logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۵
[ شناسه خبر : ۲۳۴۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان خبرداد

لایروبی رودخانه‌های پرخطر در استان زنجان

لایروبی-رودخانه‌های-پرخطر-در-استان-زنجان
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌های اولیه در پاییز امسال با کاهش بارندگی‌ها مواجه خواهیم شد گفت: تداوم خشکسالی زنگ خطر بزرگی برای حوزه آب است.

اسماعیل افشاری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به کاهش بارندگی و افت سطح آب‌های زیرزمینی در استان زنجان اظهار کرد: امسال میزان بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره با اینکه توان آبی استان 1.5 میلیارد مترمکعب است تصریح کرد: ۷۷۰ میلیون مترمکعب آن آب سطحی بوده و ۷۳۰ میلیون مترمکعب نیز آب زیرزمینی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تاکید بر اینکه مصرف آب‌های زیرزمینی در استان زنجان بالا است ابراز کرد: ۹۰ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی ۶ درصد شرب و ۴ درصد در صنایع مصرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کاهش بارندگی به ذخیره آب پشت سد‌ها تاثیر گذاشته است گفت: کاهش بارندگی موجب کاهش ۷۰ درصدی ورودی آب به سد‌های استان زنجان شده است.

افشاری با اشاره به اینکه بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است ادامه داد: توسعه کشت محصولات کم آب‌بر در کاهش کشت محصولات کشاورزی استان تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه کشاورزان با کاشت محصولات کم آب‌بر و زود بازده به اقتصاد کشور کمک زیادی می‌کنند بیان کرد: این روند قطعا بازگشت سرمایه خوبی به همراه خواهد داشت و همچنین در مصرف آب نیز صرفه جویی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه براساس پیش‌بینی هواشناسی امسال در فصل پاییز میزان بارش‌ها کمتر از سال گذشته خواهد بود افزود: براساس این پیش‌بینی‌ها امسال نیز پاییز خشکی خواهیم داشت و این موضوع زنگ خطری برای استان است و باید در مصرف منایع آبی بیشتر صرفه جویی شود.

وی در پایان با اشاره به لایروبی رودخانه‌های پرخطر در استان زنجان خاطر نشان کرد: بیشتر رودخانه‌های پر خطر در استان زنجان لایروبی شدند و همچنان این روند در استان دادمه دارد تا از خطرات احتمالی وقوع سیل جلوگیری شود./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر