logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۰
[ شناسه خبر : ۲۳۵۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
کوشکی:

ایران توانست با کمترین هزینه بیشترین امنیت را ایجاد کند

ایران-توانست-با-کمترین-هزینه-بیشترین-امنیت-را-ایجاد-کند
استاد دانشگاه تهران: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانستند که در صورت تعدی، ایران توان پاسخگویی را دارد، در واقع ایران توانست با کمترین هزینه بیشترین امنیت را ایجاد کند.

به گزارش موج رسا; چهارمین جلسه از سلسله جلسات قطب نما با موضوع «بررسی بیانات رهبر انقلاب در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه افسری» به همت کمیته امام و رهبری واحد فرهنگی با همکاری کارگروه مسائل راهبردی واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) و با حضور محمدصادق کوشکی، استادیار دانشکده حقوق و علوم‌ سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.

کوشکی در این جلسه بیان داشت: امنیت در دیدگاه دینی ما به روایت امام و انقلاب اسلامی یعنی فضایی که انسان‌ها بتوانند در آن انتخاب آگاهانه داشته باشند و در دوگانه " اما شاکرا و اما کفورا" بدون ارعاب، ترس و با تمرکز بتوانند یک انتخاب عقلانی داشته باشند. در قرآن، امنیت نقطه مقابل ترس است.

وی ادامه داد: در جامعه امنیت با استقلال تعریف می شود، هرچه جامعه‌ای استقلال بیشتر داشته باشد دارای امنیت بیشتری نیز خواهد بود. حفظ استقلال مساوی امنیت است و برای حفظ امنیت نیازمند استقلال هستیم. امنیت وقتی امنیت است که «خودبنیاد» باشد، یعنی امنیت غیرمستقل، وام گرفته شده و استقراضی؛ امنیت نیست.»

کوشکی با اشاره به جنگ کویت، به گرم شدن بازار آمریکا و گسترش دیدگاه «کشورهای کوچک باید امنیت را از کشورهای بزرگ خریداری کنند» پرداخت و در ادامه خاطرنشان کرد: این کشورها نه تنها باید پول بپردازند بلکه باید تابع سیاست آنها (قدرت ها) باشند؛ البته این دیدگاه در یکسال اخیر به شدت به چالش کشیده شده است.

وی با اشاره به بازتاب های سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک، در فضای مجازی و رسانه های عربی چنین بیان کرد: «این مسئله در افکار عمومی مطرح شده بود که آمریکایی‌های ناتوان از تامین امنیت خود، چطور می‌توانند تامین کننده ما باشند و از ایران نیز بابت عدم انهدام هواپیمای با سرنشین (همراه با گلوبال هاوک) تشکر می کنند.

کوشکی در ادامه به حمله موشکی به عین الاسد، حملات به نیروهای تروریست آمریکایی در عراق و خروج آمریکا از افغانستان نیز اشاره کرد و افزود: ارتشی که آمریکایی‌ها برای صدام ساختند سریعا از هم پاشید و ارتشی که بعد از سقوط صدام و اشغال عراق ساختند نیز در سال ۲۰۱۴ بخار شد. در افغانستان نیز ارتشی که آمریکا ساخت مقابل طالبان بخار شد. این قضایا باعث شد تا درک این نکته رهبرانقلاب که می‌فرمایند امنیت یا خودبنیاد هست یا (امنیت) نیست آسان تر شود.

محمدصادق کوشکی خاطرنشان کرد: ما در دنیا چنین رهبری نداریم که به دشمنان خود راه تامین امنیت را بیاموزد، اما کسی که نگاه جهان شمول از زاویه اسلامی داشته باشد؛ برای دشمنش هم دلسوزی و خیرخواهی می‌کند یعنی ایشان (رهبر معظم انقلاب) نگاهش، نگاه رهبری دینی امت اسلامی است.

وی ادامه داد: تسلیحات امروز تسلیحاتی فناورانه است. تا وقتی این سلاح قدرت ایجاد می کند، که مکشوف باشد؛ (اگر علنی شد پدافندش تدبیر می شود) مانند ویروسی که تا وقتی کشف نشده است توان از کار انداختن سامانه‌ها را دارد ولی وقتی کشف شد دیگر قدرت و تاثیر قبل را ندارد. بنابراین وقتی سلاح عرضه شود، دیگر عامل برتری نیست.

کوشکی ضمن اشاره به این قاعده عمومی در بازار تسلیحات که تسلیحات صادراتی نسخه به روز شده و برتر نیست، خاطرنشان کرد: سلاحی که توسط کشور فروشنده عرضه می شود، نسبت به سلاحی که خود در اختیار دارد؛ توانایی کمتری دارد.

وی گفت: زمانی کشور فروشنده به شما خدمات پس از فروش (ارائه قطعات، تعمیر و خدمات) را می‌دهد که حرکت شما با سیاست‌هایش هم‌خوانی داشته باشد، نکته سوم آموزش‌هاست که آن را در انحصار خود، نگه می دارد. بنابراین شما سلاح دارید، ولی امکان استفاده‌اش را ندارید. نکته دیگر نیز بیشتر بودن هزینه های خرید، آموزش و تعمیرات آن از هزینه ساختن آن است. بحث بعدی خرید امنیت است، به‌مانند برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس که به آمریکایی اجازه ایجاد پایگاه داده و هزینه های آن را نیز پرداخت می کنند. آمریکایی‌ها می‌گویند به طور متوسط هزینه هر سرباز در خلیج فارس ماهی ده هزار دلار است که این هزینه سنگینی را برای این کشور را به همراه دارد.

کوشکی افزود: نکته جالب نیز این است که آمریکایی ها، خودشان به صراحت می‌گویند ما آمده ایم در وهله اول از منافع ایالات متحده دفاع کنیم و در وهله بعد، منافع متحدان را مطرح می‌کنند که البته ما در سال های اخیر دیده‌ایم که آمریکا حاضر نیست منافع خود و سربازانش را به خاطر منافع متحدانش به خطر بیندازد.»

وی ضمن اشاره به این نکته که فروشندۀ به دنبال کاسبی، از خود شخص که برای دارایی‌ها، اعتقادات و حیات خود می‌جنگد، دلسوزتر نیست؛ به حیرت آمریکا بعد از شکار گلوبال هاوک (ماجرایی که در کتاب جان بولتون آمده) اشاره کرد و افزود: وقتی خود آن کشور خدمات و آموزش (و تجهیزات) را تولید کند، مزیت هایی دارد که هیچ کشوری غیر از او از آن اطلاع دقیقی ندارد و همین، ایجاد بازدارندگی می کند.

این استاد دانشگاه افزود: امنیتِ خودبنیاد یعنی امنیتی که حداکثر ترس را در جبهه دشمن ایجاد می‌کند. ضمن اینکه حداقل ترس در جبهه خودی باشد و این حرکت به سمت بیشینه امنیت است.

وی به این مزیت امنیت خودبنیاد نیز اشاره کرد و گفت: امنیت آن هنگام که به دست خود آن کشور است، دشمن کمتر توان تضعیف آن را دارد، چراکه امکان دریغ کردن دانش، تجهیزات و خدمات را ندارد (چون وارداتی نیست) و بنابراین حربه‌هایی مانند تحریم، تاثیر کمی بر این امنیت می‌گذارد.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره به ماجرای تهدیدهای آمریکا و چرایی عدم تعدی آمریکا نسبت به نفتکش‌های ایرانی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانستند که در صورت تعدی، ایران توان پاسخگویی را دارد. در واقع ایران توانست با کمترین هزینه بیشترین امنیت را ایجاد کند. (علی رغم هزینه های سرسام آور آمریکا!)

وی سخنانش را با ذکر خاطره عبرت انگیز تاریخی نصیحت امام خمینی به کویتی ها که فرموده بودند «این پول‌هایی که به صدام می‌دهید روزی گریبان‌گیر خودتان می‌شود» اما آن‌ها (کویتی ها) به این توصیه عمل نکردند و نتیجه‌اش را هم دیدند، به پایان رساندند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر