاده با بیان اینکه نوع نگرش دانشجو به جنبش دانشجویی خیلی مهم است، خاطرنشان کرد: در بسیج دانشجویی در بازه زمانی کوتاهی که مسئولیت داشتم، توانستم دید دانشجویان دانشکده فنی و مهندسی به بسیج دانشجویی را تغییر دهم. لذا فقط باید بتوانیم دانشجویان را به بازه عملیاتی بیاوریم و به جنبش دانشجویی دعوت کنیم و سپس طرح و برنامه قرار دهیم. مهمترین فاکتور و ایده که در این زمینه وجود دارد این است که اول تقویت کنیم، تعریف کنیم فضای جنبش را و بعد بتوانیم با شاخص‌های مختلف، بهره‌وری را ارتقا دهیم.// ک و آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر