logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۳۹۱۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل انتقال خون استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

مشکلی در تامین ذخایر خونی استان زنجان وجود ندارد

مشکلی-در-تامین-ذخایر-خونی-استان-زنجان-وجود-ندارد
مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز دائمی و همیشگی بوده و شامل تمام گروه‌های خونی می‌شود گفت: سالانه 40 هزار واحد فرآورده خونی در زنجان مصرف می‌شود.

سیامک اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: خوشبختانه با کمک مردم نوع‌دوست، خیرخواه و سخاوتمند از ابتدای همه‌گیری بیماری کووید 19 تاکنون مشکلی در تامین خون و فرآورده‌های خونی در استان زنجان نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: هر زمانی که به دلیل افزایش نیاز مراکز درمانی به خون و فرآورده‌های خونی، دست خود را به سوی مردم و شهروندان شاخص، دراز کرده‌ایم بی‌پاسخ نگذاشته‌اند.

اسدی افزود: با توجه به عواملی مانند همه‌گیری بیماری کووید 19، واکسیناسیون گسترده علیه این بیماری و حتی واکسیناسیون آنفلوآنزا، شروع موج سرما در کشور و همچنین عوامل اقتصادی همیشه بر مراجعه داوطلبان جهت اهدای خون تاثیر می‌گذارند.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه شیوع همه‌گیری بیماری کووید 19 باعث نگرانی و کاهش مراجعات مردم شد، گفت: ممنوعیت تردد شبانه و واکسیناسیون کرونا نیز باعث کاهش مراجعات شده چرا که برخی از مردم فکر می‌کنند که بعد از تزریق واکسن نمی‌توانند خون اهدا کنند.

وی با بیان اینکه انتظار از مردم عزیز استان زنجان این است که در شرایط کنونی، بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی را بیشتر دریابند، اظهار کرد: خوشخبتانه مشکلی از بابت ذخایر خونی در استان زنجان وجود ندارد اما انتظار داریم که اهدای خون توسط مردم باز هم افزایش پیدا کند تا بتوانیم نقش فعالی در شبکه ملی خون‌رسانی ایفا کنیم.

اسدی در خصوص گروه‌های خونی نادر، خاطرنشان کرد: گروه‌های خونی منفی مانند O منفی، نادر نیستند بلکه مصرف زیادی در شرایط اورژانسی دارند و به خاطر اینکه در اورژانس‌ها پُرمصرف هستند لذا تاکید زیادی بر روی این گروه‌ها می‌کنیم.

وی تصریح کرد: نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز دائمی و همیشگی بوده و شامل تمام گروه‌های خونی می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان زنجان با بیان اینکه خون کامل به ندرت مصرف می‌شود، گفت: سالانه حدود 40 هزار واحد فرآورده خونی در استان زنجان مصرف می‌شود بنابراین تاکید بر روی این است که نیاز به خون و فرآورده‌های آن یک نیاز دائمی و همیشگی بوده و همه گروه‌های خونی باید اهدای خون داشته باشند.

وی با بیان اینکه طبیعی است که در صورت فراوانی یک گروه خونی، بیماران آن گروه خونی نیز بیشتر است، ابراز کرد: به این مهم باید توجه داشته و آموزش و آگاهی لازم در جامعه ایجاد شود که صرفاً تاکید بر گروه خونی خاصی نیست و همه گروه‌ها باید اهدای خون داشته باشند.

اسدی با تاکید بر اینکه مصرف خون کامل، کم است، خاطرنشان کرد: فرآورده‌های متعددی از خون، تولید می‌شود که هرکدام مصرف خاص خود به فراخور نیاز بیماران را دارند.//آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر