logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۹
[ شناسه خبر : ۲۳۰۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

باید اقتصاد را از اسارت نسخه نئولیبرالی رها کرد

باید-اقتصاد-را-از-اسارت-نسخه-نئولیبرالی-رها-کرد-
دولت آقای رئیسی با نیروهای تحول‌خواه، باانگیزه، آرمان‌گرا و آماده‌ای که سر کار آورده و با استفاده از نسخه جدید اقتصادی می‌تواند اقتصاد را متحول کند.

به گزارش موج رسا; شهریار زرشناس، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در دومین نششست از سلسله نشست‌های تخصصی «فصل تحول» گفت: ویژگی اصلی دولت آیت‌الله رئیسی این است که دولت تحول انقلابی است و این تحول باید در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ رخ دهد که این دو متناظر و همراه هم است. باید سبک زندگی ما در حوزه فرهنگی از سبک زندگی روزمرگی و سوژه محوری که امروز وجود دارد به یک سبک زندگی معنامحور و آرمانگرایانه منتقل شود که این موضوع بحث جداگانه‌ای را می‌طلبد و از آنجایی که اقتصاد مسئله امروز ماست به مسئله اقتصاد خواهیم پرداخت.

این استاد دانشگاه با اشاره به مولفه‌های اقتصادی افزود: توانمندسازی و عدالت اجتماعی از مولفه‌های اقتصاد است و می‌توان گفت اگر ما به بیانات مقام معظم رهبری و شعارهایی که برای سال‌ها انتخاب کردند و تأکیداتی که دارند توجه کنیم می‌بینیم که مسئله توانمندی را خیلی مورد توجه قرار می‌دهند و واقعاً این مسئله یک ضرورت است.

زرشناس یادآور شد: دولت آقای رئیسی گام بزرگی را برداشته است. ترکیب نیروی انسانی‌ای را سر کار آورده که تحول خواه، با انگیزه، آرمان گرا و آماده هستند، اما یک چیز بزرگ‌تر به اسم نسخه کم است که آن هم باید بیاید که با ترکیب این نیروی انسانی تحول خواه جدید بتواند این تحول بزرگ را انجام دهد. وی تصریح کرد: مردم ما امروز از مجموعه مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و واقعیت این است که معیشت مردم دچار مشکل شده و سفره مردم کوچک شده است و اگر سوپر سرمایه داران نورچشمی رانت خوار را کنار بگذاریم همه تحت فشار معیشتی و اقتصادی هستند و برای این که ما بتوانیم به تغییر نسخه فکر کنیم باید این سؤال را مطرح کنیم که مشکل اقتصاد ما کجاست؟ چرا این اقتصاد معیشت مردم را به این روز رسانده و اگر مشکل را بشناسیم می‌توانیم به راه علاج فکر کنیم.

زرشناس ادامه داد: امروز که هم دولت آیت‌الله رئیسی سر کار آمده و هم فرصت تحول پیش آمده و هم این تحول به ضرورت تبدیل شده است باید این تحول زیربنایی را در ساخت اقتصادی انجام دهیم وگرنه با خطر روبه‌رو خواهیم شد. این استاد دانشگاه گفت: انقلاب در سال‌های ابتدایی نوعی تحرک اجتماعی را ایجاد کرد، اما متأسفانه آرمان‌گرایی انقلابی اسیر سیاست‌های نئولیبرالی جناح بروکراتیک تکنوکراتیک حاکمیت شد، جناحی که بدنه مدیریتی را در قوه مجریه در کنترل خود گرفته بود و از میانه دهه هفتاد به گفتمان هژمونیک در جامعه بدل شد و همه فرآیندها را تغییر داد.

زرشناس افزود: ما نیاز داریم از اسارت این نسخه نئولیبرالی و از اسارت این ریل‌گذاری‌های ساختاری نئولیبرالی رها شویم از اسارت این ساخت سرمایه‌داری شبه مدرنیته رها شویم و راهکار آن تدوین نسخه جدید و پیگیری روند اجرای آن است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر