logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۳۶۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با موج رسا خبر داد؛

حمایت ویژه از اقشار ضعیف جامعه در قانون جهش تولید مسکن

حمایت-ویژه-از-اقشار-ضعیف-جامعه-در-قانون-جهش-تولید-مسکن
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به عزم جدی مجلس و دولت برای اجرای قانون جهش تولید مسکن گفت: ظرفیت ساخت 4 میلیون مسکن در کشور وجود دارد.

سیدالبرز حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا;  با اشاره به اجرای قانون جهش تولید مسکن توسط دولت سیزدهم اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن که در دولت قبل مطرح و اجرا شد برای دهک‌های بالای جامعه بود و اقشار ضعیف توان پرداخت آن را نداشته و ندارند که همین امر باعث شده عده‌ای از متقاضیان به دلیل گران بودن از این طرح انصراف دهند.

وی افزود: به همین خاطر قبل از استقرار دولت سیزدهم مجلس یازدهم مدتها بود که بر روی اینطرح جهش تولید مسکن که بعدها تبدیل به قانون شد، کار کرد که باعث شده ظرفیتی ایجاد شود تا اقشار مختلف مردم بتوانند صاحب مسکن شوند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بیش از 60 جلسه تخصصی در مجلس در خصوص قانون جهش تولید مسکن کار شد، ابراز کرد: اعتقاد ما این است که توان فنی برای اجرای این قانون وجود دارد.

وی بیان کرد: طبق این قانون تمام دستگاه‌های دولتی زمین‌های درون محدوده شهر را باید در اختیار تولید مسکن قرار دهند، از طرفی جهاد کشاورزی نیز باید زمین‌های حریم شهرها را برای این امر در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

حسینی با اشاره به اینکه برای دهک‌های پایین جامعه زمین تقریبا رایگان پیش بینی شده است، تصریح کرد: در ساخت مسکن 50 یا 60 درصد هزینه مربوط به زمین است که با این کار هزینه ساخت برای این دهکها پایین خواهد آمد.

وی با بیان اینکه برای دهک‌های دیگر نیز نقشه راه مشخص شده است، گفت: برای تامین منابع مالی ظرفیتی در قانون با عنوان صندوق ملی مسکن که اختیار آن با وزارت راه است، پیش بینی شده که منابع این صندوق برای تولید مسکن هزینه خواهد شد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در خصوص نرخ بهره، از تلفیق منابع صندوق(نرخ بهره پایین تر) و بانکها(نرخ بهره 18 درصد) استفاده خواهد شد تا تورم ایجاد نکند که برای دهکهای مختلف این موضوع متفاوت خواهد بود.

وی با بیان اینکه در خصوص سیمان و فولاد نیز در قانون تمهیداتی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: تیمی در این خصوص تشکیل شده و به نظر بنده این ظرفیت در کشور هم بالقوه و هم بالفعل وجود دارد چرا که اکنون به خاطر عدم تولید مسکن در طول 8 سال گذشته ساختار عرضه و تقاضا به هم خورده است.

حسینی با بیان اینکه طبق قانون بودجه بانکها باید 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ 18 درصد برای این امر در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: منابع صندوق ملی مسکن نیز از برگشت اقساط مسکن مهر، مسکن اولی‌ها، بودجه دولتی، کمک خیرین مسکن ساز خواهد بود که اساسنامه آن تهیه شده است.

وی تصریح کرد: تمام فرایندها در قانون جهش تولید مسکن با رویکردهای شورای ملی مسکن خواهد بود که با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود و امیدواریم با همتی که آیت‌الله رئیسی به کار بسته و شورای ملی مسکن را بعد از سالها دوباره با حضور رئیس جمهور فعال کرده است، اقشار آسیب پذیر از نعمت این قانون بهره مند شوند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر