logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۳۰۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
گزارش موج رسا از عدم تمایل فرشبافان برای بیمه شدن در صندوق روستایی؛

گره کور دولت روحانی بر بیمه فرشبافان/ ۱۵ هزار فرشباف زنجانی در انتظار بیمه فرشبافی

گره-کور-دولت-روحانی-بر-بیمه-فرشبافان-۱۵-هزار-فرشباف-زنجانی-در-انتظار-بیمه-فرشبافی-
فرشبافان در قالب بیمه تامین اجتماعی تحت پوشش قرار می‌گرفتند که با روی کارآمدن دولت روحانی از سال 93 نه تنها دیگر بیمه نمی‌شوند بلکه بیمه برخی بیمه‌شدگان نیز قطع شده و فرشبافان از قرار گرفتن تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز استقبال نمی‌کنند.

به گزارش موج رسا; وقتی صحبت از بیمه می‌شود، ناخودآگاه اذهان به سمت یک اطمینان می‌رود. این اطمینان می‌تواند نسبت به بازنشستگی در آینده و یا اطمینان از حوادث غیرمترقیه و سوانح مختلف باشد یعنی فردی که بیمه دارد از عواقب هرگونه رخداد نیز اطمینان دارد. مثلاً؛ اگر منزل و یا خودروی خود را بیمه کرده مطمئن است که در صورت آتش‌سوزی و یا سایر سوانح می‌تواند خسارت خود را بگیرد و با اگر خودش را در یکی از صندوق‌ها بیمه کرده باشد از این بابت اطمینان دارد که در صورت هرگونه بیماری می‌تواند با دفترچه بیمه به مراکز درمانی مراجعه کرده و در دوران کهنسالی نیز از مزایای مستمری بیمه بازنشستگی استفاده کند.

بیمه، یکی از مهمترین اولویت‌های زندگی بشر است و همانطور که گفته شد اطمینان خاطر تک‌تک احاد جامعه را در پی دارد اما برخی از اقشار جامعه که در قالب فرشبافان یا همان قالیبافان در زیر چتر سازمان تامین اجتماعی قرار می‌گرفتند نه تنها مدتی است که دیگر تامین اجتماعی آن‌ها را بیمه نمی‌کند بلکه بیمه تعدادی از آن‌ها که قبلا برقرار بود نیز توسط تامین اجتماعی، قطع شده و این امر، فرشبافان را با مشکلات جدی مواجه کرده و معیشت، رفاه و آینده آن‌ها را تهدید می‌کند و این در حالی است که معیشت بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه اقشار محروم جامعه از همین فرشبافی تامین می‌شود.

ظاهراً طبق تفاهمنامه بین صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین مرکز ملی فرش ایران، فرشبافان می‌توانند از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند اما فرشبافان، استقبالی از این موضوع نمی‌کنند چرا که مزایای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قابل مقایسه با بیمه تامین اجتماعی نیست.

*‌ فرشبافان از قشر محروم و طبقه پایین جامعه هستند

یک فعال فرش دستبافت به خبرنگار موج رسا؛ گفت: من از سال 1347 در صنعت فرش هستم و متاسفانه مسئولان فقط شعار می‌دهند و در عمل، هیچ حمایتی از فرشبافان نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه من با تجربه بیش از 50 سال در حوزه فرش می‌دانم که فرشبافان چه مشکلاتی دارند، اظهار داشت: همه فرشبافان از قشر محروم و مظلوم و طبقه پایین جامعه هستند و اگر این قشر نباشند، فرشی بافته و تولید نمی‌شود.

این فعال فرش دستبافت خاطرنشان کرد: هیچکس این کار را نمی‌کند که خود و اعضای خانواده‌اش را بر روی تخته چوبی بنشاند و از صبح تا شب مشغول فرشبافی شوند اما قشر محروم جامعه هستند و برای تامین معیشت خود مجبورند که به این کار، مشغول شوند.

وی با بیان اینکه بیمه، یکی از مهمترین اولویت‌ها و حداقل تسهیلات برای بافندگان فرش دستبافت است که آن را هم دریغ می‌کنند، افزود: علاوه بر بیمه، مشکلات دیگری نیز داریم که یکی از آن‌ها در حوزه صادرات فرش است که به نام استان‌های دیگر صادر می‌شود.

این فعال فرش دستبافت گفت: به دلیل مزایای پایین بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، تمایلی برای پرداخت بیمه در این صندوق نداریم و ترجیچ می‌دهیم بدون بیمه بمانیم.

وی اظهار داشت: در برابر این همه زحمت و سختی که می‌کشیم، انتظار ما قرار گرفتن تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است.

 

*‌ مزایای بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قابل مقایسه با سازمان تامین اجتماعی نیست

جعفر نجفی، رئيس اتحاديه صنف توليدكنندگان و بافندگان فرش دستبافت زنجان نیز با بیان اینکه فرشبافان، تمایلی به عضویت در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ندارند به خبرنگار موج رسا؛ گفت: علت این امر این است که صندوق روستاییان و عشایر، دفترچه درمانی ندارد، مبلغ بازنشستگی چندانی ندارد و مستمری آن کمتر از مستمری سازمان تامین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه سن بازنشستگی برای مردان و زنان در تامین اجتماعی به ترتیب 60 و 55 سال است، افزود: مدت بیمه‌پردازی در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، طولانی بوده و سن بازنشستگی مردان و زنان به ترتیب 70 و 60 سال است.

رئيس اتحاديه صنف توليدكنندگان و بافندگان فرش دستبافت زنجان گفت: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر فقط برای روستاییان، خوب است و به درد شهرنشینان نمی‌خورد چرا که 70 سال برای بازنشستگی خیلی زیاد است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این شرایط برای روستاییان نیز وجود دارد، اظهار کرد: بله، تمام شرایط صندوق بیمه اجتماعی روستاییان برای روستاییان و فرشبافان، یکسان است و روستاییان تحت پوشش این صندوق نیز دفترچه درمانی ندارند.

نجفی با بیان اینکه 40 هزار بافنده فرش دستبافت در استان زنجان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی بودند که اکنون فقط 3 هزار نفر از آن‌ها باقی مانده‌اند، خاطرنشان کرد: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی بیمه بقیه را به بهانه‌های مختلف، قطع کرده است.

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی از سال 93 به بعد، دیگر فرشبافان را بیمه نمی‌کند، افزود: به خاطر دفاع از حقوق مظلومان و محرومان و اقشار طبقه پایین جامعه، پیگیری‌های فراوانی در این مورد انجام شده و حتی تا مجلس شورای اسلامی نیز رفته‌ایم.

نجفی با اشاره به اینکه مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی مبنی بر بیمه فرشبافان جامانده به تصویب رسید، تصریح کرد: بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته بودند متاسفانه برای یک مورد ضروری که پیش آمد، هزینه شد.

رئيس اتحاديه صنف توليدكنندگان و بافندگان فرش دستبافت زنجان با بیان اینکه «دست روی دلم نگذار که خون است.» گفت: آنقدر برای دفاع از حقوق فرشبافان نسبت به بیمه تامین اجتماعی آن‌ها دویده‌ایم که نه تنها کفش‌های‌مان پاره شده بلکه پاهای‌مان هم پینه بسته اما متاسفانه حمایتی از این قشر نمی‌شود.

وی ابراز کرد: این اتحادیه هم‌اکنون بیش از 20 هزار نفر عضو دارد.

*‌ 15 هزار نفر از فرشبافان زنجان در انتظار بیمه فرشبافی هستند

سیدمحسن جعفری، مدیر فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه 15 هزار نفر از فرشبافان زنجان در انتظار بیمه فرشبافی هستند، گفت: تا به امروز اتفاق خاصی در خصوص بیمه فرشبافی نیفتاده است.

جعفری با اشاره به اینکه تا به امروز در خصوص بیمه فرشبافان در استان زنجان اتفاق خاصی نیفتاده است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 5 هزار و 250 نفر در استان زنجان بیمه فرشبافی دارند.

وی با بیان اینکه اگر ظرفیت برای بیمه فرشبافی ایجاد شود 15 هزار نفر فرشباف واقعی در انتظار بیمه هستند، تصریح کرد: بیمه عشایری برای بیمه کردن فرشبافان به عنوان جایگزین، پیشنهاد شده و اگر استقبالی باشد مانعی در این بیمه وجود ندارد.

مدیر فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه عدم استقبال فرشبافان از این بیمه به دلیل نداشتن دفترچه درمانی و شرایط بازنشستگی آن (65 سال) است، ادامه داد: علاوه بر آن پایین بودن حقوق بازنشستگی نیز باعث شده فرشبافان از بیمه عشایری استقبال نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی زنجان، کمبود اعتبار را مشکل اصلی بیمه فرشبافان می‌داند، گفت: بیمه تعداد نفراتی هم که فرشبافان واقعی نبودند، قطع شد اما متاسفانه برای جایگزینی آن‌ها اقدام خاصی انجام نشد.

جعفری خاطر نشان کرد: تامین اجتماعی، علت عدم جایگزین کردن فرشبافان واقعی را کمبود اعتبار عنوان می‌کند و اعلام کرده که دولت، اعتباری که برای بیمه فرشبافان می‌دهد ثابت بوده و این موضوع برای جذب بیمه‌شدگان جدید محدودیت ایجاد کرده است.

*‌ صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، خلاء عدم بیمه فرشبافان در تامین اجتماعی را پر کرده است

علی عباسی، مدیر صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان زنجان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: سال‌هاست که به علت عدم تامین اعتبار بیمه فرشبافان از طرف دولت، بیمه فرشبافان در سازمان تامین اجتماعی انجام نمی‌شود و تعداد بیمه‌شدگانی هم که بوده روزبه‌روز در حال کاهش است.

وی با بیان اینکه ما این خلاء را در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، پُر کردیم، گفت: طبق تفاهمنامه‌هایی که با مرکز ملی فرش ایران، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستبافت روستایی و شهری طی 2 سال گذشته، منعقد شده، افرادی که در این اتحادیه‌ها و تشکل‌ها عضو باشند، می‌توانند در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بیمه شوند.

عباسی با اشاره به مزیت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر خاطرنشان کرد: این صندوق 2 برابر حق بیمه را به عنوان سهم کارفرمایی از طرف دولت پرداخت می‌کند و افراد بیمه‌شده فقط یک‌سوم حق بیمه را پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر، دفترچه درمان ندارد، افزود: این موضوع در دستور کار قرار دارد و در زمان وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد شده اما بیمه‌شدگان صندوق روستاییان می‌توانند از دفترچه درمانی بیمه سلامت استفاده کنند و بیمه سلامت، متولی درمان این بیمه‌شدگان است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی، کشاورزان، روستاییان و عشایر استان زنجان با بیان اینکه شرایط خوبی برای عضویت در این صندوق فراهم شده است، گفت: فعالان حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی در تمام شهرستان‌های استان و در کل کشور که کارت و مجوز فعالیت دارند یا از طریق همین کارت‌های عضویت و یا از طریق معرفی‌نامه‌های ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌توانند به عضویت صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر درآمده و از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند.

وی افزود: خدمات این صندوق شامل بازنشستگی، ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان و همچنین انتقال سوابق به سایر صندوق‌ها است.

*‌ مبلغ مستمری به تناسب حق بیمه پرداختی محاسبه می‌شود

عباسی در پاسخ به اینکه آیا با مدت زمان یکسان پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی و صندوق روستاییان، میزان مستمری‌ها یکسان خواهد بود، اظهار کرد: به علت اینکه مبلغ حق بیمه این صندوق خیلی متفاوت با تامین اجتماعی است لذا مستمری‌های دریافتی، یکسان نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: حق بیمه پرداختی در صندوق روستاییان به میزان یک‌دهم حق بیمه سازمان تامین اجتماعی بوده و بنابراین حقوق‌های مستمری نیز متفاوت خواهد بود چرا که مبلغ مستمری متناسب با حق بیمه پرداختی است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان زنجان با بیان اینکه میزان حق بیمه پرداختی در این صندوق، اختیاری نیست، گفت: مبالغ حق بیمه پرداختی با توجه به سطح درآمدها است که 8 سطح درآمدی داریم و حق بیمه سطح هشت، سالانه به مبلغ یک میلیون و 140 هزار تومان است.

وی اظهار کرد: افرادی که تمایل به پرداخت حق بیمه اضافی جهت بهره‌مندی از مستمری بالاتر در آینده هستند باید به سایر صندوق‌ها از جمله سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنند.

*‌ سن بازنشستگی در صندوق روستاییان طبق مصوبه هیات دولت است

عباسی با بیان اینکه سن بازنشستگی برای مردان و زنان در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به طور یکسان 65 سال است، خاطرنشان کرد: این امر در آیین‌نامه و اساسنامه صندوق در زمان تاسیس در سال 1383 آمده و مصوب هیات وزیران است.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان زنجان در خصوص علت بالا بودن سن بازنشستگی در این صندوق گفت: این مصوبه به دلیل سن امید به زندگی در کشور بوده است چرا که سن امید به زندگی ایرانیان در سال 59 (در زمان تاسیس سازمان تامین اجتماعی) 55 سال بوده اما اکنون سن امید به زندگی بیش از 75 سال است.

وی در خصوص علت عدم صدور دفترچه درمانی برای بیمه‌شدگان این صندوق اظهار کرد: تامین اجتماعی 9 درصد هزینه درمان از بیمه‌شدگان دریافت می‌کند اما صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به دلیل اینکه هزینه‌ای بابت درمان دریافت نمی‌کند لذا دفترچه درمانی هم به بیمه‌شدگان نمی‌دهد و بیمه‌شدگان تحت پوشش این صندوق می‌توانند از دفترچه درمانی بیمه سلامت استفاده کنند.// آ

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر