logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۰
[ شناسه خبر : ۲۳۵۱۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مدیرکل استاندارد استان زنجان:

موفقیت جامعه، ارتباط مستقیمی با میزان آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندی دارد

موفقیت-جامعه،-ارتباط-مستقیمی-با-میزان-آگاهی-مردم-نسبت-به-حقوق-شهروندی-دارد
مدیرکل استاندارد استان زنجان گفت: هر چه آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندی در حوزه استاندارد بیشتر شود، جامعه‌ای سالم‌تر را می‌توان اداره کرد و سلامت را به خانواده‌ها برگرداند و ضریب اطمینان را بیشتر کرد.

به گزارش موج رسا; داریوش اشکانی‌پور امروز در نشست خبری به مناسبت هفته استاندارد با بیان اینکه استانداردها هر 5 سال، یک بار بازنگری و روزآمد می‌شوند، اظهار داشت: گاهی هم نیاز می‌شود که استانداردها در کمتر از 5 سال با توجه به گزارشاتی که از سطح بازار می‌رسد، مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: استانداردهایی مانند فرآورده‌های گوشتی که با توجه به تخلفاتی که در بازار بود، استانداردهایی تدوین شده اما بازهم تقلب همچنان در بازار وجود دارد و نیاز به تجدید نظر است.

اشکانی‌پور با اشاره به بخش مهم و حیاتی رسانه را در نظارت‌ها گفت: تمام طرح‌هایی که بعد از انقلاب اجرا شده و مردم، نقش اساسی در اجرای آن داشته‌اند، بدون استثنا با موفقیت روبه‌رو شده چرا که مردم در آن سهیم شدند و مثل یک بازرس اُرگان اجرایی، وارد بازار شدند اما طرح‌هایی که مردم، تمایل به مشارکت در آن نداشتند به سرانجام نرسیده است.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به طرح طاها که طرح نظارت بر استاندارد است، اظهار داشت: هر چه آگاهی مردم نسبت به حقوق شهروندی در حوزه استاندارد بیشتر شود، جامعه‌ای سالم‌تر را می‌توان اداره کرد و سلامت را به خانواده‌ها برگرداند و ضریب اطمینان را بیشتر کرد.

وی با بیان اینکه سامانه‌ای به شماره 1500017 راه‌اندازی شده است، ابراز کرد: نشان استاندارد بر روی هر کالایی باید همراه با یک کد 10 رقمی باشد و اگر نشان استاندارد بدون کد 10 رقمی درج شود، فاقد اعتبار است.

اشکانی‌پور افزود: یعنی اگر کالایی فقط نشان استاندارد داشت، مشکل دارد چرا که یک کد 10 رقمی باید در زیر نشان استاندارد، درج شود که با اراسال کد 10 رقمی به سامانه 1500017 اطلاعات جامعی در مورد آن کالا به متقاضی ارائه می‌دهد و سامانه بااهمیتی است اما متاسفانه اکثر مردم با این سامانه، آشنایی ندارند در حالی که با یک پیام کوتاه می توانند، راحت خرید کنند.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به اهمیت آگاهی از حقوق شهروندی گفت: همه مردم به حقوق شهروندی خود باید آگاه باشیم و بدانیم که به عنوان یک شهروند در جامعه چه حقی داریم و وقتی حقوق شهروندی از نظر فرهنگی در بین مردم جا افتاده باشد، حق خود را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه مردم، یارانه 45500 تومانی را حق خود می‌دانند، افزود: به همین دلیل حتی کسانی که زندگی مرفهی دارند نیز پیگیر آن حق هستند چرا که یارانه به عنوان یک حق در بین مردم، جا افتاده است.

اشکانی‌پور تصریح کرد: ما به عنوان شهروند، حقوق زیادی در جامعه از سوار شدن به تاکسی تا خریدن نان و حتی سوار شدن به آسانسور داریم که باید مطالبه‌گر ان باشیم.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به اهمیت استاندارد ادامه داد: وقتی مردم به حقوق شهروندی خود در حوزه استاندارد، آشنا باشند مسئولیت ما و همه مدیران بالا می‌رود چرا که مردم، مطالبه می‌کنند.

وی با اشاره به آسانسورهای ساختمان پزشکان که اغلب استفاده‌کنندگان از آن افراد مریض و دارای مشکل جسمی هستند، گفت: برای اجرای استاندارد با مشکلات زیادی مواجه هستیم و وقتی می‌بینیم که آسانسور ساختمان پزشکان، مشکل دارد و می‌خواهیم پلمپ کنیم به مشکل می‌خوریم.

اشکانی‌پور اظهار کرد: آسانسور برخی ساختمان‌ها دارای کابین شیک و پخش موزیک است اما غافل از اینکه 70 قطعه، خارج از کابین در یک تونل با یکدیگر باید درگیر شوند تا بتوانند فرد را با سلامت بالا و پایین بیاورند و عدم رعایت استانداردها مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با اشاره به شهرهای بازی افزود: باید از وسایل بازی که استفاده می‌شود، مطمئن باشیم تا خود و عزیزانمان بر آن سوار شویم و باید مطمئن باشیم که پلاک ایمنی در کنار هر دستگاه، نصب است و این پلاک ایمنی در آسانسور نیز باید همراه با کد 120 رقمی نصب باشد تا بتوان استاندارد بودن آن را از طریق سامانه چک کرد.

وی با بیان اینکه به دلیل بخش خصوصی بودن آپارتمان‌ها دستمان محدود است و نمی‌توانیم به استاندارد بودن آسانسورها ورود کنیم، اظهار کرد: این در حالی است که اگر اتفاقی برای ساکنین آپارتمان‌ها بیفتد که ناشی از عدم استاندارد باشد، مدیر باید پاسخگو باشد.

اشکانی‌پور با بیان اینکه تمام این‌ها قانون است اما کسی اطلاعی از ان ندارد، تصریح کرد: استاندارد، مختص قشر خاصی نبوده و مربوط به تمام اقشار جامعه است و رعایت استاندارد به همه مردم ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه استاندارد، حوزه وسیع و گسترده‌ای از جمله مواد غذایی، شیمیایی و ساختمان دارد، گفت: ساختمان، یکی از موارد بسیار مهم است چرا که کالاهای بسیاری از جمله میلگرد، بتن، تیرچه، فوم سقف‌ها، جوشکاری، شیرآلات و... در ساخت‌وساز استفاده می‌شود که استاندارد آن اجباری است.

اشکانی‌پور یادآور شد: ما در کشور زلزله‌خیز زندگی می‌کنیم که شاهد زلزله‌های سهمگینی بوده‌ایم اما متاسفانه درس عبرتی نمی‌شود.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه مهندسین ناظر، نقش بسیار بااهمیت و پررنگی در ساخت‌وساز ساختمان‌ها با کیفیت استاندارد دارند، خاطرنشان کرد: مهندسین ناظر و اجرا در هنگام احداث سازه، می‌بینند که چگونه ساخته می‌شود و مسئولیت سنگینی بر عهده آن‌هاست.

وی گفت: جوامعی که مردم آن آگاه بوده و مردم به حقوق شهروندی خود اگاه‌اند، ، جوامع موفقی هستند و بالعکس اگر مردم به حقوق شهروندی خود ناآگاه باشند، جامعه نیز ناموفق است.

اشکانی‌پور تصریح کرد: استاندارد دارای حوزه‌های زیادی بوده و یکی از شاخصه‌های پیشرفت کشورها تعداد استانداردهای تدوین‌شده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر