logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۸
[ شناسه خبر : ۲۳۶۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
رئیس پلیس فتای استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

12 باند کلاهبرداران فضای مجازی در زنجان متلاشی شد

12-باند-کلاهبرداران-فضای-مجازی-در-زنجان-متلاشی-شد
رئیس پلیس فتای استان زنجان از متلاشی شدن 12 باند کلاهبرداران فضای مجازی توسط پلیس فتای زنجان خبرداد و گفت: اکثر این باند‌ها در خارج از استان فعالیت داشتند.

سرهنگ محمدعلی آدینه‌لو با خبرنگار موج رسا; از کشف 98 درصد جرائم فضای مجازی خبرداد و اظهار کرد: نسبت به مدت مشابه سال گذشته میزان جرائم در فضای مجازی 22 درصد کاهش یافته است.

وی با تاکید براینکه راه اندازی رمز پویا توسط بانک مرکزی جرائم برداشت غیرمجاز را در سطح استان کاهش داده است تصریح کرد: با این اتفاق شاهد کاهش تشکیل پرونده‌های تخلفات برداشت‌ غیرمجاز از حساب‌ها هستیم.

راه‌اندازی مرکز فوریت سایبری پلیس‌فتا در زنجان

رئیس پلیس فتای استان زنجان از راه اندازی مرکز فوریت سایبری در استان زنجان خبرداد و تصریح کرد: با توجه به این موضوع که جرائم رایانه‌‌ای یک موضوع تخصصی بوده و 110 نمی‌توانست جوابگوی این حوزه باشد نسبت به راه اندازی مرکز فوریت‌های سایبری در استان زنجان اقدام شد.

وی با اشاره به اینکه این مرکز در چند استان راه اندازی شده که زنجان نیز از جمله این استانها است افزود: مردم می‌توانند با استفاده از شماره 096380 می‌توانند با این مرکز تماس بگیرند.

آدینه‌لو با بیان اینکه در 4 ماهه نخست امسال بیش از 7 هزار تماس با این مرکز انجام شده است ادامه داد: مردم می‌توانند در صورت مواجه شدن با مشکلات مختلف از جمله انتشار تصاویر خصوصی، برداشت غیرمجاز از حساب‌ها، کلاهبرداری‌ها و یا سایر موارد با کارشناسان این مرکز تماس بگیرند.

وی با بیان اینکه مردم جهت دریافت هر گونه مشاوره در حوزه فضای مجازی به منظور گرفتار نشدن در دام کلاهبرداران می‌توانند با این مرکز تماس بگیرند خاطرنشان کرد: در این مرکز به جرائم سایبری به صورت ویژه و تخصصی رسیدگی می‌شود.

پلیس فتا

رئیس پلیس فتای استان زنجان با اشاره به اینکه همچنین هم استانی‌ها عزیز می‌توانند در سایت پلیس فتا به بخش ارتباطات مردمی مراجعه کرده و گزارشات خود را به کارشنان این حوزه منتقل کنند افزود: در این بخش کارشناسان پلیس فتا به صورت آنلاین پاسخگوی مردم هستند و مردم می‌توانند مستندات خود را از طریق این سایت در اختیار پلیس قرار دهند.

وی بیان داشت: همچنین مردم می‌توانند ولنگاری‌های موجود در فضای مجازی و تخلفات این حوزه را هم به پلیس فتا گزارش دهند.

آدینه‌لو با بیان اینکه امسال بیش از 250 مورد چت آنلاین با پلیس فتا داشتیم ادامه داد: علاوه بر این موارد حدود 100 هزار تماس مردمی با مرکز پلیس فتای استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه مقابله با خشونت در فضای مجازی جزو اولویت‌های مهم پلیس فتا قرار گرفته و این مورد از دغدغه‌های مهم خانواده‌ها است بیان داشت: پلیس به شدت به اراذل و اوباشی که در بستر فضای مجازی اقدام ترویج خشونت کند برخورد می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان زنجان با تاکید براینکه پلیس فتا با کسی که در فضای مجازی بخواهد نسبت به ترویج خشونت اقدام کند برخورد جدی خواهد کرد ادامه داد: در صورت مشاهده این موارد در فضای مجازی نسبت به دستگیری فرد مورد نظر اقدام شده و بلافاصله به دادگستری استان جهت برخورد قانونی تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده آسیب‌ها و تخلفات فضای مجازی در سالجاری کلاهبرداریهای آنلاین است ادامه داد: خرید کالا از طریق سایت‌های واسط متاسفانه اتفاق می‌افتد که تعداد این تخلفات در استان بالا است.

اعتماد بی‌مورد به افراد ناشناس در فضای مجازی

آدینه‌لو با اشاره به اینکه برخی از افراد متاسفانه با مراجعه به سایت‌های غیرمعتبر نسبت به خرید کالا اقدام می‌کنند و همچنین قبل از دریافت کالا هزینه آن را به حساب طرف مقابل واریز می‌کنند بیان داشت: اعتماد بی‌جا به افراد ناشناس در فضای مجازی از دیگر مشکلاتی است که متاسفانه برخی‌ها دچار شده و در دام کلاهبرداران گرفتار می‌شوند.

وی با اشاره به موضوع عدم کنترل فرزندان در فضای مجازی توسط والدین گفت: مدیریت و استفاده صحیح از فضای از سوی والدین نسبت به فرزندان اتفاق نمی‌افتد.

رئیس پلیس فتای استان زنجان تاکید کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی خانواده‌ها مراقب فعالیت فرزندان در فضای مجازی باشند و خودشان با رعایت و کنترل فعالیتشان الگوی فرزندانشان باشند.

وی با تاکید براینکه والدین از نرم افزار‌های کنترل والدین بر فعالیت فرزندان استفاده کنند و مراقب فعالیت فرزندان در شبکه‌ها اجتماعی باشند ادامه داد: والدین باید دسترسی به اینترنت در فضای عمومی خانه را برای فرزندان کنترل کنند تا دچار آسیب‌های بستر فضای مجازی نشوند.

سرهنگ آدینه‌لو با تاکید براینکه با شیوع کرونا فعالیت مردم در فضای مجازی افزایش یافته است ادامه داد: هموار شاهد افزایش دانش و سواد رسانه‌ای مردم در بستر فضای مجازی هستیم اما در این حوزه همچنان از وضعیت مطلوب و استاندار فاصله داریم.

وی با تاکید براینکه سایت پلیس فتا(www.cyberpolice.ir) پکیج کامل هشدارهای پلیس بوده و نحوه فعالیت در فضای مجازی از جنبه‌های مختلف برای مردم آموزش داده می‌شود و مردم می‌توانند برای افزایش سطح آگاهی خود به این سایت مراجعه کنند یادآور شد: خطرات فضای مجازی در این سایت برای خانواده‌ها گوشزد می‌شود.

رئیس پلیس فتای استان زنجان با اشاره به اینکه رمز کارت بانکی هر فرد به منزله کلید گاو‌صندوق است بنابراین هم استانی‌های عزیز نباید رمز کارت بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهد ادامه داد: قرار دادن رمز کارت بانکی در اختیار دیگران به معنی این است که کلیدی از گاوصندوق خود در اختیار دیگران افراد ناشناس قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه تغییر دوره‌ای رمز پسورد کارت بانکی سطح ایمنی حساب بانکی را افزایش می‌دهد افزود: این اقدام جلوی سوء استفاده‌های احتمالی از حساب بانکی را می‌گیرد.

حضور مقتدرانه پلیس فتا در فضای مجازی

آدینه‌لو با هشدار به متخلفان حوزه مجازی گفت: پلیس فتا مقتدرانه فضای مجازی را رصد می‌کند و در این حوزه اگر مواردی از تخلفات مشاهده شود قطعا در دستور کار خود قرار می‌دهد تا عاملان آن را دستگیر کرده و به دستگاه قضایی تحویل دهد.

پلیس فتا

متلاشی شدند 12 باند کلاهبرداری در فضای مجازی

وی با تاکید براینکه به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد بستر فضای مجازی جولانگاه متخلفان باشد افزود: عرصه در بستر فضای مجازی برای متخلفات تنگ شده و اگر کسی بخواهد در این بستر تخلف کند قطعا در دام پلیس گرفتار خواهد شد.

رئیس پلیس فتای استان زنجان عنوان کرد: هدف ما ایمن کردن بستر فضای برای همه کاربران و خانواده‌ها است.

وی با اشاره به برخورد جدی پلیس فتا با باند متخلفان فضای مجازی گفت: متلاشی شدن باند بزرگ سامانه ثنا یکی از مهمترین اقدامات پلیس فتای زنجان است که متخلفان با استفاده از بد افزارهای مختلف از مردم کلاهبرداری می‌کردند.

وی با تاکید براینکه 12 باند متخلف در فضای مجازی متلاشی شدند افزود: اکثر باند‌ کلاهبرداران فضای مجازی که توسط پلیس فتا استان زنجان شناسایی و متلاشی شدند بیشتر آنها در خارج از استان فعالیت داشتند./ع  

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر