logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۳
[ شناسه خبر : ۲۴۰۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
گزارش موج رسا از آخرین وضعیت حکم شهرداران استان زنجان؛

مرادلو: همچنان منتظر اعلام کتبی وزارت کشور هستیم/ حکم شهرداران ۷ شهر استان تایید شده است

مرادلو:-همچنان-منتظر-اعلام-کتبی-وزارت-کشور-هستیم-حکم-شهرداران-۷-شهر-استان-تایید-شده-است-
100 روز اول از آغاز فعالیت شورای اسلامی شهر زنجان گذشته و هنوز تکلیف شهردار زنجان مشخص نشده و کماکان باید منتظر اعلام نظر هیات حل اختلاف وزارت کشور ماند اما با این حال حکم شهرداران ۷ شهر استان تایید شده است.

به گزارش موج رسا; 14 مرداد سال جاری بود که اعضای شورای اسلامی شهر زنجان پس از تحلیف در فرمانداری و برگزاری اولین جلسه رسمی و علنی با حضور اصحاب رسانه، منصور سلطانی‌محمدی را با 6 رای به عنوان سرپرست شهرداری زنجان انتخاب کردند تا بنا به گفته خودشان شهردار زنجان را از بین گزینه‌هایی که شرایط و ضوابط آن‌ها بررسی شده بود انتخاب و جهت صدور حکم به وزارت کشور معرفی کنند.

در حالی که بسیاری از فعالان و صاحب‌نظران و اصحاب رسانه استان بر این باور بودند که شهردار زنجان از پیش تعیین شده و بررسی گزینه‌ها توسط شورا نمایشی است اما اعضای شورا این موضوع را تکذیب کرده و می‌گفتند که شریط تمام گزینه‌ها به‌طور دقیق بررسی و به هر کدام از گزینه‌های نهایی به مدت یکسان فرصت داده می‌شود تا برنامه خود برای تصدی مدیریت امور شهری را ارائه کنند. از بین بیش از 50 نفری که رزومه و سوابق کاری خود را به فراخوان اعضای منتخب شورای اسلامی شهر زنجان ارائه داده بودند در نهایت 8 گزینه مورد تایید قرار گرفتند که یکی از گزینه‌ها (روح‌اله حسنی) با نامه کتبی از ادامه رقابت، انصراف داد و اعضای شورا نیز پس از برگزاری جلسات متعدد و بررسی برنامه سایر گزینه‌ها در نهایت در جلسه رسمی و علنی 29 شهریور سال جاری با 5 رای از مجموع 9 رای، عباس راشاد را به عنوان شهردار زنجان انتخاب کرده و مشخصاتش را جهت صدور حکم به وزارت کشور معرفی کردند. همچنین سعید رفیعی، یکی دیگر از گزینه‌های شهرداری نیز در این جلسه 4 رای به دست آورد.

انتخاب راشاد به عنوان شهردار زنجان، قابل پیش‌بینی بود و بسیاری حتی قبل از انتخاب نیز از این احتمال، خبر داده بودند اما به هر طریق، قرعه به نام عباس راشاد افتاد و قرار شد که صندلی شهرداری را تصاحب کند اما در ادامه، خبرهای ضد و نقیضی از عدم تایید حکم شهردار منتخب زنجان در فضای مجازی وجود داشت که در نهایت با اعلام رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان این موضوع، تایید شد که وزارت کشور به دلیل آنچه که نداشتن سابقه مدیریتی مرتبط اعلام شده بود، حکم شهردار زنجان را صادر نکرده است. شورای اسلامی شهر زنجان نیز در جلسه 4 آبان خود که با حضور 7 نفر از اعضا برگزار شد با 5 رای به انتخاب خود اصرار کرده و مجدد نام عباس راشاد را به وزارت کشور ارسال کردند که در هیات حل اختلاف وزارت مذکور بررسی شود. هیات حل اختلاف طبق قانون 15 روز برای اعلام نظر نهایی فرصت دارد که در واقع این فرصت در 20 آبان به اتمام می‌رسید اما تاکنون تایید یا رد حکم شهردار زنجان از سوی وزارت کشور به شورای شهر زنجان اعلام نشده است.

*‌ منتظر اعلام کتبی وزارت کشور هستیم

منصور مرادلو، رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با بیان اینکه توپ در زمین هیات حل اختلاف وزارت کشور بوده و کماکان منتظر اعلام نظر کتبی این هیات هستیم به خبرنگار موج رسا؛ گفت: فردی که باید به عنوان نماینده معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در هیات حل اختلاف وزارت کشور حضور پیدا می‌کرد، معرفی نشده بود که ظاهراً دیروز این نماینده که یکی از اعضای هیات حل اختلاف است، معرفی شده است.

وی با بیان اینکه هیات حل احتلاف جهت تکمیل تیم کاری خود، منتظر معرفی فرد مذکور بوده است، اظهار داشت: قرار است که جلسه بررسی در هیات حل اختلاف، تشکیل شود که زمان تشکیل این جلسه در دست ما نیست و با هیات مذکور است و ما فقط منتظر جواب کتبی آن‌ها هستیم.

مرادلو خاطرنشان کرد: پاسخ کتبی هیات حل اختلاف چه تایید و چه رد شهردار باشد، مورد قبول شورا خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان در خصوص مطالب منتشره در فضای مجازی که گاهی خبر از تایید و گاهی خبر از عدم تایید حکم عباس راشاد به عنوان شهردار زنجان می‌دهند، گفت: اصلاً چنین چیزی وجود ندارد و تمام کارهای ما به صورت کتبی و مستند است.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه مطلب مربوط به انتخاب شهردار و سایر مسائل کاری شورا چه به صورت شفاهی بوده و چه در فضای مجازی، مستند نیست، اظهار کرد: شورا منتظر اعلام نظر کتبی هیات حل اختلاف است.

مرادلو تاکید کرد: اگر هیات حل اختلاف، اصرار شورای شهر زنجان را تایید کند که شهردار منتخب، فعالیت خود را آغاز می‌کند وگرنه به دنبال انتخاب گزینه دیگر می‌رویم.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان گفت: در صورت عدم تایید شهردار منتخب زنجان توسط هیات حل اختلاف وزارت کشور به سراغ گزینه‌های دیگر می‌رویم که ممکن است از بین 6 گزینه باقیمانده یا اینکه از بین نفرات دیگر باشد که در این خصوص باید اعضای شورا به جمعبندی نهایی برسند.

مرادلو با بیان اینکه تا این لحظه، هیچ خبر رسمی و مستند در خصوص حکم شهردار زنجان وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از خبرهای منتشره در فضای مجازی و همچنین شفاهی، قابل اعتنا نیستند و ما فقط منتظر جوابیه کتبی وزارت کشور هستیم.

*‌ حکم شهردار مرکز استان به صورت مستقیم توسط شورا از وزارت کشور پیگیری می‌شود

علی محمودی، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: حکم شهرداران مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت توسط وزیر کشور صادر می‌شود و وزارت کشور، مسئول صدور حکم شهرداران مذکور است.

وی با بیان اینکه آخرین وضعیت صدور حکم شهردار زنجان باید از وزارت کشور پیگیری شود، اظهار داشت: شورای شهر در این رابطه به صورت مستقیم با وزارت کشور مکاتبه می‌کند و توسط استانداری پیگیری نمی‌شود.

محمودی خاطرنشان کرد: قانون شوراهای اسلامی، مشخص است و تبصره 3 بند یک ماده 80 این قانون به صراحت درج کرده که فرآیند انتخاب شهردار در چنین شرایطی به چه شکل ادامه پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با بیان اینکه طبق قانون مذکور، شرایط فرد معرفی‌شده توسط وزارت کشور بررسی می‌شود، گفت: اگر فرد معرفی‌شده دارای شرایط احراز صلاحیت شهرداری بود، حکم وی صادر می‌شود وگرنه عدم تایید صلاحیت آن به صورت کتبی به شورای شهر اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای شهر نیز بعد از اعلام نظر وزارت کشور یا تابع نظر آن‌ها شده و گزینه دیگری را معرفی می‌ند، خاطرنشان کرد: شورای شهر می‌تواند نظر وزارت را نپذیرفته و اصرار به رای خود کند که در این صورت، موضوع مانند آنچه که در شهر زنجان اتفاق افتاده جهت رسیدگی به هیات حل اختلاف می‌رود که اکنون باید منتظر اعلام نظر کتبی هیات حل اختلاف بود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با بیان اینکه تاکنون حکم شهرداران 7 شهر استان زنجان تایید شده و به امضای استاندار زنجان نیز رسیده است، گفت: 6 نفر از این شهرداران معارفه شده و یک نفر دیگر نیز به زودی معارفه می‌شود.

وی با بیان اینکه 4 شهردار منتخب دیگر شهرها نیز جهت استعلام به وزارت کشور ارسال شده است، اظهار کرد: 3 مورد برای استفاده از ظرفیت تبصره 3 و یک مورد هم برای استفاده از ظرفیت تبصره 5 آیین‌نامه ارسال شده که منتظر پاسخ آن‌ها هستیم.

محمودی با بیان اینکه حکم شهرداران 4 شهر دیگر در مرحله استعلام صلاحیت فردی است، خاطرنشان کرد: شهرداران این شهرها انتخاب شده‌اند اما مراحل تایید صلاحیت فردی را می‌گذرانند.

این مسئول با بیان اینکه علاوه بر شهر زنجان، صلاحیت شهرداران منتخب 3 شهر دیگر تایید نشده است، افزود: این مورد به شوراهای اسلامی شهرهای مربوطه اعلام شده که یکی از شهرها شهردار خود را انتخاب کرده و 2 شهر دیگر در شُرف انتخاب هستند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان با بیان اینکه شورای شهر حلب تاکنون به دلیل مشکلاتی که در شورا وجود داشت، شهردار خود را انتخاب نکرده است، گفت: به هر دلیلی، شهردار حلب، انتخاب نشده که البته مقرر است امروز این موضع را نهایی کنند اما شهرداران بقیه شهرها انتخاب شده که یا مراحل قانونی خود را طی می‌کنند و یا حکم آن‌ها صادر شده است.

وی در پاسخ به اینکه اگر یکی از اعضای شورای هر کدام از شهرها پُست و مسئولیتی در جایی بگیرد، تکلیف چه می‌شود، گفت: هر یک از اعضای شورا در صورت تصدی مسئولیت باید استعفای کتبی خود را به شورای شهر اعلام کند که پذیرش این استعفا مراتب قانونی خود را دارد و باید در جلسه شورا بررسی و تصویب شود.

وی افزود: با تایید استعفای فرد مذکور، اعضای علی‌البدل وارد شورا می‌شوند.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر