logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۳۷۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
دولت میرحسین چگونه آیت‌الله صافی را وادار به استعفا کرد؟

اصلاح‌طلبان و لباس گشاد حمایت از مراجع تقلید

اصلاح‌طلبان-و-لباس-گشاد-حمایت-از-مراجع-تقلید
موج‌سواری اصلاح طلبان بر سخنان آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در پی نقد یک پایگاه خبری بر آن، لباس گشادی است که اصلاح‌طلبان به تن کرده‌اند.

به گزارش موج رسا; سی‌ام مهرماه بود که آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در جریان دیدارش با رئیس مجلس شورای اسلامی توصیه‌هایی درباره وضعیت معیشتی در جامعه و نیز روابط خارجی مطرح کرد. این مرجع تقلید جهان اسلام درباره روابط خارجی توصیه کرده بود که «باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم و اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است...امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد.»

موج سواری بر یک اظهار نظر و یک نقد

این سخنان اما با واکنش یکی از پایگاه‌های خبری مواجه شد. «رجا نیوز» در مطلبی تحت عنوان  «ما با طاغوت فقط «قهر» نیستیم؛ بلکه «دشمنی» داریم» که در تاریخ اول آبان ماه منتشر شد، نوشت: «جمهوری اسلامی «مستضعفان» جهان را در برابر «طاغوت استکبار» رهبری می‌کند. در این تفکر، انقلاب اسلامی با طاغوت «قهر» نیست، بلکه «دشمن» است و نه تنها به نابودی او می‌اندیشد، بلکه برای محو او از صحنه روزگار طرح و برنامه دارد.»

 چهارم آبان‌ماه نیز یک بار دیگر یادداشت دیگری با عنوان «هشت‌سال عبرت کافی نیست؟» در نقد سخنان آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی نوشته شد:

«نه اینکه انقلاب با بسیاری از کشورها، قهر است، صحیح است؛ و نه اینکه راه‌حل مشکلات معیشتی مردم، ارتباطات خارجی و اقتصاد برون‌زا است. هر دو پیش‌فرض ناصواب هستند و این ناصواب‌بودن، متّکی به هشت‌سال تجربه عینی است: «هشت‌سال خسارت محض» و «هشت‌سال عبرت». کافی نیست؟».

اصلاح‌طلبان اما اکنون که تمام عرصه‌های بروز و نمود را در پی ناکارآمدی‌های خودشان از دست داده‌اند، بلافاصله این مطالب نقادانه را دستمایه موج‌سواری رسانه‌ای خود قرار دادند.

تنها در یک نمونه، مجمع اصلاح طلب مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مدیریت حجت الاسلام موسوی تبریزی در بیانیه ای تلاش کرد با القای این فضا که به آیت‌الله صافی گلپایگانی حمله و توهینی شده است، یک دوقطبی را طرح‌ریزی کرد، این در حالیست واکنش مزبور به سخنان آیت‌الله العظمی صافی صرفا از جانب یک پایگاه خبری صورت گرفته است، نه کل یک جریان سیاسی.

اصلاح‌طلبان چگونه آیت‌الله صافی را وادار به استعفا کردند 

این گزارش در پی نقد واکنش پایگاه رجا نیوز به آیت الله العظمی صافی نیست، اما بی شک اگر کسانی شایسته حمایت غیرمزورانه از این مرجع تقلید را داشته باشند، آنها اصلاح‌طلبان نیستند چرا که سابقه تاریخی برخورد آنها با این عالم عالیقدر، ‌ چیزی غیر از حمایت کنونی شان از ایشان است و ماهیتی کاملا سیاسی دارد.

آیت‌الله محمد مومن عضو فقید فقهای شورای نگهبان در این زمینه به بیان خاطره‌ای از دوران تصدی دبیری آیت‌الله صافی گلپایگانی بر شورای نگهبان که مقارن با حاکمیت جناح چپ دهه ۶۰ و اصلاح طلبان امروز بر دولت و وزارت کشور بود، پرداخته است.

آیت‌الله مومن با ذکر جزییاتی از اختلاف نظر پیش آمده میان هیئت‌های نظارت شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی وزارت کشور علی اکبر محتشمی پور خاطرنشان کرده است که با نظرخواهی از امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی، قرار شد تعدادی از صندوق‌هایی که بنا بر نظر شورای نگهبان درباره آن‌ها شبهاتی وجود داشت، بازشماری شود، اما در نهایت، وزارت کشور صندوق‌ها  را در اختیار شورای نگهبان قرار نداد.

آیت الله مومن در ادامه می‌گوید: «امام(ره) به شورای نگهبان حق داد که به وظیفه قانونی‌اش عمل کند. غافل از اینکه (وزارت کشور)  صندوق‌ها را در اختیار ما نمی‌گذارند. ما حتی برای اینکه صندوق‌ها را تحویل بگیریم، برخی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان همچون دکتر افتخار جهرمی‌را که بیشتر با آقایان وزارت کشور رفاقت داشتند، نزد آنان فرستادیم تا صندوق‌ها را تحویل بگیرند؛ ولی دست خالی برگشتند».

عضو فقید فقهای شورای نگهبان در تبیین پیامدهای این اقدام وزارت کشور دولت میرحسین موسوی با شورای نگهبان که آیت‌الله صافی دبیر آن بود، می‌افزاید: اگر در آرشیو، به مطالب روزنامه‌های آن ایام بنگرید، خواهید دید که جناب آقای آیت‌الله صافی - شخصیت بزرگوار و دقیق که دارای اتقان و تقوای مخصوص به خود هستند ـ مطالبی را بیان فرمودند و صحبت‌هایشان از موضعِ بالاتر از هیئت نظارت مرکزی و به عنوان دبیر شورای نگهبان ایراد شد. با این وصف از طرف وزارت کشور با پاسخ ردی عجیب و غریب روبه‌رو شدند. آیت‌الله آقای صافی هم نتوانستند این وضعیت را تحمل کنند و استعفا کردند».

از آن تاریخ به بعد آیت‌الله صافی گلپایگانی در متن سیاست کشور نیست و در جایگاه مرجعیت تقلید، به انجام ماموریت‌های دینی و علمی خود می‌پردازند اما این موج‌سواری تزویرآلود اصلاح طلبان بر این اظهارات و آن نقد، لباس گشادی به تن اصلاح‌طلبان است.  

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر