logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۳
[ شناسه خبر : ۲۳۲۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
روایتی متفاوت از عبارتی پر سر و صدا؛

ریشه یابی معمای آتش به اختیار/ چرا رهبر انقلاب جوانان را مخاطب این فرمان قرار دادند؟

ریشه-یابی-معمای-آتش-به-اختیار-چرا-رهبر-انقلاب-جوانان-را-مخاطب-این-فرمان-قرار-دادند؟

ریشه یابی کلمه آتش به اختیار که مقام معظم رهبری در بیانات اخیر خود عنوان کردند نشان می دهد که این کلمه به معنای کار بیشتر و انقلابی تر شدن تاکید دارد.

به گزارش سرویس سیاسی موج رسا;

رابطه رهبر انقلاب و نسل جوان انقلابی را می توان در دو قسم صمیمیت و اعتماد، بررسی کرد. در صمیمیت، توجه و علاقه ایشان به جوانان انقلابی،  علی الخصوص جنبش دانشجویی انقلابی همین بس که سالهاست دیدار ثابت سالیانه ای با این قشر برگزار می کنند.

دیدارهایی قابل توجه از نظر محتوای ارائه شده، صمیمی و صریح که نمونه آن را کمتر می توان مشاهده کرد. اضافه کنید به اینها که گاها رهبر انقلاب برای این دیدارها بیش از حد معمول تعیین شده زمان اختصاص می دهند و دو دیدار رمضانی سالهای 94و 95 که سخنرانی پس از افطار هم داشت، شاهد این مدعاست.

اما نکته دوم مقوله اعتماد است.

نگاه رهبر انقلاب به جوان مومن انقلابی نه نگاهی بسان چهره های اصلاح طلب است که تندرو می دانند نه همچون چهره های اصولگراست که توقع ورود حداقلی در مسائل کلان و در راستای حمایت از خود و منافع شان را دارند.

رهبر انقلاب، جوان مومن انقلابی را افسر جوان جنگ نرم نامیده اند و این یعنی وظیفه ای بس خطیر و ممتاز بر دوش این قشر پر شور و تلاشگر گذارده اند.

هر ساله نیز وظایف و کلید واژه هایی برای پیشبرد مطلوب اهداف انقلاب اسلامی از سوی فرمانده برای افسران جوان تبیین می گردد و امسال نیز توصیه های 10 گانه ای از جانب معظم خطاب به جنبش دانشجویی انقلابی ابلاغ گردید.

 

توصیه های 10گانه رهبری به دانشجویان

نخستین توصیه ایشان معطوف بر آرمان گرایی بود. شاخصه ای که هیچ گاه به قول معروف از زبان ایشان نیفتاد و جنبش دانشجویی انقلابی هماره توصیه به توجه به آرمان ها شده است.

واقع‌بینی، داشتن نقش فعال در جامعه، تلاش جدّی و همه‌جانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه، اهتمام به تخاطب واقعی با مخاطبان، تبیین درست کلیدواژه‌های اصلی انقلاب، تدیّن و تعبّد در عمل و گفتار، شجاعت در اقدام، تبیین مسئله‌ی زن در غرب توسط دانشجویان خواهر و تزریق امید در دانشگاه‌ها دیگر توصیه های معظم له در سال 96 خطاب به دانشجویان بود.

شرح هر کدام از این توصیه ها در کلام ایشان مخابره گردید و نکات متعددی برای بهبود اوضاع کنونی ارائه شد.

اما یکی از کلیدی ترین دستورات رهبری خطاب به دانشجویان، مساله بود که بلافاصله پس از انعکاس در فضای رسانه ای، موجابت بحث و نظردهی گسترده را پدید آورد.

رهبر انقلاب از دستور آتش به اختیار در ذیل مطالبه چهارم خود از تشکل‌های دانشجویی و البته همه هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور استفاده کردند.

مطالبه‌ی مهمی که در سال‌های اخیر از همه نیروهای مومن و انقلابی در گستره وسیع‌تری از دانشگاه یعنی کل جامعه داشته‌اند. انقلابی‌گری و تفوق گفتمان انقلاب یکی از مهم‌ترین مطالبات و البته نگرانی‌های ایشان در همه‌ی سال‌های اخیر بوده است. حالا رهبر حکیم انقلاب برای غلبه گفتمان انقلابی در دانشگاه و بلکه کل جامعه خطاب به همه‌ی افسران جوان جنگ نرم می‌گویند: «باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید»

 

آتش به اختیار

هنوز این عبارت از لسان رهبر دانای انقلاب خارج نشده بود که سیل تحلیل ها و نظرات از سوی تحلیلگران (چه تحلیلگر واقعی و چه شبه تحلیلگر) روانه فضای مجازی شد.

ضدانقلاب مغرض که مترصد فرصت برای آفت اندازی است، به وحشت آفرینی از وقوع آنارشیسم در محیط جامعه ایران دست یازید و ساده لوحانه و سرخوش از یافتن یک موقعیت مناسب، هرج و مرج ناشی از پیاده شدن این عبارت را پیش بینی و از نتیجه واقع شده، پیشاپیش احساس خرسندی کرد.

گروهی دیگر نیز از منظری دیگر به این عبارت پرداختند و با بیان عباراتی چون، نگران واکنش خودسرها هستیم، سعی در بی منطق نشان دادن جناح مقابل خود کردند و سریعا عمل به قانون و حرکت در این چارچوب را یادآور گردیدند.

گروه سومی هم بودند که آتش به اختیاری جنبش دانشجویی انقلابی را بواسطه ضعف ارگان های مرکزی دانستند و دانشجویان انقلابی را نه برای هرج و مرج؛ بلکه برای کار بیشتر و انقلابی تر شدن تحریک و تشویق کردند.

برای تبیین بهتر این عبارت یکبار دیگر جملات رهبری را مرور کنیم:

«شما افسرهای جنگ نرمید -قرار شد شما افسران جوان جنگ نرم باشید- آنجایی که احساس میکنید دستگاه مرکزی اختلالی دارد و نمیتواند درست مدیریّت کند، آنجا آتش‌به‌اختیارید؛ یعنی باید خودتان تصمیم بگیرید، فکر کنید، پیدا کنید، حرکت کنید، اقدام کنید.»

 «گاهی اوقات انسان احساس میکند دستگاه‌های مرکزی فکر و فرهنگ و سیاست و مانند اینها دچار اختلالند، دچار تعطیلند»

«...این دستگاه اختلال پیدا کرده که مسئله‌ی اصلی را از مسئله‌ی فرعی تشخیص نمیدهد و یک مسئله‌ی اصلاً بی‌اعتبارِ بی‌اهمّیّت فرعی را به‌عنوان یک مسئله‌ی اصلی، درشت میکنند. وقتی این‌جوری دستگاه‌های مرکزی اختلال دارند، آن‌وقت اینجا جای همان آتش‌به‌اختیاری است که عرض کردم. »

لزوم توجه یافتن راه حل ها با علم ضعف قرارگاه مرکزی

همان گونه که مشاهده می شود، عبارت آتش به اختیار، نه تنها کار جنبش دانشجویی و جوانان مومن انقلابی را ساده تر نکرد؛ بلکه مسئولیتی خطیر بر دوش این قشر گذارد.

رهبر انقلاب صراحتا از ضعف قرارگاه های مرکزی گفتند و تلویحا از اعتماد بیشتر خود نسبت به جوانان انقلابی پرده برداشتند. عبارت مختل شدن قرارگاه مرکزی فرهنگی و بیان یک شاهد مثال ملموس، تایید این مدعاست.

این یعنی از نظر معظم له جنبش دانشجویی انقلابی نبایستی منتظر فرمان و حتی اجازه دستگاه های ذی ربط فرهنگی باشد؛ بلکه با سرلوحه قراردادن اصول انقلاب اسلامی، فی الفور و بدون وقفه نگرش انقلابی را در جامعه پیاده سازد؛ چرا که فشل بودن قرارگاه مرکزی هم فرصت ها را می سوزاند و هم به واسطه کج فهمی این دستگاه ها، مسیر مطلوب تغییر می یابد.

رهبری از جوانان خواستند که کار کنند و مراقب فرصت سوزی باشند؛ چرا که فرصت های گذرنده چون ابر، یکی پس از دیگری پیش آمده و عدم توجه به این فرصت های ناب، حرکت قطار پیشرفت انقلاب اسلامی را کند خواهد کرد.

این یعنی جوانان بایستی کار خود را دو چندان کنند. یعنی دوران نق زدن و ایراد گرفتن از دستگاه های مسئول به سر رسیده و به جای بهانه جویی، بایستی پیگیر راه چاره باشند و صراحت بیان رهبری در ناکارآمد خواندن برخی دستگاه های فرهنگی، حجت را بر جوانان انقلابی تمام کرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر