logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۵
[ شناسه خبر : ۲۳۴۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

هشدار محققان به والدین

هشدار-محققان-به-والدین
یک مطالعه جدید هشدار داده است که کودکان در صورت استفاده از تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر وسایل الکترونیکی در شب کمتر می‌خوابند و کیفیت خواب ضعیف‌تری دارند.

به گزارش موج رسا; به نقل از دیلی‌میل، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد، کودکانی که از وسایل الکترونیکی در شب استفاده می‌کنند کمتر می‌خوابند و خواب ضعیف‌تری دارند.

این مطالعه جدید هشدار داده است که کودکان در صورت استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها کمتر می‌خوابند.

تیم دانشگاه دانمارک جنوبی ۴۹ مطالعه را از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بررسی کرد و دریافت، افراد بین شش تا ۱۵ سال بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند و در کودکان زیر پنج سال، تلویزیون و تبلت عامل اصلی خواب کوتاه‌تر بوده‌اند. ۴۹ مطالعه مورد بررسی شامل کودکانی از آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا، نیوزلند و دیگر کشورهای غربی بود.

متخصصان ارتباط استفاده از رسانه‌های الکترونیکی، از جمله نوع و مدت زمان رسانه، با الگوهای خواب را بررسی کردند.آنها بین استفاده از وسایل الکترونیکی و تاخیر در خواب و کیفیت پایین خواب در کودکان ۶ تا ۱۲ ساله ارتباط پیدا کردند، در حالی که زمان تماشای صفحه نمایش در بین نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله با مشکلات به خواب رفتن آنها مرتبط بود.

به گفته محققان، افراد بین شش تا ۱۵ سال بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و بازی‌های ویدئویی، رایانه‌ها، تلفن‌ها، استفاده از اینترنت و تماشای تلویزیون را مقصر می‌دانند.به گفته آنها، استفاده از رسانه‌های اجتماعی در کیفیت پایین خواب نوجوانان نیز مقصر است.

لیزبت لوند، نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید: «مهم است که کودکان و نوجوانان به اندازه کافی بخوابند تا از عواقب منفی سلامتی جلوگیری کنند؛ ما همچنین درک می کنیم که رسانه‌ها بخش مهمی از زندگی ما هستند اما یافته‌های ما نشان می‌دهد که والدین ممکن است بخواهند میزان تعامل فرزندان خود با رسانه‌های الکترونیکی را برای بهبود بالقوه خواب تنظیم کنند».

یک مطالعه قبلی همچنین هشدار داده بود که صرف بیش از یک ساعت در روز برای تماشای برنامه‌ها بر روی دستگاه‌ها ممکن است این خطر را داشته باشد که کودکان نوپا دچار مشکلات احساسی و رفتاری شوند. این مسائل شامل بیش فعالی، تمرکز ضعیف، محدوده توجه کوتاه و مشکل در برقراری ارتباط با سایر کودکان و ایجاد دوستی است.

آخرین تحقیقات در مجله «BMC Public Health» منتشر شده است./فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر