logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۳۷۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
معاون دانشگاه آزاد اسلامی:

رفتار شهدا به عنوان نظریه در دانشگاه‌ها ارائه شود

رفتار-شهدا-به-عنوان-نظریه-در-دانشگاه‌ها-ارائه-شود
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید براینکه باید رفتار شهدا به عنوان نظریه در دانشگاه‌ها ارائه شود، گفت: سلوک و معرفت 2 درسی است که باید از شهدا یاد بگیریم.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه امروز در همایش علمی – پژوهشی کنگره ملی گرامیداشت 3535 شهید استان زنجان اظهار داشت: ابتدا باید توصیفی از زبان خداوند سبحان، پیامبر(ص) و سیره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) درباره شهدا داشته باشیم و ببینیم که شهدا را چگونه معرفی می‌کنند و سپس بدانیم ما چه وظیفه‌ای در قبال جایگاه بزرگ شهدا داریم.

وی با اشاره به آیات متعددی از قرآن کریم در باب شهدا خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم در هر جایی که از شهدا یاد می‌کند از تعبیر قتل استفاده کرده و آیات خیلی عجیبی هستند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به اینکه خداوند می‌فرماید کسانی که در راه خدا کشته شده‌اند را مُرده نپندارید، افزود: از اینجا معلوم می‌شود که عده‌ای می‌گفتند که شهدا جوان‌مرگ شده و جوانی آن‌ها به هدر رفته است در حالی که قرآن کریم می‌فرماید نه تنها نگویید که شهدا گرفتار موت و مرگ شده‌اند بلکه زنده‌اند و شما درک دقیقی ندارید و با درک ظاهری نمی‌فهمید که شهدا زنده‌اند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در آیات متعددی تاکید شده که شهدا زنده‌اند، گفت: قرآن می‌فرماید شهدا زنده‌اند، نزد خداوند مشغول رزق و روزی‌اند و از این جهت نیز شاد و خرم‌اند که دوستان و رفقای‌شان که هنوز به آن‌ها ملحق نشده‌اند هم راه شهدا را ادامه می‌دهند و به عبارت دیگر چشم به راه دوستان خود هستند که مسیر آن‌ها را طی می‌کنند.

وی با بیان اینکه روایات متعددی از پیامبر اکرم(ص) در باب شهدا وجود دارد، اظهار داشت: ایشان می‌فرمایند که شهادت، بالاترین درجه نیکی و برّ در راه خدا است و به همین دلیل در روز قیامت، حسرت می‌خوریم که شهادت چه مرگ لطیف، زیبا، لذیذ و راحتی است.

حجت‌الاسلام خسروپناه تصریح کرد: شهدا با مرگ در راه خدا از تمام مواقف بدون هیچ مانعی مانند چشم بر هم زدن، عبور می‌کنند.

وی با بیان اینکه حضرت علی(ع) لحظه‌به‌لحظه به پیامبر(ص) می‌رسید و دعای شهادت می‌خواست چرا که تشنه شهادت بود و به همین دلیل هنگام شهادت «فزت و رب الکعبه را به زبان آورد» خاطرنشان کرد: در روایات نیز اینگونه آمده که تمام شهدا به شهدای کربلا غبطه می‌خورند و شهدای کربلا نیز به حال حضرت ابوالفضل(ع) غبطه می‌خورند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه شهدا درجه یکسانی ندارند، افزود: شهیدی که مردم‌دار و ولایتمدار بوده و حرمت والدین خود را نگه داشته و در زمان حیاتش به مردم خدمت می‌کند، درجه‌اش بالاتر است البته تمام اموات، غبطه شهدا را می‌خورند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: به برکت انقلاب اسلامی و قیام امام خمینی(ره) نمادهای واقعی از شهدا داریم که هر کدام یک سمبل، نماد و الگو هستند.

وی افزود: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سمبل مقاومت، شهید هسته‌ای شهید دکتر مجید شهریاری از دیار زنجان انسانی عالم، وارسته، اهل تحجد، اهل توسل، توکل، عبادت، بی‌ریا و اهل روضه و مانوس با قرآن بود و به قاطعیت می‌توانم بگویم عالم ربانی بود و شهید فخری‌زاده نیز انسانی مهذب، عارف، اهل بکا و گریه، اهل تحجد، فیزیک و فلسفه بود.

حجت‌الاسلام خسروپناه با بیان اینکه شهید مرتضی تهرانی‌مقدم، رزمنده معمولی است که پدر موشکی ایران می‌شود، اظهار کرد: شهید تهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران می‌شود که امنیت کشور با آن موشک‌ها تامین می‌شود که نماد علم و فناوری است، شهید مطهری نماد حکمت و فقاهت، شهید بهشتی نماد مدیریت و شهدایی مانند قامت بیات، ناصر اشتری و زین‌الدین نیز نماد و سمبل فرماندهی بودند و در واقع تمام شهدا معلمان ما هستند.

*‌ سلوک و معرفت 2 درسی که از شهدا باید بگیریم

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه 2 درس باید از شهدا بگیریم، گفت: سلوک و معرفت 2 درسی است که از شهدا باید بگیریم.

وی با اشاره به سلوک شهدا اظهار داشت: زندگی شهدا را وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم غیر از اخلاص، تواضع، خدمت به مردم و نجات کشور در راه خدا انگیزه‌ای نداشتند و شهدا عاری از منیّت بودند.

حجت‌الاسلام خسروپناه با اشاره به خاطراتی از دوران دفاع مقدس و عملیات‌های مختلف خاطرنشان کرد: ایثار و اخلاص را از نزدیک در بین شهدا دیدیم که مانند عارفان، ره صد ساله را یک شبه پیمودند و عمدتاً ایثار و اخلاص داشتند که ایثار و اخلاص آن‌ها سلوک است.

وی افزود: برای سیر سلوک، تهذیب نفس، خودسازی و نفی منیّت‌ها از سلوک شهدا باید استفاده کنیم وگرنه منیت‌ها بزرگ می‌شوند و ما را بر زمین می‌زنند.

حجت‌الاسلام خسروپناه ادامه داد: اگر با شهدا انس بگیریم و ارتباط معنوی برقرار کنیم، شهدا نیز ما را رها نمی‌کنند و به داد ما می‌رسند و گره‌گشایی و راهگشایی می‌کنند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص درس معرفتی از شهدا گفت: دسته‌ای از علوم اجتماعی با دانشکده‌های مختلف در دانشگاه‌ها داریم که از قرن 19 به بعد 3 کار را انجام می‌دهند و شامل توصیف انسان مطلوب، توصیف انسان محقق و توصیف تغییر انسان محقق به مطلوب است.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم روابط، رفتارها و پدیده‌های اجتماعی انسان محققی به نام شهید را بررسی کنیم، اظهار داشت: اگر شهدا را به عنوان واقعیت‌های عینی، بررسی کرده و روابط بین پدیده‌ها و رفتارهای آن‌ها را بررسی کنیم به نظریه‌های شخصیت می‌رسیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه خاطرنشان کرد: برای شهدا رمان نوشته‌ایم اما رمان، آغاز راه معرفی شهید است و باید علوم انسانی را مبتنی بر رفتار شهدا کنیم.

وی افزود: وظیفه معرفتی را دانشگاه‌ها با توجه به رفتار شهدا به صورت نظریه مدیریت، شخصیت و تکنولوژی آموزشی ارائه دهند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروزه حدود 20 نوع جنگ در جهان شکل گرفته که جنگ نظامی، یکی از آن‌هاست، گفت: در حوزه علوم انسانی اگر بخواهیم به همین شکل ادامه دهیم که باید همان نظریه‌ها را به صورت غلط ترجمه کرده و به دانشجویان ارائه کنیم وگرنه بر اساس مبانی اسلامی و رفتارهای شهدا نظریه‌های مختلفی بیرون می‌آید.

وی با بیان اینکه این به معنای این نیست که نظریه‌های دنیای مدرن را نخوانیم، تصریح کرد: ما در برابر شهدا مسئولیت داریم که یکی از آن‌ها نوشتن با قلم و تولید فیلمنامه و رمان‌نویسی است اما یکی از مسئولیت‌های ما در برابر شهدا نظریه‌پردازی است.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر