logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۰
[ شناسه خبر : ۲۳۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
کبری خزعلی در گفت‌وگو با موج رسا:

سند 2030 به دنبال از بین بردن خانواده و حاکمیت دین است/ اصرار معاونت زنان ریاست جمهوری بر اجرای برابری جنسیتی و رفع تبعیض در ایران

سند-2030-به-دنبال-از-بین-بردن-خانواده-و-حاکمیت-دین-است-اصرار-معاونت-زنان-ریاست-جمهوری-بر-اجرای-برابری-جنسیتی-و-رفع-تبعیض-در-ایران

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی زنان با اشاره به سند 2030 گفت: سند 2030 به دنبال از بین بردن خانواده و حاکمیت دین است.

کبری خزعلی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه در سند 2030 تغییر فرهنگ، از بین بردن ارزشها، اخلاق، خانواده و حاکمیت دین دنبال می‌شود، اظهار کرد: کلمه به ظاهر زیبایی در این سند با عنوان آرمانها، آموزش برای همه، آموزش باکیفیت و اینکه می‌خواهیم تغییر فرهنگ را برای آموزش مادام‌العمر بدهیم دیده می‌شود اما باید گفت که در همه دینها این موارد آمده و در دین اسلام نیز به آن تاکید شده است.

وی با اشاره به اعلامیه حقوق بشری که سال گذشته علیه ایران صادر شد، افزود: در این اعلامیه چند تذکر تند به ایران داده شده است، گرچه ایران به هیچ کدام از اینها ملحق نشده و در حقوق کودک نیز با یک حق شرط بزرگ و قوی که در هر زمان هر بندی که مغایر با اسلام در حال و آینده باشد قابل قبول نیست اما با این حال این تذکرات به ما داده شده است.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی زنان با اشاره به این تذکرات گفت: الزام کشورهای اسلامی که ایران را نیز شامل می‌شود به اصلاح قانون مدنی از جمله این تذکرات است و قوانینی که مغایر با برابری جسیتی است را بردارند مانند اذن شوهر، اشتغال زنان را که ممکن است احتیاج به سفر خارجی داشته باشند.

وی بیان کرد: بحث منع جداسازی فضاهای آموزشی یعنی مختلط کردن فضای آموزشی نیز از دیگر تذکرات بوده که به عنوان رفع تبعیض نامگذاری شده است.

خزعلی با بیان اینکه قانونی شدن هم‌جنس گرایی در ایران نیز از جمله تذکرات است، خاطرنشان کرد: یعنی بر اساس این ما باید قوانین اسلامی که متن قرآن است را تغییر دهیم.

وی با اشاره به اینکه این تذکرات به عراق، کویت، بحرین، لبنان و افغانستان نیز مشابه این تذکراتی داده شده است، عنوان کرد: به فرض مثال به بحرین گفته شده که حداقل سن ازدواج باید 18 سال باشد و اگر کسی که زیر 18 سال ازدواج کرد، مجرم تلقی شود.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی زنان اظهار داشت: می‌دانیم که در زمان رضا خان برای چنین ازدواجی جرم انگاری معین شده بود یعنی حتما زن و شوهری که ازدواج کردند و هم پدر و مادری که این اجازه را دادند و هم عاقد باید به زندان بروند یعنی ازدواج کردن و به خانه بخت رفتن خیلی سخت‌تر از زندان رفتن زن و شوهر است و زندان رفتن را ظلم نمی‌داند.

وی با بیان اینکه آزاد شدن سقط جنین از دیگر تذکراتی بوده که به کشور بحرین داده شده است، گفت: بر همین اساس ارائه آموزشهای جنسی را به افغانستان تاکید کرده‌اند و برای عراق نیز تذکرات مشابهی در مورد سقط جنین و آموزشهای جنسی داده شده است.

خزعلی با اشاره به اینکه بر اساس همین تذکرات تقسیم وظایف بین زن مرد در زندگی را نیز مغایر با حذف نقشهای کلیشه‌ای می‌دانند، افزود: یعنی زنان نباید به وظایف خانه‌داری، همسرداری و فرزنداری توجه کنند و باید در کارخانه‌ها و اجتماعات کارهای سنگین بکنند.

وی با بیان اینکه این تغییر نقشها و تغییر سبک زندگی به صورت اخطار و الزام صادر می‌شود، ابراز کرد: امحای کلی قوانینی که تضمین کننده رفتار متفاوت با زنان و مردان است یعنی طبق گفته غربیها کشورها باید قوانین ارث، تابعیت، حزانت، ازدواج و طلاق را تغییر دهند تا بتواننند متناسب با آن چیزی که آنها می‌گویند برنامه‌های برابری جنسیتی را عمل کنند.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی زنان این موارد رفته رفته وارد کشورها می‌شود، گفت: اگر کشورها به موارد گفته شده توجه نکنند اخطارهایی صادر می‌شود.

خزعلی با بیان اینکه برای ما نیز اعلامیه حقوق بشری صادر شده اما ما فعلا تعهدی نداریم، اظهار داشت: اگر تعهدی داده شود ممکن است این اعلامیه‌ها به تحریمهایی که ممکن است عواقب سخت‌تری داشته باشد، منجر شود.

وی با تاکید بر اینکه اکنون می‌شود جلوی چنین کارها و تعهداتی را گرفت، افزود: دولت و دبیرکل یونسکو در ایران در مورد سند 2030 می‌گویند که این سند تعهدآور نیست اما باید گفت که ما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را داریم و نیازی به سندهایی مانند 2030 نیست.

 نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی زنان با اظهار اینکه ما می‌توانیم با اجرای درست سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گزارشهای آن را در مجامع بین‌المللی ارائه و تعامل خوبی را با دنیا داشته باشیم، تصریح کرد: برنامه علمی، آموزشی و تربیتی ما بسیار بهتر از سند 2030 است و در یک جمله می‌توان گفت که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ما قوی‌تر از سند آموزش 2030 است.

وی گفت: ما حتی می‌توانیم بخشی از اسناد داخلی خودمان را به عنوان الگوی آینده برای تغییر جهان ارائه کنیم، یعنی اینکه ما توانستیم خشونت را برداریم و ادب را در درون خانواده بیاوریم در حالی که نسخه‌های غربی خشونت را ترویج می‌دهند.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی زنان در بخشی از سخنان خود با اشاره به بحث برابری جنسیتی و با بیان اینکه خانم ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده مسئول آسیا اقیانوسیه در نهاد زنان سازمان ملل شده است، ابراز کرد: نهاد زنان سازمان ملل کاری کرده است که برای هر بخشی از مناطق جهان مسئولی تعیین شود و خانم ملاوردی نیز مسئول ایجاد تغییراتی به ویژه برابری جنسیتی در سراسر مناطق اسلامی شده‌اند.

وی تصریح کرد: کاری که خود سازمان ملل محال است اینگونه در کشورهای اسلامی تاثیربگذارد به نام کشور اسلامی ایران ما برایشان فراهم می‌کنیم و این تغییرات بر اساس همین الگوی توسعه پایدار است.

خزعلی بیان کرد: اصرار خود خانم ملاوردی این است که بزرگترین وظیفه من برای خود ایران نیز اجرای بند 5 برنامه توسعه پایدار یعنی همان برابری جنسیتی و رفع تبعیض است.

وی خاطرنشان کرد: محورهای این برنامه همان‌هایی هستند که حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری و همه مراجع به دلیل اینکه مغایر با اسلام و آیات الهی است با آن مخالفت کرده‌اند اما اکنون به صورت دستورالعمل معاونت امور زنان قرار گرفته است.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در شورای فرهنگی زنان گفت: در تمام کشورهای اسلامی وظیفه ما این بوده که عامل اجرای منویات سازمان ملل باشیم اما همین مسئولیت‌ها که مقابله با خشونت نیز در آن وجود دارد، خشونت را فقط به رابطه زن و شوهر تعریف می‌کنند اما به این بلایی که سر بچه‌های یمن و سوریه می‌آید تعریف نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: جالب است که سر بریدنها خشونت محسوب نمی‌شود اما اگر یک خانمی این سفر را برود یا نرود چون حرف مرد حاکم شده این بزرگترین خشونت محسوب می‌شود و چون در مسائل درون خانواده مانند ازدواج و طلاق اجازه همسر وجود دارد اینها خشونت محسوب می‌شوند متاسفانه ما می‌خواهیم پیگیر این موارد باشیم اما پیگیر مظلومیت بچه‌های یمن و سوریه نیستیم.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر