logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۵
[ شناسه خبر : ۲۴۲۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
در نشست خبری رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان مطرح شد؛

پزشکان طبق قانون الزامی برای عقد قرارداد با صندوق‌های بیمه‌گر ندارند/ نسخه‌نویسی الکترونیکی مشکلاتی دارد که باید برطرف شود

پزشکان-طبق-قانون-الزامی-برای-عقد-قرارداد-با-صندوق‌های-بیمه‌گر-ندارند-نسخه‌نویسی-الکترونیکی-مشکلاتی-دارد-که-باید-برطرف-شود
الزامی نبودن پزشکان طبق قانون برای عقد قرارداد با صندوق‌های بیمه‌گر و مشکلات نسخه‌نویسی الکترونیکی از جمله مواردی بود که در نشست رسانه‌ای رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان مطرح شد.

به گزارش موج رسا; محمد مَحرمی، رئیس سازمان نظام پزشکی شهرستان زنجان و رئیس شورای هماهنگی استان زنجان گفت: سازمان نظام پزشکی، یک سازمان مستقل دارای شخصیت حقوقی و به عنوان بزرگترین نهاد صنفی و علمی با نیم قرن سابقه، یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی در ساختار جدید و از ارکان و بازوهای اصلی نظام سلامت است.

وی اظهار داشت: کوشش‌های شبانه‌روزی و مضاعف پزشکان به‌خصوص در دوران دفاع مقدس، بحران‌ها، شیوع ویروس کرونا، ارتقای شاخص‌های سلامت، افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ‌ومیر کودکان و پوشش واکسیناسیون کرونا به عنوان افتخارات کشور است.

مَحرمی با اشاره به خدماتی که سازمان نظام پزشکی ارائه می‌دهد، خاطرنشان کرد: حدود 80 درصد خدمات بستری بیماران در مراکز و بیمارستان‌های دولتی کشور و حدود 80 درصد خدمات سرپایی در مطب‌ها، مراکز درمانی و بیمارستان‌های غیردولتی بوده و قریب 80 درصد خدمات دارویی کشور نیز در بخش غیردولتی صورت می‌گیرد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری جامعه پزشکی در بخش غیردولتی سلامت در حقیقت کمک به دولت در اداره امور است یعنی وقتی از اعضای سازمان، یک مطب را اداره می‌کند، یک کلینیک و یک بیمارستانی را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه تاسیس می‌کند و در واقع به نوعی کمک به دولت است و می‌بایست مورد استقبال دستگاه‌های اجرایی کشور قرار گیرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان پس از تعریف و بیان اهداف و وظایف سازمان نظام پزشکی به بیان عملکرد دوره هشتم سازمان نظام پزشکی استان زنجان در دوره هشتم طی 100 روز اخیر پرداخت و گفت: دیدارها و جلسات مختلفی طی 100 روز گذشته به مناسبت‌های مختلف در حوزه سلامت جسم، روح و روان، بهداشت و امنیت برگزار شده است.

وی با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با بیمه‌های پایه در خصوص نسخ الکترونیک اظهار داشت: مسئولان بیمه‌های پایه، قول مساعد دادند که مشکلات فرآیندی مربوطه و بسترهای نسخه‌نویسی الکترونیکی را با اولویت حل کنند.

محرمی با بیان اینکه عضویت سازمان نظام پزشکی در برخی کارگروه‌های استانی، احساس می‌شد که این مهم درخواست شده و نظام پزشکی باید به عنوان عضو در برخی کارگروه‌ها از جمله ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا حضور داشته باشد، خاطرنشان کرد: فضای ساختمان ستاد مرکزی سازمان نیز محدود است و قصد احداث ساختمان جدید برای ستاد مرکزی در کنار ساختمان انجمن خیریه مهرانه داریم که جلسات مختلفی با مهندسین طراحی و معماری در این رابطه برگزار شده است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با بیان اینکه منکر اتفاقات و استثنائات و تخلفات نیستیم، گفت: هرگونه تخلفی که در جامعه پزشکی رخ می‌دهد حتماً باید رسیدگی شود اما نیاز به کارِ کارشناسی دارد و اگر اتفاقی برای بیمار بیفتد، نیاز به مستندات داریم که به‌صورت کارشناسی، مورد رسیدگی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه تا زمانی که مستندات کارشناسی‌شده و نظرات کمیسیون‌های تخصصی نباشد، نمی‌توان حکمی صادر کرد، اظهار داشت: اگر مستندات لازم به سازمان برسد به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم چرا که رسالت ما صیانت از حقوق شهروندان است و رویکرد ما در جهت بهبود و ارتقای سلامت جامعه است.

محرمی در خصوص دفع پسماند مراکز درمانی خاطرنشان کرد: پسماندها به‌صورت افسارگسیخته و نامنظم بود که چندین جلسه برگزار شده که این هفته نهایی می‌شود تا پسماندها به‌صورت سالم و بی‌خطرسازی دفع شود.

وی افزود: در حال حاضر عمده پسماندها به‌صورت صحیح و بی‌خطرسازی‌شده، دفع می‌شوند.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان در خصوص مناسب‌سازی مطب‌ها گفت: مناسب‌سازی، اتفاقی است که در سال‌های گذشته افتاده و ما را با چالش مواجه کرده است.

وی اظهار داشت: الان مناسب‌سازی در احداث ساختمان‌های جدید به‌خصوص در مراکز پرتردد، رعایت می‌شود و در این زمینه کوتاه نمی‌آییم اما اتفاقی که در سال‌های گذشته افتاده، دست ما را بسته است.

محرمی با بیان اینکه مناسب‌سازی، مشکل جامعه پزشکی و سازمان نظام پزشکی نبوده و مشکل کلان فضاسازی شهری است، خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی با شورای اسلامی شهر، مقرر شده که قسمتی از شهر زنجان به‌صورت شهر یا دهکده سلامت باشد تا از بافت مرکزی و سنتی شهر، جدا شویم.

وی با بیان اینکه برخی ساختمان‌های پزشکان در مرکز شهر زنجان در حال ترک هستند، افزود: بهزیستی استان نیز در این زمینه پای کار است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با اشاره به تعداد اعضای این سازمان گفت:  280 پزشک متخصص و فوق تخصص، 456 پزشک عمومی، 161 دندانپزشک، 140 پزشک داروساز و 510 نفر نیز حِرَف وابسته شامل ماما، فیزیوتراپیست، کاردرمانی، گفتاردرمانی و... جزء اعضای سازمان نظام پزشکی در استان زنجان هستند.

وی در خصوص تعرفه‌گذاری پزشکان اظهار داشت: اعتراض ما به شورای عالی بیمه سلامت که تعرفه‌گذاری می‌کند این است که برای تعیین تعرفه 4 عضو، خدمت‌گیرنده و فقط یک عضو، خدمت‌دهنده است و یک رای دارد.

محرمی با تاکید بر اینکه خطا و استثنا در هر حرفه‌ای است و منکر برخی استثنائات نیستیم، تصریح کرد: قداست جامعه پزشکی باید حفظ شود چرا که با وجود اینکه تعرفه‌ها اصلاح نشده اما اخلالی هم در ارائه خدمات به وجود نیامده است.

وی افزود: جامعه پزشکی در بحران‌های مختلف حاضر بوده و تعداد شهدای جامعه پزشکی در دوران شیوع ویروس کرونا 3 برابر دوران دفاع مقدس است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان در خصوص پرداخت مالیات توسط پزشکان گفت: با جرات تمام می‌گویم پزشکان نجیبترین، شریفترین و مظلومترین قشر در پرداخت مالیات هستند که مالیات خود را به‌موقع پرداخت کرده‌اند و جامعه پزشکی، جزء اطاعت‌کنندگان در پرداخت مالیات هستند.

وی افزود: در خصوص استفاده از کارتخوان در مطب‌ها معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان نیز ورود کرده و طبق قانون موظف‌اند از کارتخوان استفاده کنند و کارتخوان نیز باید به سیستم اداره مالیات متصل باشد.

محرمی در خصوص مشکلات مربوط به نسخه‌نویسی الکترونیک اظهار داشت: نسخه الکترونیک 42 بند مشکلات در بخش‌های جست‌وجو، توقف سیستم، وارد نشدن مشخصات تمام داروها و... داشت که این مشکلات احصا و اعلام شد که تاکنون 70 درصد مشکلات را رفع کرده‌اند و تا زمانی که این مشکلات رفع نشود، نمی‌توان کاری کرد.

وی خاطرنشان کرد: نسخه‌نویسی الکترونیک، حاکمیتی است و باید اجرا شود اما به شرط حل تمام مشکلات، قابلیت اجرا دارد.

این مسئول در خصوص عقد قرارداد پزشکان با صندوق‌های بیمه‌گر گفت: عقد قرارداد، جزء مسائل حاکمیتی است اما هر صندوق بیمه با رویکرد خاص خود این کار را انجام می‌دهد ضمن اینکه از لحاظ قانون فعلاً الزامی برای عقد قرارداد پزشکان با صندوق‌های بیمه نیست.

وی افزود: اگر الزام برای عقد قرارداد باشد حتما همکاران ما مطیع خواهند بود ضمن اینکه عدم اقدام برخی همکاران در این رابطه به دلیل وجود مشکلاتی مانند تاخیر در پرداخت مطالبات است.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه هرگونه اعمال جراحی زیبایی باید در مراکز مجاز و با حضور پزشکان و کارشناسان مربوطه انجام شود، گفت: در سال جاری با 12 مرکز، ارایشگاه و مطب غیرمجاز در حوزه پوست و زیبایی که در مداخلات درمانی بدون مسئول فنی ورود پیدا می‌کردند، برخورد تعزیرات شد.

وی با تاکید بر اینکه به شدت با مراکز غیرمجاز، برخورد می‌کنیم و به هیچ وجه مماشات نمی‌کنیم، تصریح کرد: در جایی که با حضور پزشک و مسئول فنی مربوطه، فعالیتی طبق قوانین و ضوابط انجام شود، مجاز است و هیچ مشکلی ندارد.

*‌ در حال انعقاد قرارداد برای جمع‌آوری پسماند پزشکان هستیم

اسماعیل‌زاده، معاون فنی، نظارت، آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی استان زنجان نیز در ادامه این نشست رسانه‌ای در خصوص دفع پسماندهای پزشکی گفت: با شرکت‌های صاحب‌نظر و ذی‌صلاح در این رابطه مذاکره و برای دفع پسماند تمام گروه‌های پزشکی، شُور شده است.

وی افزود: بر این اساس از این پس، پسماندهای تمام مراکز اعم از مطب‌ها و بیمارستان‌ها و سایر مراکز بهداشتی و درمانی توسط شرکت مورد نظر و به‌صورت کاملاً بهداشتی، جمع‌آوری و با توجه به نوع پسماندها در مرکزی که آماده شده، دفع و امحا می‌شوند که در حال انعقاد قرارداد نهایی هستیم.

اسماعیل‌زاده تصریح کرد: در حال حاضر، پسماند تمام مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها هم در مجموعه‌های زیر نظر علوم پزشکی و هم بخش خصوصی به‌صورت بهداشتی دفع می‌شوند و جداسازی زباله‌ها از مبدا انجام می‌شود و چند بیمارستان نیز زباله‌سوز دارند.

معاون فنی، نظارت، آموزش و پژوهش سازمان نظام پزشکی استان زنجان گفت: از نظر فلوچارت‌های ارزیابی مستمر که انجام می‌شود، تمام فرآیندها باید باشد وگرنه از فعالیت مراکز، جلوگیری می‌شود.

*‌ زمان مشاوره و معاینه متخصص زنان 30 تا 45 دقیقه است

محرم‌نژاد، مشاور امور بانوان و خانواده سازمان نظام پزشکی استان زنجان نیز در این جلسه در خصوص ویزیت همزمان بیماران در برخی مطب‌ها گفت: چندین بار در این رابطه مراجعه و تذکرات لازم نیز داده شده است و هر فردی که شاکی است می‌تواند شکایت خود را به اداره نظارت بر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ارائه کند تا بررسی شود.

وی با بیان اینکه مطب‌های انگشت‌شماری این کار را انجام می‌دهند، اظهار داشت: 50 درصد این مشکل نیز به خود مراجعان برمی‌گردد که با اصرار خودشان می‌خواهند ویزیت شوند.

محرم‌نژاد در خصوص مدت زمان مشاوره و معاینه به‌ویژه در بخش زنان خاطرنشان کرد: زمان مشاوره بین 30 تا 45 دقیقه است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر