logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۷
[ شناسه خبر : ۲۳۱۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

واکسن؛ سریع، فوری، انقلابی

واکسن؛-سریع،-فوری،-انقلابی
واردات واکسن به کشور با حجم بالا مدتی است به صورت روزانه در حال انجام است به طوری که طی ۲۰ روز اخیر در مجموع بیش از۲۱میلیون دز واکسن وارد شده و قرار است تا پایان ماه نیز این میزان به ۵۰ میلیون برسد.

به گزارش موج رسا; با روی کارآمدن دولت سیزدهم، تلاش‌ها برای واردات واکسن شدت گرفت به طوری که دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان از طرح تحول جامع مقابله با کرونا خبر داد و در همان روزهای اولیه فعالیت دولت، تاکید کرد: «برای واردات واکسن از همه ظرفیت‌ها باید استفاده شود».

طی ۲۰ روز گذشته بیش از ۲۱ میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است

پس از آن محموله‌های واکسن خارجی کرونا از اواسط ماه گذشته یکی پس از دیگری به کشور سرازیر شد به طوری که اکنون واکسن‌های وارداتی در انبارهای وزارت بهداشت به شکل انبوهی دپو شده است و کمبودی در این زمینه احساس نمی‌شود. از طرفی با تسریع در روند واردات واکسن به کشور، اقدامات لازم برای افزایش مراکز تجمیعی واکسیناسیون و جایگاه‌های سیار درحال انجام است. هم‌اکنون روزانه بیش از یک میلیون دوز واکسن کرونا در سراسر کشور تزریق می‌شود و قرار است میزان واکسیناسیون در کشور به ۲ میلیون دوز برسد، زیرا در برخی مناطق واکسیناسیون توسط جهادگران بسیجی و نیروهای سپاهی ۲۴ ساعته شده است. طبق گزارش‌های موجود، از ۱۵ بهمن سال گذشته تا ۲۰ شهریورماه سال جاری بیش از ۵۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است که۴۳ درصد آن در شهریور و ۲۹ درصد در مرداد بوده است.

رئیس‌جمهور: امیدواریم واکسیناسیون روزانه بزودی آمار ۲ میلیون نفر در روز را پشت‌ سر بگذارد

حال با توجه به سرعت‌بخشی واکسیناسیون و اطمینان از وجود واکسن در کشور، رئیس‌جمهور دیروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: افزایش آمار واردات و همزمان افزایش آمار واکسیناسیون روزانه تا حد زیادی باعث ایجاد آرامش و رفع نگرانی‌های مردم شده و امیدواریم واکسیناسیون روزانه بزودی آمار ۲ میلیون نفر در روز را پشت‌سر بگذارد.

سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه به لطف خدا گام‌های تحولی خوبی در حوزه مقابله با بیماری برداشته شده است، گفت: نخستین گام تحولی در حوزه ساخت واکسن برداشته شده و علاوه بر ارائه مجوز به واکسن فخرا، خطوط تولید واکسن‌های برکت و رازی نیز ارتقا و توسعه یافته است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در صدور مجوز توزیع و استفاده از واکسن‌های ساخت داخل تسریع شده اما به هیچ وجه دقت تحت تاثیر سرعت قرار نگرفته است، افزود: در مجموع تولید واکسن داخلی پیشرفت بسیار خوبی داشته و این روند تا رسیدن روند ساخت واکسن به حد کفایت نیاز داخلی، تداوم خواهد داشت.

رئیسی همچنین نزدیک شدن آمار واردات واکسن به مرز ۵۰ میلیون دوز را گام تحولی و مثبت دیگر در عرصه مقابله با کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: افزایش آمار واردات و همزمان افزایش آمار واکسیناسیون روزانه تا حدود زیادی باعث ایجاد آرامش و رفع نگرانی‌های مردم شده و امیدواریم واکسیناسیون روزانه بزودی آمار ۲ میلیون نفر در روز را پشت سر بگذارد.

رئیس‌جمهور همچنین از اجرای موفق طرح به روز شده غربالگری (شهید سلیمانی) قدردانی و تصریح کرد: مجموع این گام‌ها و اقدامات تحولی زمینه‌ساز بازگشایی مدارس و مراکز علمی و همچنین گشایش و رونق در کسب‌وکارها خواهد بود. به طور طبیعی تداوم عقب‌ماندگی‌های آموزشی و محدودیت‌های موجود برای کسب‌وکارها نگران‌کننده است و امیدواریم لوازم ضروری این بازگشایی‌ها که اصلی‌ترین آنها رسیدن واکسیناسیون به حدنصاب است، هر چه سریع‌تر فراهم شود.

رئیسی تاکید کرد: البته تحت هر شرایطی و حتی پس از به حد نصاب رسیدن آمار افراد واکسینه شده، الزام همگانی به رعایت اصول بهداشتی موثرترین اقدام در کنار واکسیناسیون برای صیانت از مردم در برابر ویروس «کووید-۱۹» است. همه مردم باید دولت را در اجرای دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی یاری کنند. قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم باید در دوره جدید تمام تلاش خود را برای اجرای حداکثری پروتکل‌ها به کار بگیرد و دبیرخانه ستاد نیز فعال‌تر از گذشته به رصد تحولات و ارائه گزارش‌های دقیق بپردازد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بهتر است گزارش‌های ارائه شده به ستاد از سوی بخش‌های مختلف درباره کاهش یا افزایش ابتلا یا موارد فوتی، همراه دلایل چرایی این افزایش و کاهش مطرح شوند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش گفت: به منظور مدیریت افکار عمومی در مواجهه با شیوع کرونا و رفع نگرانی‌های بی‌مورد، بهتر است با نظارت وزارت بهداشت نشست‌های علمی و کارشناسی در صداوسیما برگزار شود و دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در این جلسات ارائه شده و به بحث و بررسی دقیق گذاشته شوند.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به نزدیک شدن به اربعین حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: مذاکرات با طرف عراقی در حال انجام است تا با اولویت صیانت از جان عاشقان و زائران خاندان عصمت و طهارت، این مراسم به بهترین شکل ممکن برگزار شود.

* انتقاد وزیر بهداشت از روند واکسیناسیون در تهران

پنجاهمین محموله واکسن کرونا بامداد دیروز وارد تهران شد. این محموله شامل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن سینوفارم از سبد کوواکس است.

بنا بر اعلام کانال تلگرامی وزارت بهداشت، با این حساب مجموع واردات واکسن کرونا از ۵۰ میلیون دوز عبور کرد. حال در شرایطی که واکسن به اندازه کافی در کشور موجود است اما در برخی مراکز صف‌های طولانی برای تزریق واکسن کرونا وجود دارد.

وزیر بهداشت دیروز به طور سرزده از چند مرکز واکسیناسیون کرونا در تهران بازدید کرد. بهرام عین‌اللهی ابتدا از مرکز واکسیناسیون مجموعه ورزشی کردستان تهران بازدید کرد.

وی در بازدید از مرکز واکسیناسیون پارک ترافیک امیرآباد شمالی، از نحوه خدمات‌رسانی در این مرکز بشدت انتقاد کرد. عین‌اللهی از اینکه مردم از صبح تا ظهر برای تزریق واکسن منتظر می‌مانند، گلایه کرد و دستور داد این روند در مراکز واکسیناسیون اصلاح شود.

* آغاز تزریق واکسن به جمعیت دانشجویی از هفته جاری

هر چند روند واکسیناسیون در سراسر کشور با سرعت بالایی در حال انجام است و گروه‌های هدف سنی به متولدان دهه ۵۰ رسیده است اما در کنار گروه‌های سنی، برخی مشاغل و گروه‌ها نیز واکسینه می‌شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره واکسیناسیون یا چگونگی آموزش در دانشگاه‌ها، همچنین حضوری یا نیمه‌حضوری بودن دانشجویان گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده ولی اگر به صورتی باشد که مطمئن باشیم دانشجویان واکسینه شده‌اند و می‌توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند به همان روالی برمی‌گردیم که قبل از کرونا داشتیم.

جواد شکرالله مغانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره روند واکسیناسیون دانشجویان بیان کرد: وزارت بهداشت پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد واکسیناسیون دانشجویان شروع شده است. کد ملی تمام دانشجویان به وزارت بهداشت اعلام شده و آنها باید نسبت به ثبت‌نام واکسیناسیون خود اقدام کنند، سپس با مراجعه به هر یک از مراکز تزریق واکسن می‌توانند واکسن خود را دریافت کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تاکید کرد: طبق ابلاغ وزارت بهداشت، دانشجویان می‌توانند واکسینه شوند بنابراین دانشجویان همه دانشگاه‌ها می‌توانند ثبت‌نام کنند و از هفته جاری واکسن بزنند.

منبع: وطن امروز

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر