logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۳۵۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
گزارش موج رسا از تنزل داوران زنجانی در لیگ برتر فوتبال؛

آیا کاهش داوران زنجانی در لیگ برتر به دلیل بلاتکلیفی ریاست هیات فوتبال است؟

آیا-کاهش-داوران-زنجانی-در-لیگ-برتر-به-دلیل-بلاتکلیفی-ریاست-هیات-فوتبال-است؟
تعداد داوران حاضر در لیگ برتر فوتبال بر حسب تصمیم کمیته داوران فدراسیون فوتبال در سال جاری به یک‌سوم کاهش یافته و در این بین، داوران زنجانی نیز از لیگ برتر به لیگ دسته یک، جابه‌جا شده‌اند در حالی که برخی شائبه‌ها عدم برگزاری انتخابات هیات فوتبال استان زنجان را دلیل این امر بیان می‌کند.

به گزارش موج رسا; قضاوت یا همان داوری، یکی از بخش‌های مهم و حساس هر مسابقه ورزشی به‌خصوص فوتبال است که گاهی اشتباهات آن‌ها تاثیر چشمگیری از موفقیت یا عدم موفقیت تیم‌ها دارد و معمولاً هم تیم‌های بازنده همواره داور و اشتباه داوری را دلیل باخت خود می‌دانند و اعتراض می‌کنند. از این رو به‌کارگیری داوران باتجربه، ماهر و به اصطلاح کاربلد در مسابقات ورزشی از جمله فوتبال بسیار مهم است. با ورود تکنولوژی‌های جدید از جمله هدفون در دهه اخیر و همچنین سیستم داور ویدئویی (VAR) در سال‌های اخیر و در کنار آن برگزاری کلاس‌های توجیهی و آموزشی مختلف برای داوران سبب افزایش کیفیت داوری و کاهش اشتباهات شده است.

به‌کارگیری داوران در مسابقت فوتبال لیگ برتر و لیگ‌های دسته اول و دوم با تصمیم فدراسیون فوتبال صورت می‌گیرد و حضور داوران هر استان در مسابقات ملی، افتخار و امتیازی برای هیات فوتبال آن استان محسوب می‌شود. با برگزاری مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال در 7 اسفند سال 1399 و روی کار آمدن شهاب‌الدین عزیزی‌خادم به عنوان رئیس و تیم جدید کاری در فدراسیون فوتبال، تصمیماتی در خصوص تعداد داوران حاضر در مسابقات باشگاهی گرفته شده که سبب تعدیل داوران شده و این تعدیل، شامل داوران زنجانی حاضر در این مسابقات نیز شده است.

مدیران جدید فدراسیون فوتبال معتقدند که داوران زیادی در گذشته به لیگ برتر دعوت شده و مازاد بر استاندارد جهانی بوده و نیاز به تعدیل است تا به تعداد استاندارد مورد نیاز برسد و از این رو برخی داوران لیگ برتری را به لیگ دسته یک ارسال کرده‌اند. با توجه به اینکه حدود یک سال است که مجمع انتخابات ریاست هیات فوتبال استان زنجان به تعویق افتاده، شبهاتی مبنی بر این وجود داشت که بلاتکلیف بودن ریاست هیات فوتبال استان سبب تضییع حقوق داوران زنجانی شده اما ظاهراً موضوع چیزی دیگری است.

*‌ جابه‌جایی داوران از لیگ برتر به لیگ دسته یک شامل تمام استان‌ها است

مجید محمدی، یکی از داوران زنجانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه لیگ برتر و لیگ دسته یک، سطح اول فوتبال کشور هستند، گفت: این تصمیمی بوده که کمیته داوران فدراسیون فوتبال گرفته و شامل تمام استان‌ها بوده و زنجان نیز از این تصمیم، مستثنی نیست.

وی در پاسخ به علت تعدیل داوران توسط فدراسیون فوتبال علی‌رغم ثابت ماندن تعداد تیم‌ها اظهار داشت: واقعیت این است که معضل داوری که در کل کشور داریم این است که سن داوران بزرگ کشور، بالا می‌رود و حدود 60 درصد داوران فصل گذشته لیگ برتر بالای 40 سال هستند در حالی که سن بازنشستگی داوران 45 سال است.

محمدی با بیان اینکه کمیته داوران برای پیدا کردن، استعدادیابی و شناسایی داوران در سال‌های گذشته، آزمون و خطایی انجام داد، خاطرنشان کرد: نمی‌دانم این اتفاق با چه سیاستی افتاده اما الان شروع کرده‌اند و چکیده داوران را جدا کرده و حتی در کلاس داوری هم گفتند که داورانی که الان در لیگ برتر هستند، تثبیت نیستند چرا که با 2 اشتباه به لیگ پایین‌تر فرستاده می‌شوند و داوران لیگ دسته یک، دوباره به لیگ برتر برمی‌گردند.

داور زنجانی افزود: آنطور که در کلاس داوری مطرح کردند ممکن است این اتفاق به نیم‌فصل هم نکشد و حتی در هفته‌های سوم و چهارم بازی‌ها هم بیفتد.

وی با بیان اینکه الان تفاوت آنچنانی بین داور لیگ برتری و لیگ یکی وجود ندارد، گفت: داوری که در لیگ برتر قرار دارد، حضورش حتمی نیست که در لیگ برتر  بماند لذا به همین دلیل، تعداد داوران را کاهش داده‌اند.

محمدی با اشاره به برگزاری 8 بازی در لیگ برتر و 9 بازی در لیگ دسته یک در هر هفته اظهار داشت: در هر هفته 17 داور وسط مورد نیاز است لذا آزمون برگزار شد تا داوران خوب را انتخاب کنند و همانطور که گفته شد این اتفاق برای همه استان‌ها افتاده و تعداد داوران کاهش یافته و موضوع به صورت کشوری است.

داور زنجانی خاطرنشان کرد: طبیعی است که وقتی داورانی از لیگ برتر به دسته یک می‌آیند، داورانی هم از لیگ دسته یک به لیگ پایین‌تر می‌روند. بنده پارسال در لیگ برتر داوری می‌کردم اما امسال مشخص نیست که در کدام لیگ به بنده بازی بدهند.

وی با بیان اینکه استان زنجان، یک تیم کامل داوری در لیگ دسته یک و 2 داور به نام‌های امیرسامان سلطانی و مهرداد نجفی در لیگ برتر دارد، افزود: ممکن است یک بازی حساس در لیگ دسته 3 برگزار شود که قضاوت آن را به یک داور بزرگ و مطرح لیگ برتری بدهند اما اسم بنده امسال در لیگ برتر قرار ندارد و فقط در لیگ دسته یک و پایین‌تر می‌توانم قضاوت کنم.

*‌ تابع تصمیمات کمیته داوران هستیم

محمدی با بیان اینکه تابع تصمیمات کمیته داوران هستیم، تصریح کرد: هرچه بگویند آن را انجام می‌دهیم.

داور زنجانی در پاسخ به اینکه آیا با این اقدام در حق داوران زنجانی اجحاف شده است، گفت: خیر؛ این را قبول ندارم. اتفاقا کار خوبی هم انجام شده و مشکلی ندارد و اگر این اتفاق با سیستم خوبی انجام شود، خیلی هم خوب می‌شود و بهترین‌ها بالا می‌آیند.

وی با بیان اینکه کمیته داوران اکنون این افراد را برای قضاوت در لیگ برتر انتخاب کرده است، اظهار کرد: احتمال دارد که داوران حسب کیفیت در قضاوت‌ها در نیم‌فصل جابه‌جا شوند.

محمدی در پاسخ به اینکه با این اقدام آیا لیگ برتر در آینده با کمبود داور مواجه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: با کمبود داور مواجه نمی‌شویم چرا که در گذشته و در زمان ریاست آقای فریدون اصفهانیان بر کمیته داوران فدراسیون فوتبال، سرمایه‌گذاری شده و الان بنده 36 سال سن دارم و با کمبود داور مواجه نیستیم ضمن اینکه در لیگ دسته یک، بیش از  15 داور در شرایط مشابه بنده وجود دارند که در لیگ برتر قضاوت کرده‌اند و آماده هستند اما با تصمیم کمیته داوران به لیگ دسته یک آمده‌اند.

وی در خصوص تاثیر عدم برگزاری مجمع انتخابات ریاست هیات فوتبال استان زنجان در کاهش تعداد داوران زنجانی در لیگ برتر گفت: اصلا چنین نیست و تاثیری ندارد. البته عدم برگزاری انتخابات هیات فوتبال، یک مشکل بزرگ است که مسئولین استان کم‌کاری می‌کنند و معلوم نیست آیا واقعا شرایط فراهم نیست که با فدراسیون هماهنگ شوند تا این اتفاق بیفتد؟!

محمدی با بیان اینکه مجمع انتخابات ریاست هیات فوتبال استان زنجان هرچه سریع‌تر باید برگزار شود، افزود: بلاتکلیفی در هیات فوتبال وجود دارد و فقط در بخش داوری نیست و بلاتکالیفی در کل فوتبال استان زنجان وجود دارد هر چند آقای اصفهانیان (رئیس فعلی هیات فوتبال) واقعاً کار می‌کند و امسال، داور جدیدی به نام مهران مصطفوی را به لیست لیگ دسته یک اضافه کرد منتها مسئول برگزاری مجمع انتخابات، اداره کل ورزش و جوانان و فدراسوین فوتبال هستند که باید برگزار کنند.

داور زنجانی با تاکید بر اینکه تقلیل داوران، سیاست کمیته داوران است که در کل کشور اتفاق افتاده و موضوع مربوط به یک استان نیست، گفت: کمیته داوران می‌خواهد یک داور سالانه 4 یا 5 بازی را قضاوت نکند بلکه بیش از 10 بازی را داوری کند تا همیشه در کورس بماند.

وی خاطرنشان کرد: این مشکل، پارسال وجود داشت و بهترین داور کشور حداکثر 6 بازی در لیگ برتر قضاوت می‌کرد و به همین دلیل کمیته داوران این کار را انجام داد و هیات فوتبال استان در این زمینه، کم‌کاری نکرده است.

*‌ تعدیل داوران، تصمیم فدراسیون فوتبال است

تورج عیوض‌محمدی، داور باسابقه زنجانی که امسال به سن بازنشستگی رسیده و هم‌اکنون رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان ابهر است به خبرنگار موج رسا؛ گفت: شاید دوستانی که در زنجان هستند اینطور فکر کنند که موضوع انتخابات ریاست هیات فوتبال استان شاید دلیلی بر کاهش تعداد داوران باشد یعنی به خاطر مشکلات هیات فوتبال این اتفاق افتاده اما بنده خودم نیز پیگیری کردم و اینطور نیست.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه داوران زیادی در سال‌های گذشته در عرصه لیگ برتر فعالیت می‌کردند، امسال فدراسیون فوتبال در سطح کشور تصمیم گرفته که برخی داوران را تعدیل کند که از استان زنجان هم متاسفانه مجید محمدی و فرهاد امینی که پارسال در لیگ برتر حضور داشتند، امسال به لیگ دسته یک آمده‌اند.

عیوض‌محمدی تصریح کرد: فدراسیون فوتبال این قول را داده که در صورت مثبت بودن عملکرد این داوران در نیم‌فصل دوم به لیگ برتر می‌آیند.

وی با بیان اینکه این تصمیم شامل سایر استان‌ها نیز می‌شود، خاطرنشان کرد: در یکی از استان‌ها داوری که سال گذشته 5 بازی در لیگ برتر قضاوت کرده بود، امسال به لیگ دسته یک، تنزل پیدا کرده اما خوشبختانه داوران زنجانی علی‌رغم جابه‌جایی از لیگ برتر به دسته یک، روحیه خود را از دست ندادند و در کلاس‌ها نیز حضور یافته و تست‌های‌شان نیز موفقیت‌آمیز بوده است.

داور باسابقه زنجانی با بیان اینکه ارتباطی بین عدم برگزاری مجمع انتخابات ریاست هیات فوتبال و تعدیل داوران زنجانی نمی‌تواند دید، گفت: اگر این تصمیم صرفاً برای استان زنجان بود، می‌شد این گمان را کرد اما در سطح کشور اتفاق افتاده و بیش از 170 داور کاهش یافته و تعداد داوران لیگ برتر به 120 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه با این اقدام فدراسیون در آینده با کمبود داور مواجه نمی‌شویم، خاطرنشان کرد: وقتی فردی مثل بنده بازنشسته می‌شود، فرد جدید به لیست داوران اضافه می‌شود همانطور که امسال مهران مصطفوی از زنجان به داوران لیگ دسته یک اضافه شد.

عیوض‌محمدی با بیان اینکه امیرسامان سلطانی، داور جوان و آینده‌دار زنجانی است که خوشبختانه چند سالی است در کلاس‌های آسیایی شرکت می‌کند، ابراز کرد: AFC برای ارتقای داوری آسیا چند سال است که داوران جوان را شناسایی و کلاس‌های مختلفی برای آن‌ها برگزار می‌کند که امیرسامان سلطانی از زنجان در کلاس‌های مختلف شرکت کرده و در مسابقات زیر 12 سال در تاجیکستان نیز قضاوت کرده و خوشبختانه شرایط خوبی دارد  و در آینده، جزء داوران بسیار موفق کشور خواهد بود.

*‌ هدف فدراسیون فوتبال رسیدن به تعداد استاندارد داور در مسابقات است

حامد اسمخانی، مسئول کمیته داوران هیات فوتبال استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه مجید محمدی، داوری است که یک بازی در سال گذشته در لیگ برتر قضاوت کرد که امسال متاسفانه به لیگ برتر دعوت نشده است، گفت: فدراسیون می‌گوید در دوره‌های گذشته کمیته داوران، دروازه لیگ برتر را بیش از حد باز کردند و تعداد داوران به بیش از 300 نفر رسید.

وی اظهار داشت: نظر اهالی فن و منتقدان این است که نیاز به این اندازه داور در لیگ برتر نیست چرا که در لیگ‌های حرفه‌ای دنیا مثل بوندس‌لیگا، کالچو و لالیگا نیز تجربه نشان داده که از حدود 100 داور برای مسابقات استفاده می‌کنند اما در ایران در سال‌های گذشته، تعداد داوران را افزایش دادند.

اسمخانی خاطرنشان کرد: شائبه‌ای ایجاد شده که به دلیل برگزاری مجمع انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در اسفند 1399 با افزایش تعداد داوران در لیگ برتر، سعی در جمع کردن آرای هیات‌های استانی داشته‌اند البته این مطلبی است که منتقدان می‌گویند.

مسئول کمیته داوران هیات فوتبال استان زنجان افزود: به همن دلیل کمیته داوران جدید و به‌خصوص حسن کامرانی‌فر (سرپرست دبیرکلی فدراسیون) که روی کار آمدند، نظرشان این است که این تعداد داور در لیگ برتر، نیاز نیست و خوب هم می‌گویند چرا که بهترین داور لیگ برتر در سال گذشته حداکثر 8 بازی را قضاوت کرده در حالی که برای مشخص شدن اثربخشی یک داور حداقل باید 20 قضاوت داشته باشد.

وی با بیان اینکه به همین دلیل، نظر و تصمیم بر کاهش تعداد داوران لیگ برتر داشتند، گفت: مجید محمدی، داور زنجانی امسال مانند حدود 200 داور دیگر از لیگ برتر خط خورد و الان حدود 100 داور برای لیگ برتر دعوت کرده‌اند.

اسمخانی ابراز کرد: امسال استان زنجان 2 نماینده، یکی امیرسامان سلطانی(داور وسط) و دیگری مهرداد نجفی(کمک‌داور) در لیگ برتر دارد.

مسئول کمیته داوران هیات فوتبال استان زنجان با بیان اینکه تعداد داوران لیگ دسته یک نیز به تبع لیگ برتر کاهش یافته است، گفت: داوران خط‌خورده از لیگ برتر، یک رده پایین آمده‌اند و تعدادی از داوران باسابقه لیگ دسته یک نیز اضافه شده و لیست داوران لیگ دسته یک را نیز با حدود 100 نفر بسته‌اند.

وی یادآور شد: امسال از استان زنجان، داور جدید به لیگ‌های فوتبال دعوت نشد چون به شدت کم کردند.

اسمخانی با بیان اینکه امیرسامان سلطانی از زنجان به کلاس‌های بین‌المللی داوری فوتبال دعوت شده است، خاطرنشان کرد: علی احمدی نیز داور زنجانی در رشته فوتسال است که به کلاس‌های بین‌المللی دعوت شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعدیل تعداد داوران، ربطی به عدم برگزاری انتخابات هیات فوتبال استان زنجان ندارد، تصریح کرد: هر فردی که در راس کمیته داوران فدراسیون قرار می‌گیرد، دارای ایده، نظر و سلیقه خاص خود بوده و امسال نیز نظر کمیته داوران این بود که تعداد نفرات زیاد است و باید کاهش یابند.

لازم به ذکر است که خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی موج رسا؛ طی تماس با حسن کامرانی‌فر (سرپرست دبیرکل فدراسیون فوتبال) موفق به مصاحبه با ایشان نشد.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر