logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۳۲۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با موج رسا؛

عضویت در پیمان شانگهای پایان پروژه غربی‌ها در انزوای ایران است

عضویت-در-پیمان-شانگهای-پایان-پروژه-غربی‌ها-در-انزوای-ایران-است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه عضویت در پیمان شانگهای پایان پروژه غربی‌ها در انزوای ایران است گفت: با عضویت ایران در این پیمان کشورهای غربی از رسیدن به اهداف انزاوی ایران ناکام می‌مانند.

مصطفی طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; در مورد عضویت ایران در سازمان شانگهای اظهار کرد: این درخواست در چند سال گذشته انجام شده بود اما به نتیجه نرسید و پیگیریها نیز انجام می‌شد که ایران بتواند عضو این سازمان شود.

وی با اشاره به اینکه در دولت قبل FATF را مانع عضویت در این سازمان عنوان می‌کردند تصریح کرد: همچنین تاکید می‌کردند که برجام می‌تواند در عضویت ایران در این سازمان کمک کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام نتوانست در ملحق شدن به پیمان شانگهای تاثیری داشته باشد چرا که اگر برجام‌ می‌توانست در عضویت ایران در این سازمان تاثیر گذار باشد در اوج مطرح شدن برجام در سال 94 و 95 این اتفاق می‌افتاد ابراز کرد: در اوج مطرح شدن برجام نیز به درخواست کشورمان جهت عضویت در شانگهای پاسخی داده نشده بود.

وی با اشاره به اینکه عضویت ایران در سازمان شانگهای در شرایطی انجام شد که آمریکا از برجام خارج شده و برجام نیز بلاتکلیف است بیان کرد: گره زدن موضوع عضویت ایران در سازمان شانگهای کار خطایی بود و این موضوع بعد از عضویت دائمی ایران در این پیمان به اثبات رسید.

طاهری با اشاره به اینکه دومین بحث نگاه به شرق است که مقام معظم رهبری سال‌هاست که نگاه به شرق و توجه به پتانسیل‌هایی موجود در این مناطق تاکید دارند افزود: عضویت در این سازمان به بهبود شرایط اقتصادی کمک می‌کند.

وی در ادامه به دیگر مزایای پیوستن به این پیمان اشاره و تاکید کرد: کشورهای عضو بلوک شرق با تفکرات مختلف در این سازمان حضور دارند اما نقاط و منافع مشترکی در حوزه اقتصادی دارند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در بلوک شرق علی رغم اینکه آرمان‌های مشترک چندانی ندارند اما نقاط اشتراک دیگری که باهم دارند این است که همه این کشورها در برابر غرب قرار دارند و با بسیاری از کشورهای غربی به دلیل دخالت‌های نا‌به‌جای آنها درگیرند.

وی بیان داشت: این نقاط اشتراک برای هم افزایی کشورهای عضو بلوک شرق می‌تواند کمک کند بنابر این عضویت در این پیمان می‌تواند آورده اقتصادی داشته باشد.

طاهری گفت: دومین موردی که از ثمرات عضویت در این سازمان می‌توان مطرح کرد این است که خیلی از کشورها تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران را از نظر اقتصادی و سایر بخش‌ها به انزوا بکشند که با عضویت در این پیمان این کشورها از رسیدن به اهداف خود ناکام می‌مانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین قراردادهای زیادی در بخش‌های مختلف با چین، روسیه و سایر کشورهایی که عضو این پیمان هستند می‌تواند تعریف و منعقد شود./ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر