logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۳
[ شناسه خبر : ۲۲۹۹۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
رئیس دانشگاه زنجان;

بازگشایی دانشگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری امکان‌پذیر نیست

بازگشایی-دانشگاه‌ها-با-رعایت-پروتکل‌های-بهداشتی-به-صورت-حضوری-امکان‌پذیر-نیست
رئیس دانشگاه زنجان گفت: با توجه به پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده برای آموزش در صورت حضوری بودن کلاس‌ها امکان افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها، سلف‌های سرویس و حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد.

به گزارش موج رسا; سیدمحسن نجفیان امروز در جلسه قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا استان زنجان اظهار داشت: تمام آموزش‌های دانشگاه‌ها از ابتدای شیوع کرونا به صورت غیرحضوری بوده و این در درازمدت، آسیب‌ها و صدمات زیادی را به کیفیت آموزش و همینطور ابعاد شخصیتی و روانی دانشجویان وارد می‌کند.

وی اظهار داشت: علی‌رغم مزیت‌هایی که آموزش غیرحضوری و مجازی دارد اما وزارت علوم در جمعبندی کلی در هیچ مقطعی، اصل را بر آموزش غیرحضوری قرار نمی‌دهد و تمام تلاش وزارت علوم بر این است که مقدمات بازگشت آموزش حضوری به دانشگاه‌ها فراهم شود.

نجفیان خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه وزارت علوم باید چنین تصمیمی را اتخاذ کند این تصمیم باید به تایید ستادهای ملی و استانی کرونا هم رسیده و تحت نظارت دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها صورت پذیرد.

رئیس دانشگاه زنجان با اشاره به واکسیناسیون جامعه دانشگاهی در 3 بخش اساتید، کارکنان و دانشجویان گفت: تاکنون در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، واکسیناسیون دور اول اساتید، کارکنان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام شده و دور دوم نیز از فردا در دانشگاه زنجان آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون، متوجه دانشجویان فعلی است، اظهار داشت: حدود 30 درصد از دانشجویان از مهرماه وارد می‌شوند و جدیدالورود هستند و حتی اگر از ابتدای مهرماه بخواهند واکسینه شوند حداقل یک ماه زمان می‌برد و در نتیجه اگر آموزش حضوری باشد نیز 30 درصد دانشجویان، محروم از کلاس‌ها خواهند بود.

نجفیان افزود: مساله‌ای که دانشگاه‌ها را بلاتکلیف گذاشته این است که با توجه به پروتکل‌های بهداشتی اعلام‌شده برای آموزش در صورت حضوری بودن کلاس‌ها امکان افزایش ظرفیت خوابگاه‌ها، سلف‌های سرویس و حمل‌ونقل عمومی وجود ندارد و اگر با وجود واکسیناسیون دانشجویان باز هم حکم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد، بازگشایی به صورت حضوری امکان‌پذیر نیست و سوال این است که بازگشت به حالت عادی در سرویس حمل‌ونقل و تغذیه و خوابگاه امکان دارد یا خیر.

رئیس دانشگاه زنجان با اشاره به گشایش‌های ایجاد شده در تامین واکسن گفت: با توجه به اینکه کیفیت آموزش و ابعاد شخصیتی و روانی دانشجویان در این مدت آسیب دیده است درخواست می‌شود که دانشجویان مقطع کارشناسی را هم تحت پوشش واکسیناسیون قرار دهند چرا که همه فعالیت‌ها به صورت عادی انجام می‌شود و فقط آموزش تعطیل شده و 4 میلیون دانشجو و 14 میلیون دانش‌آموز در کشور آسیب می‌بینند.

*‌ 212 هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی آینده وارد مدارس می‌شوند

داود بهرامی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: آموزش و پرورش استان زنجان، سال تحصیلی 1401-1400 را با 2437 واحد آموزشی (با 6 درصد رشد نسبت به سال تحصیلی گذشته) در قالب 9446 کلاس درس (با 4 درصد رشد نسبت به سال گذشته) و پیش‌بینی 212 هزار و 771 نفر دانش‌آموز (با 4 درصد رشد نسبت به سال گذشته) آغاز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه مقرر بود نحوه بازگشایی مدارس تا 15 شهریور ابلاغ شود، اظهار داشت: آنچه که مشخص است اینکه آموزش در سال تحصیلی آینده به صورت ترکیبی از حضوری و مجازی و با رعایت فاصله اجتماعی و تقسیم کلاس‌ها به صورت زوج و فرد خواهد بود و آموزش مجازی از شبکه شاد ارائه خواهد شد.

بهرامی با اشاره به برخی از اقدامات صورت‌گرفته برای سال تحصیلی 1401-1400 خاطرنشان کرد: انجام واکسیناسیون مرحله اول بیش از 90 درصد از فرهنگیان، تلاش برای تکمیل پروژه‌های عمرانی با بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی در سطح استان و قرار دادن آن در اختیار مناطق آموزشی، تحقق 45 درصد از درخواست‌های انتقال دائم فرهنگیان در بین مناطق آموزشی و تلاش برای نهایی کردن وضعیت نیروی انسانی تا 15 شهریور از جمله این اقدامات است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان افزود: تاکنون ثبت‌نام 100 درصد از دانش‌آموزان ورودی پایه اول ابتدایی، 90 درصد از دانش‌آموزان ورودی پایه هفتم (دوره اول متوسطه) و 49 درصد از دانش‌آموزان ورودی پایه دهم (متوسطه دوم) انجام شده و استان زنجان در رتبه 5 کشور قرار دارد همچنین 87 درصد از ثبت سفارش کتاب‌های درسی نیز انجام شده است.

وی با اشاره به طراحی و تهیه اطلس آموزشی برای تمام واحدهای آموزشی استان اظهار کرد: 89 درصد از واحدهای آموزش ابتدایی، 98 درصد از واحدهای متوسطه اول و 100 درصد واحدهای متوسطه دوم به شبکه اینترنت دسترسی دارند.

هدایت صفری، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان نیز در این جلسه گفت: معتقدیم که اگر نسبت به موضوعات و تغییراتی که پیش می‌آید، دیرفهمی داشته باشیم، کارها سخت شده و بی‌توجهی به خدمات، شکاف ایجاد می‌کند لذا توانمندسازی با جنس تکریمی در دستور کار قرار دارد تا منجر به تاب‌آوری شود.

وی افزود: نگاه دوم به تغییرات و شرایط این است که باید به سمت روش‌های نوین و الکترونیکی حرکت کنیم تا خدمات، اثربخش شوند.

صفری با بیان اینکه 98 درصد از افراد تحت پوشش و مدنظر کمیته امداد امام خمینی(ره) استان واکسینه شده‌اند، اظهار داشت: 92.5 درصد از افراد بالای 70 سال و 92 درصد از افراد بالای 60 سال تاکنون واکسینه شده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان زنجان با بیان اینکه 36 خدمت در کمیته امداد، تبدیل به روش‌های نوین و الکترونیکی شده است، گفت: به دلیل اینکه برخی افراد جامعه هدف، سواد اینترنتی ندارند، لذا صوت آن‌ها پیاده‌سازی شده و خدمات لازم ارائه می‌شود.

محمد محمدی، مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: تمام کادر و مددجویان مقیم در مراکز شبانه‌روزی بالغ بر 800 نفر در 2 نوبت واکسینه شده‌اند و اخیراً نیز کارکنان اورژانس اجتماعی، معلولین شدید و خیلی شدید تحت پوشش بهزیستی استان واکسینه می‌شوند.

وی با بیان اینکه 4200 خانوار سالمندان معلول تحت پوشش بهزیستی استان هستند، اظهار داشت: پیشگیری‌های لازم برای واکسیناسیون آن‌ها انجام شده و از ظرفیت موسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال نیز در این زمینه استفاده کرده‌ایم.

محمدی خاطرنشان کرد: 98 درصد جامعه هدف بهزیستی استان در مجموع واکسینه شده‌اند.

داود رحمانی، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان نیز در این جلسه با اشاره به افزایشی بودن روند بیماری در بستری و سرپایی گفت: میانگین روزانه بستری در هفته گذشته 102 مورد بوده و 81 درصد تخت‌ها اشغال است.

وی با اشاره به افزایش مراجعات به مراکز درمانی در مرداد اظهار داشت: میزان مراجعات در هفته‌های اول تا چهارم مرداد به ترتیب 12 ، 18 ، 19 و 20 هزار نفر بوده است.

رحمانی با اشاره به آخرین وضعیت رنگبندی کرونایی استان خاطرنشان کرد: شهرستان‌های ماهنشان و ایجرود در وضعیت نارنجی و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان با اشاره به تزریق 407 هزار و 205 دوز واکسن تاکنون گفت: در دوز اول 34 درصد و در دوز دوم 16 درصد جمعیت استان واکسینه شده‌اند.

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف مرکز استان زنجان نیز در این جلسه گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون هر زمانی که وارد پیک شده‌ایم، مکان‌ها و مشاغل پُرخطر اعلام شده و در اولین فرصت برای تعطیلی پاساژها و مکان‌های مسقف، تصمیم گرفته شده است.

وی افزود: از هر زاویه‌ای که بخواهیم نگاه کنیم، شایسته بود که واکسیناسیون اصناف مظلوم که تنها قشری هستند که هزینه کرونا را از جیب خود پرداخت می‌کنند در لیست اولویت قرار می‌گرفت.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر