logo
امروز : دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۴۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
تفکیک وزارتخانه‌ها از زبان نمایندگان استان زنجان

احمدی: تفکیک وزارتخانه‌ها بر خلاف برنامه ششم توسعه است/ بیگدلی: ادغام سبب کم کاری وزارتخانه‌ها شد

احمدی:-تفکیک-وزارتخانه‌ها-بر-خلاف-برنامه-ششم-توسعه-است-بیگدلی:-ادغام-سبب-کم-کاری-وزارتخانه‌ها-شد

تفکیک وزارتخانه‌ها این روزها موافقان و مخالفان خود را دارد که هر یک از نمایندگان با تکیه بر نقاط قوت و ضعف این تفکیک و ادغام نظرات‌شان را در خصوص تصمیم دولت در تفکیک سه وزارتخانه بیان می‌کنند.  

به گزارش موج رسا; بعد از تصمیم دولت برای تفکیک سه وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، وزارت ورزش و جوانان و وزارت مسکن شهرسازی به پنج وزارتخانه و یک سازمان و تصویب یک فورت آن در مجلس موافقان و مخالفان هر یک نظراتی در این خصوص دارند.

برخی از نمایندگان با این لایحه و اصلاح فعلی ساختار دولت و تشکیل وزارتخانه‌های جدید مخالف هستند و معتقدند که این کار به صلاح دولت و مردم نیست  تعداد دیگر از نمایندگان با این شرط که اگر این کار منجر به بزرگ شدن ساختار دولت نشود به صلاح کشور است.

در مورد وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از اهداف ادغام، کوچک‌سازی دولت با ادغام دو وزارتخانهٔ صنایع و معادن و بازرگانی بود و منقدان نیز با تکیه بر این استدلال تفکیک دوباره را به صلاح کشور نمی‌دانند و از طرفی معتقدند مهمترین استدلال و دلیل نمایندگان برای این ادغام حمایت از تولیدات و جلوگیری از واردات بوده است.

زمانی که دو وزارت خانه صنایع و معاون و وزارت بازرگانی ادغام شد نمایندگان معتقد بودند که موضوع واردات باید بر عهده وزیر صنعت باشد چرا که وزیر صنعت از صنایع و تولیدات کشور با خبر است و اگر کالایی در داخل تولید می‌شود اجازه واردات آن را ندهد.

فریدون احمدی نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس که معاونت وزیر صنعت را در کارنامه دارد با انتقاد از تفکیک وزارتحانه‌ها معتقد است: امروز دولتها در کشورهای مختلف به تجمیع وزارتخانه‌ها رسیده‌اند چرا که تفکیک وزارتخانه‌ها تنها موانع کسب و کار را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه افزایش وزارتخانه‌ها کارها را پیچیده‌تر کرده و هزینه بالایی برای مملکت به دنبال دارد، افزود: بهتر است به جای تفکیک وزارتخانه‌ها دلایل ناکارآمدی آنها را بررسی کرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: فرآیند کسب و کار در کشور ما ۱۸ ماه است که بسیار زیاد بوده و بهتر است این روند اصلاح و موانع اشتغالزایی رفع شود زیرا هم اکنون رتبه ما برای ایجاد کسب و کار در دنیا بیش از ۱۰۰ است که برازنده ایران اسلامی نیست.

وی با انتقاد از سیر تفکیک و تجمیع وزارتخانه‌ها عنوان کرد: سیستم اداری کشور شاهد آشفتگی است زیرا نمی‌شود در دوره‌هایی وزارتخانه‌ها تجمیع و در دوره دیگر تفکیک شود، این تفکیک وزارتخانه بر خلاف برنامه ششم توسعه است و عملا اقدامی قانونی به حساب نمی‌آید.

علی وقف‌چی دیگر نماینده زنجان در مورد تفکیک سه وزارتخانه گفت: اگر با تفکیک این وزارتخانه‌ها تشکیلات و چارت سازمانی کوچکتر و نیروها را تعدیل کنیم و یا حداقل افزایش نیرو نداشته باشیم این کار می‌تواند کمک موثری به پیشبرد کارهای دولت بکند اما اگر با تفکیک این وزارتخانه‌ها دولت بزرگ شده و نیروها و هزینه‌ها افزایش یابد به طور یقین این کار به صلاح کشور نخواهد بود.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما امروز بزرگ بودن دولت است که هزینه زیادی را به کشور تحمیل می‌کند و اگر با تفکیک وزارتخانه دولت بزرگتر از این شود به مشکلات کشور اضافه خواهد شد.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبل از هر کاری باید بحث کوچک‌سازی دولت مدنظر دولتمردان باشد.

احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در مجلس که از موافقان تفکیک وزارتخانه‌هاست می‌گوید: ادغام وزارتخانه‌ها که در گذشته انجام شده به هدفی که دنبال می‌کرد، نرسید، یعنی این ادغام تاثیری در کوچک‌سازی دولت نداشت.

وی افزود: ادغام وزارتخانه‌ها سبب کم کاری وزارتخانه‌ها به دلیل حجم کاری فراوان بود، به فرض مثال حجم کار ورزش و جوانان آنقدر زیاد است که ادغام این دو به نتایج خوبی منجر نشد و فقط اسمها عوض شد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی بیا کرد: به نظرم اگر جداسازی‌ها انجام و اهداف مشخص شود و وزارتخانه‌ها کارها را به صورت تخصصی پیش ببرند وضعیت بهتر شود.

وی با بیان اینکه در حوزه جوانان اهداف زیادی را می‌توان ترسیم کرد، ابراز کرد: به نظرم انرژی و بودجه‌ای که صرف می‌شود به اهداف مورد نظر منجر نمی‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه با افزایش جوانان ما هیچ برنامه‌ای برای جوانان نداشتیم، عنوان کرد: ما از دهه 70 و حتی 60 نتوانستیم برای جوانان برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم و امروز در دهه 90 به خاطر همان برنامه نداشتن‌ها جوانان با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه باید نیازهای جوانان را بنا به شرایط زمان تامین کنیم، ابراز کرد: نیازهای جوان دهه 90 با جوان دهه 50 متفاوت است که ما متاسفانه نتوانستیم در خصوص خوب عمل کنیم و اگر در آینده نتوانیم تخصصی کار کنیم مشکلات بیشتر خواهد شد.

بیگدلی در مورد نظر منتقدان مبنی بر بزرگ شدن دولت با تفکیک وزارتخانه‌ها اظهار داشت: موافق این نظر نیستم چرا که موقع ادغام وزارتخانه‌ها چیزی از آنها کم نشد که اکنون با تفکیک اضافه شود.

وی با اشاره به اینکه با تفکیک وزارتخانه‌ها کارها تخصصی می‌شود بیان کرد: اینکه گفته‌ می‌شود با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت به دو وزارتخانه واردات افزایش می‌یابد به نظرم نظر درستی نیست.

وی اضافه کرد: مگر می‌شود وزیری که در راس وزارتخانه بازرگانی قرار می‌گیرد از وضع صنعت و کالاهای تولید داخل بی خبر باشد و یا به دنبال افزایش واردات باشد و به نظرم مشکل مملکت ما این نیست.

وی تاکید کرد: مشکل کشور در زمینه تولید و اشتغال سازمانهای متفاوتی هستند که برای رسیدن به یک هدف موازی کاری می‌کنند و این سبب شده تا ما به آن چیزی که می‌خواهیم نرسیم.

 //س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر