logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۰
[ شناسه خبر : ۲۳۰۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان مطرح شد؛

ضرورت تعیین تکلیف زمین‌های موجود در شهرک‌های صنعتی استان زنجان

ضرورت-تعیین-تکلیف-زمین‌های-موجود-در-شهرک‌های-صنعتی-استان-زنجان
استاندار زنجان با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف زمین‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گفت: شفافیت یعنی اینکه مساحت کل زمین‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و میزان واگذاری آن و همچنین میزان فروخته شده و یا تغییر کاربری شده‌ها مشخص شود.

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی امروز در ششمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان در سال 1400 اظها داشت: بارها طی 2 سال گذشته خواسته شده که زمین‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان که واگذار شده به صورت شفاف، تعیین تکلیف شود.

وی با اشاره به گزارش مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که چه کسانی زمین‌ها را به عنوان واحد تولیدی، خریداری کرده اما سپس یا فروخته و یا تغییر کاربری داده است و این افراد باید تنبیه شوند.

حقیقی با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف زمین‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان افزود: شفافیت یعنی اینکه مساحت کل زمین‌های موجود در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان و میزان واگذاری آن و همچنین میزان فروخته شده و یا تغییر کاربری شده‌ها مشخص شود تا تعیین تکلیف کرده و با متخلفان در این زمینه برخورد شود.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه هیچ کس نباید جرات تغییر کاربری زمین‌های شهرک‌های صنعتی را داشته باشد، گفت: برای افرادی که زمین‌ها را در سال‌های گذشته خریداری کرده‌اند نباید هیچ فرصتی داده شود و فقط برای افرادی که زمین‌ها را در یک سال منتهی به شیوع کرونا خریداری کرده‌اند می‌توان مهلت داد.

وی با بیان اینکه به زمین‌هایی که مجوز احداث واحد داده شده باید تاکنون اقدام می‌کردند، اظهار داشت: فقط به زمین‌هایی که خریداری شده و با شیوع ویروس کرونا مواجه شده‌اند می‌توانیم مهلت بدهیم و غیر از آن تخلف است.

حقیقی تصریح کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان تا فردا باید گزارش کامل از آخرین وضعیت زمین‌های موجود در شهرک‌های صنعتی را ارائه دهد و با متخلفان این حوزه که اخلال‌گر هستند نه مثل افراد عادی بلکه مثل متخلفان گردن‌کلفت باید برخورد شود.

استاندار زنجان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح‌های جهش تولید استان گفت: ارائه آمار بسیار مهم است چرا که آمار، زبانی است که یک عدد به اندازه یک کتاب می‌تواند حرف داشته باشد.

وی در خصوص مشکل پیش‌آمده در انعقاد تفاهمنامه طرح‌های جهش تولید استان با بانک‌های ملی و کشاورزی اظهار داشت: این موضوع باید از طریق مدیران عامل این بانک‌ها به صورت کشوری، پیگیری و حل شود.

*‌ تکلیف 14 پروژه جهش تولید استان هنوز مشخص نشده است

رامین میرزایی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به طرح‌های جهش تولید استان گفت: تکلیف 14 پروژه، مشخص نشده و هنوز درگیر بانک‌ها است.

وی با بیان اینکه بانک‌های ملی و کشاورزی نتوانسته‌اند حرکتی در این رابطه نسبت به انعقاد تفاهمنامه و پرداخت تسیهلات انجام دهند، اظهار کرد: بانک ملی از 5 پروژه فقط تسهیلات 2 پروژه را پرداخت کرده و تفاهمنامه 3 پروژه هنوز منعقد نشده است.

میرزایی ضمن قدردانی از بانک‌هایی که اقدام به عقد تفاهمنامه و پرداخت تسهیلات کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بانک کشاورزی نیز در انعقاد تفاهمنامه مشکل دارد.

وی با بیان اینکه کارمزد این تفاهمنامه‌ها 18 درصد است که 3 درصد آن به صورت یارانه از سوی دولت پرداخت خواهد شد، افزود: بانک کشاورزی قبل از دریافت یارانه، اقدام به انعقاد تفاهمنامه نمی‌کند در حالی که سازمان برنامه و بودجه تاکنون یارانه سایر طرح‌ها را پرداخت کرده و یارانه مربوط به بانک کشاورزی را هم در صورت عقد قرارداد، پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: پروژه‌های جهش تولید، فرمایش رهبر معظم انقلاب و از تاکیدات استاندار زنجان است و این خوب نیست که بعد از گذشت 15 ماه هنوز به نتیجه نرسیده و کماکان بر سر آن بحث می‌کنیم.

محمدرضا آبی‌پور، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه مشکلات بانک‌ها متفاوت از یکدیگر است، گفت: برخی بانک‌ها با گرفتن تفویض اختیار، تفاهمنامه خود را در داخل استان امضا کرده‌اند اما مشکل بانک کشاورزی به صورت کشوری است و می‌گوید اگر یارانه را ندهند، تفاهمنامه را امضا نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه قرارداد هر طرح و پروژه‌ای با بانک‌ها با 18 درصد بسته می‌شود، خاطرنشان کرد: بدون قرارداد و تفاهمنامه که یارانه‌ای اختصاص نمی‌یابد لذا ابتدا قرارداد بسته می‌شود و سپس 3 درصد یارانه آن‌ها پرداخت می‌شود.

*‌ فقط 7 صدم درصد از مساحت استان به شهرک‌های صنعتی اختصاص دارد

ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: از 2 میلیون و 200 هزار هکتار مساحت استان زنجان فقط یک هزار و 641 هکتار یعنی 7 صدم درصد از مساحت استان برای کل شهرک‌های صنعتی تخصیص یافته که در قیاس با مساحت کل استان، عدد خیلی پایینی است اما تاثیر استقرار واحدهای صنعتی، خیلی بیشتر از این‌ها می‌تواند برای رونق و توسعه اقتصادی استان مفید باشد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از ارزش افزوده استان از واحدهای صنعتی است، تصریح کرد: با این حال، مساحت تخصیص‌یافته به شهرک‌های صنعتی بسیار پایین است.

فغفوری خاطرنشان کرد: با ایجاد شهرک صنعتی در شهرستان‌های محروم و همچنین غرب شهر زنجان می‌توان واحدها را به این سمت، سوق داد.

وی ابراز کرد: یکی از مهمترین دلایل تغییر کاربری زمین‌ها در خارج از شهرک‌های صنعتی این است که زمین‌های داخل شهرک‌های صنعتی با در جه محیط زیستی لازم برای برخی واحدهای صنعتی وجود ندارد.

جواد تاراسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: طبق آمار 62 هکتار زمین در داخل شهرک‌های صنعتی می‌توان در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داد که 16 هکتار آن قطعی است و 46 هکتار نیز در حال آماده‌سازی بوده و البته قابل افزایش است.

وی با بیان اینکه زمین‌های نامرغوب با تغییر کاربری موجب از بین رفتن اراضی می‌شود، خاطرنشان کرد: محدودیت‌ها و مشکلات دیگری نیز سرمایه‌گذاران در این زمینه دارند و زمین‌های مورد نیاز آن‌ها از نظر اندازه، برآورد و تغییر کاربری نشده است.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر