logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۳۴۵۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

تظاهرات‌کنندگان در برزیل خواستار استیضاح رئیس‌جمهور شدند

تظاهرات‌کنندگان-در-برزیل-خواستار-استیضاح-رئیس‌جمهور-شدند
ده‌ها هزار نفر با تظاهرات در چندین شهر برزیل خواستار استیضاح رئیس‌جمهور به دلیل عملکرد ضعیفش در مهار بیماری همه‌گیر کرونا شدند.

به گزارش موج رسا; در حالی که یک سال دیگر به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در برزیل باقی مانده ده‌ها هزار نفر روز شنبه در شهرهای «ریو دو ژانیرو»، «سائو پائولو» و شهرهای دیگر در این کشور تظاهرات کرده و خواستار استیضاح رئیس‌جمهور «جائیر بولسونارو» به دلیل عملکرد ضعیفش در مهار پاندمی کرونا شدند.

طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این تظاهرات‌ها از سوی احزاب چپ‌گرا و برخی جنبش‌های کارگری نزدیک به حزب رئیس‌جمهور سابق برزیل هدایت و سازمان‌دهی شده بودند. «لوئیز دا سیلوا»، رئیس‌جمهور سابق برزیل یکی از کسانی است که احتمال می‌رود در انتخابات ۲ اکتبر ۲۰۲۲ با بالسونارا رقابت کند. 

بولسونارو که از تزریق واکسن کرونا خودداری کرده و معمولاً از زدن ماسک بر چهره خودداری می‌کند بارها تلاش کرده شیوع کرونا را کم‌اهمیت جلوه دهد. این در حالی است که در برزیل نزدیک به ۵۹۷ هزار نفر بر اثر کرونا جانشان را از دست داده‌اند.

افزایش نرخ تورم مواد غذایی و برق هم از دیگر گلایه‌های شرکت‌کنندگان در تظاهرات‌ها بود.

یکی از تظاهرات‌کنندگان که بازنشسته‌ای ۷۵ ساله بوده به آسوشیتدپرس گفت: «خیلی دردناک است آدم شاهد نابودی بهداشت و آموزش و پرورش باشد. آدم‌های زیادی در کشور از گرسنگی جان می‌دهند. لازم است بولسونارو را برکنار کنیم و خیلی وقت پیش باید این کار را می‌کردیم.»

عملکرد بولسونارو در نظرسنجی‌ها به طور مستمر روند کاهشی داشته اما وضعیت او از این لحاظ هنوز از روسای جمهور قبلی که کارشان به استیضاح کشیده بهتر است.

از زمان آغاز به کار دولت بولسونارو بیش از ۱۳۰ تقاضا برای استیضاح او ثبت شده اما سخنگوی مجلس سفلای برزیل روند استیضاح او را کلید نزده است.

همچنین پرونده بولسانارو در حال حاضر به دلیل فساد مربوط به خرید واکسن‌های هندی کرونا، در سنا مورد بررسی است.

فساد مربوط به واکسن‌های هندی در حقیقت به قرارداد ۲۵۰ میلیون یورویی با شرکت تولید واکسن کرونا کوواکسین در هند است مربوط می‌شود که ظاهراً بولسونارو از این فساد مالی در وزارت بهداشت مطلع بوده و با این وجود اقدامی علیه آن انجام نداده است.

چندی پیش، دیوان عالی برزیل، مجموعه‌ای از احکام قضایی را علیه لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا رئیس‌جمهور پیشین این کشور لغو کرد و پس از آن برآورد مؤسسات نظرسنجی نشان داد که در بین ۱۰ کاندید احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۲ برزیل، لولا داسیلوا از شانس زیادی برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری برخوردار خواهد بود./فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر