logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۴
[ شناسه خبر : ۲۳۸۴۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کوشکی: مذاکره توام با تهدید معنا ندارد

سناریوی برجام ۲ و ۳ خنثی شده است

سناریوی-برجام-۲-و-۳-خنثی-شده-است
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: شرط پیشبرد مذاکرات باید حسن‌نیت طرف‌های اروپایی باشد که این حسن‌نیت با صدور بیانیه‌های تهدیدآمیز و خشن علیه جمهوری اسلامی ایران سازگار نیست.

به گزارش موج رسا; محمد صادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در واکنش به بیانیه تروئیکای اروپایی و ایالات متحده علیه کشورمان گفت: تلاش آمریکا و اروپا این بود که در قالب برجام توان هسته‌ای ما را به صفر برسانند و با اضافه کردن موارد موشکی و منطقه‌ای به برجام، به عنوان قسمت‌های تکمیلی برجام یا اصطلاحاً برجام ۲ و ۳ تمام زمینه‌های اقتدار ما را به حداقل ممکن و حتی به مرز نابودی بکشانند.

وی ادامه داد: این ایده اصلی آنها بود و طبیعتا اهرم فشاری که داشتند وصل به تحریم‌ها بود. بعد از تشکیل دولت سیزدهم در ایران اهرم تحریم به سمت بی اثرشدن رفت.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه تصریح کرد: دولت سیزدهم اقتصاد کشور را به تولید ملی مرتبط خواهد کرد و تحریم تأثیر خودش را ندارد. از طرف دیگر پافشاری جمهوری اسلامی به اجرای کامل برجام و تعهدات آن از سوی آمریکا و اروپا، ایده آن‌ها را برای مجبور کردن کشورمان به پذیرش برجام ۲ و ۳ کاملاً خنثی کرده است.

وی افزود: الان توان هسته‌ای ما به صفر نرسیده است و ما به هیچ عنوان تمایلی به برجام ۲ و ۳ نداریم و همچنین پذیرش برجام موشکی و منطقه‌ای را مغایر با امنیت ملی و منافع ملی می‌دانیم.

کوشکی تصریح کرد: طبیعتاً همه تلاش هایی که در هشت سال گذشته از سوی آمریکا و اروپایی‌ها صورت گرفت، الان به نوعی به حاشیه می‌رود؛ لذا این اتفاق موجب خشم آمریکا و اروپایی‌ها می‌شود و طبیعتا آن‌ها مثل همه سال‌های گذشته، موضوع سلاح هسته‌ای و تلاش ایران برای بدست آوردن سلاح‌های کشتار جمعی را مطرح می‌کنند.

وی ادامه داد: زیرا توان بیان مخالفت با ارکان قدرت ایران را ندارند؛ لذا بحث مسائل هسته‌ای را پیش می‌کشند و امیدوارند که با این فشار سیاسی و تبلیغاتی و همچنین با اضافه کردن تحریم‌ها بتوانند در داخل جریانی را فعال کنند که این جریان بتواند مسیری را که دولت سیزدهم شروع کرده است، متوقف کند و به نوعی کشور را پای میز پذیرش دستورات آمریکا و اروپایی‌ها برگرداند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در شرایط فعلی اولین نکته‌ای که تیم مذاکره کننده ما باید لحاظ کند این است که به طرف‌های اروپایی گوشزد کند که اگر بخواهند مسیر مذاکرات را با حرکت‌های تبلیغاتی و سیاسی مثل این بیانیه منحرف کنند، طبیعتا مذاکره نمی‌تواند پیش برود.

وی ادامه داد: شرط پیشبرد مذاکرات باید حسن‌نیت طرف‌های اروپایی باشد که این حسن‌نیت با صدور بیانیه‌های تهدیدآمیز و خشن علیه جمهوری اسلامی ایران سازگار نیست.

کوشکی اضافه کرد: اگر آن‌ها حسن‌نیت برای مذاکره ندارند و درصدد هستند با جنگ روانی و فشار دیپلماتیک کارشان را پیش ببرند، نیازی به مذاکره نخواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: گوشزد کردن این نکته مهم به طرف اروپایی می‌تواند آن‌ها را از حرکت در مسیر آمریکایی‌ها منصرف کند. در غیر این صورت اگر قرار باشد اروپایی‌ها در مسیر آمریکا به دنبال جنگ تبلیغاتی علیه کشورمان باشند، مذاکره با اروپایی‌ها معنایی نخواهد داشت.

منبع: مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر