logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۳۵۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

موافقت مجلس با لایحه «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی خزر»

موافقت-مجلس-با-لایحه-«پروتکل-حفاظت-از-تنوع-زیستی-خزر»
نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی خزر» را به تصویب رساندند.

به گزارش موج رسا; در جلسه علنی امروز،‌ لایحه «پروتکل حفاظت از تنوع زیستی، الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر» را به تصویب رساندند.

 
براساس ماده ‌واحده این لایحه که با 193رأی موافق، 2 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از مجموع 241 نماینده حاضر در صحن، به تصویب رسید، «سند الحاقی (پروتکل) حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی دریای خزر به‌شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می‌شود».
 
همچنین بر اساس تبصره این ماده «رعایت اصول هفتاد و هفتم (77) و یکصد و بیست و پنجم (125) و یکصد و سی و نهم (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای مواد 24 و 22 این سند الحاقی (پروتکل) الزامی است».
 
سمیه رفیعی نماینده مردم تهران و سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس، در دفاع از لایحه مذکور اظهار داشت: دریای خزر 44گونه اقتصادی دارد که 24گونه از آن به صورت انحصاری برای ایران است، هرچند می توان از این دریا حدود 2 هزار تن ماهی خاویار برداشت کرد، اما در بیشترین حالت این عدد به چند صد کیلوگرم رسیده است.
 
وی با بیان اینکه تنوع زیستی در دریای خزر با مشکلات بسیاری روبرو شده، به گونه ای که حتی در ماهی کیلکا نیز با مسائلی روبرو هستیم، افزود: وابستگی معیشت مردم به دریای خزر بیانگر ضرورت امضای این پروتکل است.
 
رفیعی اضافه کرد: این پروتکل در کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس به دقت بررسی شده و استعلامات پنج گانه و همچنین نظرات سازمان محیط زیست، وزارت امور خارجه، پدافند غیرعامل و مرکز پژوهش های مجلس درباره این پروتکل اخذ شده که همه آنها نظر موافق در این زمینه داشته اند.
 
رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چرخه هیدرولوژیکی آب دریای خزر به گونه ای است که بیشترین آسیب را در قسمت جنوبی ایجاد کرده و موجب آلودگی و کاهش تنوع زیستی می شود، بنابراین جمهوری اسلامی ایران بیشترین منفعت را از امضای این پروتکل به دست می‌آورد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر