logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۵
[ شناسه خبر : ۲۳۴۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
گزارش موج رسا از آخرین وضعیت زمین‌های معروف به تعاونی ارتش در بزرگراه 22 بهمن زنجان؛

تعلل شهرداری در صدور پروانه تنها دلیل عدم ساخت زمین کانون بازنشستگان ارتش زنجان

تعلل-شهرداری-در-صدور-پروانه-تنها-دلیل-عدم-ساخت-زمین-کانون-بازنشستگان-ارتش-زنجان
زمین‌های مربوط به کانون بازنشستگان ارتش در بزرگراه 22 بهمن زنجان که معروف به زمین‌های تعاونی ارتش است، سال‌ها بلاتکلیف مانده و هم‌اکنون محلی برای تخلیه نخاله و زباله و تجمع معتادان شده در حالی که عضو هیات‌امنای این اراضی می‌گوید آماده ساخت زمین‌ها بوده و معطل صدور پروانه از سوی شهرداری هستیم.

به گزارش موج رسا; زمین‌های کانون بازنشستگان ارتش زنجان در بزرگراه 22 بهمن واقع شده و سال‌هاست که بناست ساخته شود اما متاسفانه بلاتکلیف مانده و نه تنها ساخت‌وسازی در آن انجام نشده بلکه طبق مصوبه شورای تامین استان زنجان مقرر بوده که حصاری برای زمین‌ها کشیده شود که آن هم به‌صورت 3 ضلعی کشیده شده و هم‌اکنون تبدیل به محل تخلیه نخاله و زباله و تجمع معتادان شده و علاوه بر ایجاد آسیب‌های اجتماعی، امنیت روانی و جانی شهروندان را نیز تهدید می‌کند و شهروندان هنگام عبور و مرور از آنجا با مشکلات و صحنه‌های زشتی مواجه می‌شوند که رفع این مشکل، نیاز به همراهی و همکاری دستگاه‌های متولی دارد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، تمام زمین‌ها چه دولتی و چه غیردولتی و چه حقیقی و چه حقوقی در مدت 2 سال پس از تحویل باید ساخته شوند و در صورتی که در مدت 2 سال ساخته نشوند، مالک مروبطه مکلف و موظف به کشیدن حصار مناسب برای زمین بلااستفاده است تا از ایجاد آسیب اجتماعی و همچنین چهره نامطلوب برای شهر جلوگیری شود و شهرداری‌ها متولی پیگیری این موضوع هستند که گاهی ترک فعل می‌کنند. زمین‌های کانون بازنشستگان ارتش نیز سال‌هاست که بلاتکلیف بوده و ساخته نشده و بر اساس گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان تاکنون باید ساخته می‌شد و یا با حصار مناسب، پوشش داده می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده اما این در حالی است که کانون بازنشستگان ارتش ادعا می‌کند که آماده ساخت زمین است و شهرداری چند سالی است که با زیاده‌خواهی در صدور پروانه ساخت برای این زمین‌ها تعلل می‌کند. موج رسا؛ این موضوع را پیگیری کرده که نتایج آن را در ادامه می‌خوانید:

*‌ مالکیت ارتش نسبت به زمین‌ها ابهام دارد

مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه تمام زمین‌ها با کاربری دولتی و غیردولتی باید طی 2 سال پس از تحویل، ساخته شوند، گفت: این اداره کل طی مکاتبه با برخی تعاونی‌ها پیگیر عدم ساخت زمین‌ها در موعد مقرر است و به تعاونی‌ها گفته شده که زمین‌های خود را تعیین تکلیف کنند.

وی در خصوص حصارکِشی 3 ضلعی توسط کانون بازنشستگان ارتش با بیان اینکه این اقدام، کار درستی نیست، اظهار داشت: حصارکِشی 3 ضلعی به اراضی موجود در بزرگراه 22 بهمن، جزء کارهای اشتباه بوده و دادستان زنجان نیز دستور جمع‌آوری آن را صادر کرده است.

بیات‌منش با بیان اینکه زمین‌های موجود در بزرگراه 22 بهمن 2 بخش بوده که بخشی متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و بخش دیگر متعلق به ارتش است، خاطرنشان کرد: البته نسبت به مالکیت تعاونی ارتش در آن زمین‌ها ابهام وجود دارد و علاوه بر اینکه مالکیت ارتش نسبت به آن زمین‌ها مبهم است، همان زمین‌ها را به تعاونی واگذار کرده و تعاونی هم به دور آن یک دیوار 3 ضلعی کشده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه موضوع را پیگیری کرده و طرح تفکیکی گذاشته‌ایم، گفت: پیگیری لازم بر این بوده که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هر چه سریع‌تر نسبت به ساخت‌وساز آن اقدام کند تا از وضعیت موجود، خارج شود.

*‌ زمین‌های تعاونی ارتش به زودی باید تعیین تکلیف شوند

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه جلسه‌ای نسبت به این موضوع برگزار خواهیم کرد، گفت: زمین‌های ارتش در بزرگراه 22 بهمن را به زودی باید تعیین تکلیف کنیم.

وی با بیان اینکه حصار 3 ضلعی را ارتش نکشیده بلکه تعاونی وابسته به ارتش این کار را انجام داده است، اظهار کرد: چند وقت پیش، مجوزی از شهرداری مبنی بر محصور کردن زمین گرفتند اما در عمل این اتفاق نیفتاد و صرفاً یک دیوار کشیده شد و محل تجمع معتادان و سایر آسیب‌های اجتماعی شد.

سلطانی در خصوص مالکیت زمین‌ها خاطرنشان کرد: اطلاعی در خصوص مالکیت زمین‌ها ندارم و این‌ها بحث‌های مالکیتی است و طرف حساب‌شان دولت نیست و مالکیت به افراد برمی‌گردد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در خصوص آسیب‌های اجتماعی ایجادشده در آن منطقه گفت: بخشی که مربوط به شهرداری و مسائل عمرانی است را ما پیگیری می‌کنیم و این موضوع باید هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود.

*‌ شهرداری به تعهداتش عمل نمی‌کند

سعید احمدی، عضو هیات‌امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه زمین‌های مذکور متعلق به کانون بازنشستگان ارتش بوده و مدیریت آن به صورت هیات‌امنایی است، گفت: چند روز پیش، جلسه‌ای در دفتر معاون عمرانی استاندار برگزار شد اما متاسفانه با شیطنت می‌خواهند بحث را به سمتی سوق دهند که علاوه بر تخلیه زباله و نخاله، تجمع معتادان متجاهر را نیز به مجموعه ما ربط دهند.

وی با اشاره به جلساتی که در گذشته با حضور معاون سیاسی استاندار و دادستان زنجان برگزار شده است، اظهار داشت: در نهایت تصمیم بر این شده بود که کانون، محصورسازی را تکمیل کند تا امکان ورود به داخل مجموعه وجود نداشته باشد.

احمدی خاطرنشان کرد: توافقی با شهرداری زنجان داریم که حق و حقوق آن را همراه با ارزش افزوده تا ریال آخر در سال 1396پرداخت کرده‌ایم و حتی 10 درصد جایزه خوش‌حسابی نیز به ما داده‌اند.

وی تصریح کرد: بابت صدور پروانه نیز با شهرداری، تهاتر داریم اما تاکنون تعلل کرده‌اند و پروانه صادر نشده است.

عضو هیات‌امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجان با بیان اینکه قصور از طرف دستگاه‌های اجرایی و شهرداری زنجان است و ما هیچگونه تقصیری در این زمینه نداریم، گفت: نقشه‌ها آماده است و هزینه‌های اجرا را نیز دیده‌ایم و استارت کار انجام شده و حتی نقشه‌های فاز یک و 2 نیز طراحی شده است.

وی با بیان اینکه هدف ما تجهیز کارگاه بود، اظهار داشت: اکنون شهرداری در مرحله صدور پروانه، اِنقُلت آورده و نه تنها ما که بلکه زمین‌های روبه‌رو که کار می‌کنند و 2 محله نیز رای از دیوان عدالت اداری گرفته‌اند و شهرداری ملزم به اجرای تعهداتش شده اما متاسفانه پروانه مربوط به آن هم صادر نشده و معطل نگه داشته‌اند.

احمدی با بیان اینکه نتیجه‌ای از برگزاری جلسه با معاونت عمرانی به دست نمی‌آوریم، خاطرنشان کرد: مجبوریم این موضوع در شورای شهر مطرح کنیم البته اعضای جدید شورا که مشخص شده‌اند و منتظریم تا شهردار و استاندار جدید هم بر سر کار آیند و تصمیم‌گیرنده‌ای که اختیار دارد، حرف بزند چرا که استاندار فعلی اختیاری ندارد و معاونت عمرانی نیز عملاً کار را رها کرده است.

*‌ ما متولی جمع‌آوری معتادان نیستیم

عضو هیات‌امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجان با بیان اینکه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، مدعی است که معتادان متجاهر در زمین‌های این کانون، جمع شده و چهره زشتی برای شهر ایجاد کرده‌اند، گفت: متولی این کار، ما نیستیم.

احمدی با بیان اینکه دیوارکِشی برای زمین‌ها مصوبه شورای تامین استان است، افزود: متاسفانه افرادی آمده و دیوار 18 متری (3 در 6 متر) با پُتک یا قلم شکسته و برای خود راه باز کرده‌اند ضمن اینکه 3 ضلعی بودن دیوار به این دلیل است که گفته‌اند ضلع چهارم (مشرف به بزرگراه) باید با فنس، محصور شود.

وی با بیان اینکه آمادگی کامل برای محصور کردن داریم، گفت: فنس را هم خریداری کرده و آمادگی کامل برای محصورسازی داریم و نگهبان هم داریم و آمادگی نصب دوربین مداربسته را هم داریم تا منطقه، پایش شود اما معضل چیز دیگری است چرا که ما 4 سال، معطل پروانه‌ای هستیم که شهرداری صادر نمی‌کند در حالی که اگر پروانه بدهند ما آماده‌ایم که بسازیم.

*‌ مالکیت اراضی اصلاً ابهام ندارد

عضو هیات‌امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجان با بیان اینکه قضیه را برعکس نشان می‌دهند، اظهار کرد: یک هزار نفر بازنشسته ارتش از این زمین‌ها سهم دارند که سرمایه آن‌ها را آورده و پروژه تجاری ایجاد کرده‌ایم. همچنین توافق برای صدور پروانه وجود دارد و ما همه تعهدات را نیز انجام داده‌ایم اما کوتاهی که نه بلکه زیاده‌خواهی از طرف شهرداری‌های سابق زنجان شده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از اینکه شهردار جدید بر سر کار آمد باید جلسه‌ای برگزار کنیم و ببینیم که آیا به تعهدات خود پایبند هستند چرا که قرارداد فیمابین کانون و شهرداری به امضای شورای شهر رسیده و شورا به شهرداری ابلاغ کرده و ابلاغ شورا مانند قانون برای شهرداری لازم‌الاجرا است.

احمدی با تاکید بر اینکه هزینه‌های شهرداری را تسویه و مفاصا حساب دریافت کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: متاسفانه شهرداری دویاره می‌گوید ارزش افزوده بالا رفته و باید مبلغی پرداخت کنید در حالی که شهرداری مفاصاً حساب را اعلام کرده و دوباره نمی‌تواند آن را افزایش دهد چرا که اگر اینطور باشد، سنگ روی سنگ بند نمی‌آید.

عضو هیات‌امنای اراضی باند کانون بازنشستگان ارتش زنجان با تاکید بر اینکه مالکیت این اراضی اصلاً ابهام ندارد، تصریح کرد: سند تک‌برگی به نام کانون بازنشستگان ارتش است و خریداری از وزارت دفاع و ارتش برای اعضای است ضمن اینکه کاربری زمین‌ها نیز مشخص شده و تمام مراحل طی شده است منتها تعلل در معاونت عمرانی استانداری و اداره کل راه و شهرسازی و و دفتر فنی استانداری وجود دارد و عزم و اراده‌ای هم برای حل این مشکل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه معاونت عمرانی، یک بار شورا و شهرداری و همه را یکجا جمع کند و بگوید علت تعلل در صدور پروانه چیست، افزود: اگر اثبات شود که قصور از طرف ماست اعلام کنند هزینه را هم پرداخت می‌کنیم در حالی که اینطور نیست و پول را گرفته و خرج کرده‌اند دوباره شهردار قبلی (مسیح‌اله معصومی) آمد و گفت که آن مبلغ کم بوده و دوباره یه مبلغ دیگری به ما بدهید که در پاسخ شهردار وقت گفتیم، پول را گرفته‌ و مفاصاً حساب داده‌اید و موظف هستید پروانه را صادر کنید.

احمدی با بیان اینکه اگر شهرداری، پروانه را صادر نکند به دیوان عدالت اداری شکایت می‌کنیم، گفت: زمین‌های روبه‌روی ما نیز قبلا به دیوان عدالت اداری شکایت کرده و 2 مرحله رای محکومیت شهرداری را گرفته اما باز هم در صدور پروانه تعلل می‌کند.

وی با بیان اینکه خواب پروژه کانون و عدم ساخت‌وساز آن ماهانه 38 میلیارد تومان ضرر وارد می‌کند، اظهار کرد: کل پروژه خوابیده و به دلیل عدم اجرای پروژه در ضرر هستیم چرا که پروژه بعد از اتمام 1800 میلیارد تومان برآورد شده اما چون ساخته نمی‌شود و سرمایه خوابیده است، برابر اعلام رسمی نرخ بانکی، ماهانه 38 میلیارد تومان در ضرر هستیم و این پول برای بازنشسته‌ای است که ماهانه 3 میلیون تومان حقوق می‌گیرد.

احمدی بیان کرد: آن زمانی که بازنشستگان ارتش این زمین را خریده‌اند، حقوق‌شان ماهانه یک میلیون تومان بود و در سال 1392 حقوق یک سال خود را برای خرید این زمین ها داده‌اند و ما هم زمین را خریداری کرده‌ایم اما الان معطل مانده و زیاده‌خواهی شهرداری سبب تعلل در صدور پروانه شده است.

*‌ به زودی همزمان با جمع آوری دیوارها ساخت و ساز هم آغاز می شود

حسین حمزه‌لوپاک، سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان نیز با بیان اینکه زمین‌های مذکور منظر شهری در کنار بزرگراه را نابود کرده است به خبرنگار موج رسا؛ گفت: یک بخش از آن زمین‌ها متعلق به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) است که در حال پیگیری بوده و توافقاتی با شهرداری انجام شده و به زودی همزمان با جمع‌آوری دیوارها ساخت‌وساز و کارهای عمرانی نیز در آنجا انجام خواهد شد.

وی در خصوص اینکه شهرداری پروانه برای ساخت زمین‌های ارتش را نمی‌دهد و زیاده‌خواهی می‌کند، اظهار داشت: آن زمین‌ها 2 بخش بوده که یک بخش مربوطه به ستاد اجرایی و بخش دیگر متعلق به ارتش است و در خصوص زیاده‌خواهی شهرداری چیزی نشنیده‌ام.

حمزه‌لوپاک با بیان اینکه موضوع با هماهنگی دادستان زنجان در حال پیگیری است، خاطرنشان کرد: به ارتش هم گفته‌ایم و پیگیر هستیم که سریع جمع‌آوری شود اما چون یک بخش متعلق به ستاد اجرایی است، توافقاتی بین شهرداری و ستاد انجام شده که مراحل قانونی خود را باید طی کند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان تصریح کرد: پس از طی مراحل قانونی به زودی هم جمع‌آوری شده و هم کارهای عمرانی صورت می‌گیرد.// آ

 گزارش از بهنام آقاجانلو

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر