logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۱
[ شناسه خبر : ۲۳۱۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
روایتی از محرومیتی در دل شهر؛

20 خانوار یک منطقه از شهر زنجان از نعمت گاز محروم هستند/ بی‌خبری مسئولان نمکی بر زخم کهنه اهالی+ عکس و فیلم

20-خانوار-یک-منطقه-از-شهر-زنجان-از-نعمت-گاز-محروم-هستند-بی‌خبری-مسئولان-نمکی-بر-زخم-کهنه-اهالی+-عکس-و-فیلم
با وجود اینکه گاز به برخی روستاهای دور افتاده زنجان نیز رسیده اما منطقه ای در مجاورت شهرک اندیشه زنجان با 20 خانوار هنوز از امکانات شهری به خصوص نعمت گاز بی بهره است.

به گزارش موج رسا; محرومیت این منطقه از شهر زنجان از خدمات شهری در شرایطی است که حتی مسئولان شهرستانی و شهری زنجان حتی برای یک بار هم شده پایشان به این منطقه باز نشده است و برخی از آنها حتی خبر ندارند که این خانواده ها در فصل سرما چه  می‌کشند.

این روز‌ها تلاش می‌شود تا گازرسانی به روستاها حتی مناطق محروم استان اتفاق بیفتد تا غبار محرومیت از چهره روستاها پاک شود و پروژه‌های زیادی در این راستا در سطح استان تعریف شده و بیشتر آنها در دست اجرا بوده و تعداد زیادی نیز به مرحله بهره برداری رسیده است، این اقدامات در راستای محرومیت زدایی قابل قبول بوده اما کافی نیست و به واقع می‌توان گفت که در ایران اسلامی نباید منطقه ای محروم وجود داشته باشد اما این نکته را باید گفت که چرا مسئولان سالهاست نتوانسته‌اند گره از مشکلات 20 خانواده‌ای که در دل شهر زنجان از خدمات شهری و نعمت گاز محروم‌اند، باز کنند.

به طور دقیق تر باید گفت که در شهرک اندیشه زنجان جنب خیابان اندیشه 6 روبه روی زمین‌های دارایی حدود 20 خانواده زندگی می‌کنند که سال‌ها از نعمت گاز محروم‌اند و در این سال‌ها تلاششان نتیجه‌ای نداشته و صدایشان هم به جایی هم نمی‌رسد، گویا وقتی اهالی این منطقه برای حل مشکلات شان به ادارات مربوطه مراجعه می‌کنند، هر یک از دستگاه‌ها اهالی را به دستگاه دیگر حواله می‌دهد.

باید گفت این خانواده‌ها در کمتر از 2 تا 3 متری لوله کشی شهری گاز زندگی می‌کنند و دور تا دور این منطقه ساختمان‌های شیک و بزرگ ساخته شده و این خانواده‌ها در وسط این بناها از نعمت گاز و خدمات شهری بی‌بهره هستند.

شهرک اندیشه

شهرک اندیشه

 

تاریخ سکونت برخی از خانواده‌ها در این منطقه به 20 تا 30 سال برمی‌گردد که در این مدت از خدمات شهری تنها خدمات آب و برق شامل حالشان شده است.

هدایت فاضلاب شهرک اندیشه بر مشکلات اهالی این منطقه افزوده است چرا که در فصل بارش و در زمستان زباله‌های شهرک اندیشه توسط آب‌های سطحی به محله آنها هدایت شده و شرایط غیرقابل تحملی را برای ساکنین منطقه ایجاد می‌کند.

شهرک اندیشه

شهرک اندیشه

شهرک اندیشه

آقای عباسی تنها مغازه‌دار این محله در مورد مشکلات نبود گاز می‌گوید: لوله گاز در کمتر از 2 متری خانه ما قرار دارد و بارها تلاش کردیم تا از نعمت گاز بهره‌مند شویم اما متاسفانه تا به امروز با وجود تلاش‌های بی‌وقفه اقدامی از سوی مسئولان استانی انجام نشده است.

یکی دیگر از اهالی این منطقه عنوان کرد: الان دورترین روستاهای استان زنجان از نعمت گاز بهره‌مند هستند اما ما در وسط شهر زنجان گاز نداریم و در زمستان با مشکل مواجه هستیم.

وی بیان کرد: بارها مسئولان استانی و شهرستانی از این محل بازدید کردند و قول‌های واهی دادند و تا به امروز نیز هیچ کدام از مسئولان اقدامی انجام ندادند.

یکی دیگر از اهالی این منطقه می‌گوید: وقتی برای شرکت نفت جهت دریافت نفت مراجعه می‌کنیم متعجب می‌شوند که در وسط شهرک اندیشه به دنبال نفت هستیم.

وی یادآور شد: هر ساله برای دریافت نفت و اثبات اینکه واقعا گاز نداریم باید به هر دری بزنیم که مسئولان شرکت گاز هم به یقین برسند که واقعا ما در وسط شهرک اندیشه گاز نداریم.

در بررسی و پیگیری مشکلات اهالی این منطقه با برخی از مسئولان تماس تلفنی برقرار کردیم که متاسفانه برخی از مسئولان اظهار بی‌اطلاعی کرده و برخی‌ها نیز گفتند در این مورد پرس‌وجو می‌کنند.

منصور سلطانی محمدی سرپرست شهرداری زنجان در مورد مشکلات اهالی این منطقه به موج رسا گفت: مشکل این منطقه طبق نقشه طرح نفصیلی کاربری دیگری دارد و سکونت این خانواده‌ها در این منطقه به صورت غیررسمی است.

وی با اشاره به اینکه طرح تفکیکی این منطقه باید در کمیسیون ماده 5 در راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد ادامه داد: اگر زمین‌های این منطقه در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار بگیرد شهرداری نسبت به آماده سازی طرح در منطقه اقدام می‌کند.

سرپرست شهرداری زنجان با بیان اینکه شهرداری در این منطقه معبری در اختیار ندارد که برای گازرسانی در اختیار شرکت گاز قرار دهد افزود: برای اینکه معبر در این منطقه در اختیار شهرداری قرار داده شود باید اهالی به شهرداری منطقه درخواست دهند تا مشکلات آنها در کمیسیون ماده 5 مورد بررسی قرار گیرد.

وی بیان کرد: اگر اهالی منطقه با هم به شهرداری درخواست دهند در گام اول بررسی‌های اولیه اتفاق می‌افتد و پرونده به کمیسیون ماده 5 ارسال می‌شود تا تصمیم‌ نهایی اتخاذ شود.

نادر رابطی مدیر روابط عمومی شرکت گاز نیز در مورد مشکل گازرسانی به 20 خانواده‌ای که در شهرک اندیشه مستقر هستند گفت: شهرداری باید معبرها را مشخص کند تا ما بتوانیم نسبت به گازرسانی این منطقه اقدام کنیم.

وی خاطر نشان کرد: ما مشکلی در گازرسانی نداریم و در هر زمان معبر مشخص شود نسبت به گازرسانی اقدام خواهیم کرد.

رابطی اظهار داشت: قبل از مشخص شدن معبر نمی‌توانیم نسبت به گازرسانی اقدام کنیم چون این امکان وجود دارد که بعدا شهرداری در احداث خیابان و اجرا طرح زیرسازی به شبکه گاز خسارت وارد کند.

با اینکه این منطقه از شهر زنجان نه از آسفالت معابر و نه دیگر خدمات شهری بهره مند است اما اهالی اولویت را حل مشکل گاز عنوان می‌کنند که امید است مسئولان فکر اساسی برای این منطقه داشته باشند تا کسانی که در این منطقه زندگی می‌کنند برای همیشه از این مشکل چندین ساله رهایی یابند.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر