logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۶:۴۶
[ شناسه خبر : ۲۳۶۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]

بروز اختلالات روانپزشکی در ۲۹ درصد بیماران کرونایی

بروز-اختلالات-روانپزشکی-در-۲۹-درصد-بیماران-کرونایی
مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: طبق اعلام کمیته تخصصی سلامت روان کووید ۱۹، در ایران ۲۹ درصد بیماران کرونایی دچار اختلالات روانپزشکی می‌شوند.

به گزارش موج رسا; دکتر محمدرضا فیاضی بردبار با بیان اینکه معمولا بیماران ما به خاطر ترس از برچسب خوردن، به طور متوسط هفت سال پس از تجربه نخستین علائم بیماری به روانپزشک مراجعه می‌کنند، اظهار کرد: مراجعه با این فاصله چند ساله هم باعث سخت‌تر شدن روند درمان شده و هم گاهی فرصت طلائی درمان را از روانپزشک سلب می‌کند.

 
مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه با اشاره به ایجاد بار بیماری گفت: ‌ میزان از کار افتادگی یک بیمار در پی بروز بیماری و در طی سال‌های فعالیت خود پیدا می‌کند به اصطلاح بار بیماری خوانده می‌شود؛ به طور مثال فردی به دنبال سکته قلبی از کار افتاده شده در صورتی این فرد تا سن ۶۰ سالگی قرار بود کار کند و برای جامعه مفید باشد و ۱۰ سال نمی‌تواند کار کند و این بار به جامعه منتقل می‌شود.
 
وی افزود: آمار نشان می‌دهد که در ایران بیشترین بار بیماری بانوان‌ مربوط به بیماری‌های روانپزشکی و افسردگی که حدود ۱۸ درصد است و در آقایان ۲۸ درصد کل بار بیماری مربوط به تصادف و سوانح، ۱۴ درصد بیماری قلبی و عروقی و ۱۴ درصد سوء مصرف مواد مخدر و اختلالات روانی است.
 
دکتر فیاضی بردبار ادامه داد: متاسفانه از زمان شیوع بیماری کرونا اختلالات روان‌شناسی ناشی از کرونا مغفول مانده است، بسیار گفته شده است که بعد کرونا جامعه درگیر مشکلات روانپزشکی مردم خواهد بود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر