logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۳۱۸۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

هند میزبان وزرای خارجه ایران و عربستان

هند-میزبان-وزرای-خارجه-ایران-و-عربستان
یک هفته پس از میزبانی مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و روسیه، هند آماده میزبانی وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی با هدف مذاکرات گسترده در مورد افغانستان می‌شود.

به گزارش موج رسا; به نقل از از روزنامه "هندو"، مقامات هندی تایید کردند که امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران قرار بود روز دوشنبه به هند سفر کند اما به دلیل تداخل این سفر با اجلاس سازمان همکاری شانگهای سفر او به تعویق افتاده است و در آینده‌ای نزدیک انجام خواهد شد.  

 

با این حال انتظار می‌رود وزیر امور خارجه ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای با اس جایشانکار همتای هندی خود دیدار و گفت و گو کند.  

در همین حال فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان آخر هفته جاری به هند سفر خواهد کرد. این اولین سفر او به دهلی نو به عنوان وزیر امور خارجه عربستان است.  

به گفته مقامات هندی در حالی که انتظار می‌رود مذاکرات هند با هر دو کشور بر موضوعات دو جانبه متمرکز شوند، تحولات در افغانستان یک موضوع کلیدی در این دیدارها خواهد بود.

حضور مقامات ارشد ایران و عربستان در هند نشان دهنده نگرانی همه کشورها در مورد تحولات افغانستان است.  

در حالی که دولت جدید ایران مشتاق پیشبرد روابط با هند بویژه در پروژه‌های ارتباطی است، دولت‌های عربستان سعودی و امارات متحده عربی "مشترکات زیادی" با دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند در مسائل دو جانبه و منطقه‌ای دارند.  
عربستان، امارات و هند تاکنون دولت طالبان را به رسمیت نشناخته‌اند. در سال ۱۹۹۶ عربستان و امارات جزء محدود کشورهایی بودند که حکومت طالبان به افغانستان را به رسمیت شناختند.  

جایشانکار وزیر خارجه هند در تماس تلفنی هفته گذشته خود با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در مورد وضعیت افغانستان و موضع مشترک  در خصوص اهمیت و ضروروت تشکیل یک دولت فراگیر که نماینده همه مردم افغانستان باشد، گفت و گو کرد.  

وزیر خارجه هند همچنین از ایران بخاطر موافقت با عبور پروازهای ویژه این کشور از آسمان ایران برای خارج کردن اتباع خود از افغانستان تشکر کرد. /دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر