logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۳
[ شناسه خبر : ۲۳۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان:

پسماندهای شهرک روی زنجان تا 10 کیلومتری منطقه آلودگی ایجاد می‌کند/ امکان توزیع آلودگی در انتقال پسماندها وجود دارد

پسماندهای-شهرک-روی-زنجان-تا-10-کیلومتری-منطقه-آلودگی-ایجاد-می‌کند-امکان-توزیع-آلودگی-در-انتقال-پسماندها-وجود-دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با  اشاره به پسماندهای شهرک روی زنجان گفت: این پسماندها تا 10 کیلومتری منطقه آلودگی ایجاد می‌کند.

حسین پری زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه پسماندهای دپو شده شهرک ضنعتی روی در معرض باد و باران قرار دارد، اظهار کرد: اثرات این پسماندها را در جنوب شهر و خاک منطقه مشاهده می‌کنیم و اگر از این مکان انتقال داده شود برای شهر خوب است.

وی افزود: امکان اینکه این مواد در حین جابه‌جایی و برداشت با وزش باد پخش ‌شود، وجود دارد و باید شرایطی ایجاد شود تا گرد و غبار کمتر روی شهر پخش شود اما منطقی است تا این مواد انتقال یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با اشاره به اینکه این مواد باید خیلی قبل‌تر از اینها انتقال می‌یافت، عنوان کرد: باید توجه کرد  که این پسماندها را هرجایی نمی‌توان برد، نباید کار طوری انجام شود که دوباره مکان دیگری را آلوده کنیم.

وی با اظهار اینکه برای مکان جدید حتما باید کار کارشناسی انجام شود، بیان کرد: هر مکانی که انتخاب می‌شود باید ارزیابی‌های زیست محیطی را پشت سربگذارد و محل جدید نیز حتما باید ایزوله شود تا به آبهای زیرزمینی و محیط اطراف صدمه‌ای وارد نکند.

زنگنه با تاکید بر اینکه نباید مکان جدید و شرایط دپوی مجدد طوری باشد که جهت باد غالب این مواد را پخش کند، گفت: مکانهایی در استان وجود دارد که می‌توان این پسماندها را به آنجا انتقال داد اما باید به صورت دقیق مطالعاتی انجام شود.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که انتقال این پسماندها روی منطقه و تا ۱۰ کیلومتری آن می‌تواند اثر منفی داشته باشد، بنابراین اگر زمین کشاورزی در حاشیه مکان جدید باشد به هیچ وجه آن منطقه مناسب نیست و نباید این کار صورت بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه احداث کارخانه‌ای برای بازیافت این پسماندها نیز راهکار مناسبی است، گفت: برداشت روی ما خیلی ضعیف است چرا که در خود همین پسماندها به اندازه معادن برخی کشورها روی وجود دارد و همراه با روی همیشه باید مواد دیگر نیز باید جدا شود.

وی بیان کرد: پسماندهای دپو شده موادی همچون سرب، کادمیم و جیوه نیز دارد که نمی‌شود آنها را  رها کرد و باید این مواد نیز بازیافت شوند اما باید تکنولوژی این کار را داشته باشیم و با این روشهایی که در زنجان معمول است نمی‌شود این پسماندها را بازیافت کرد.

زنگنه تصریح کرد: روشها و تکنولوژی جدیدی در دنیا وجود دارد که می‌شود پسماندهای شهرک روی زنجان را بازیافت کرد.

وی در مورد امکان ایجاد آلودگی  در روش بازیافت نیز گفت: باید توجه داشت که هیچ  فعالیت صنعتی بدون ایجاد آلودگی نیست اما باید ارزیابی کرد که کدام روش خطرات و آلودگی کمتری دارد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر