logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۲۸۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
گزارش موج رسا از روند اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در زنجان؛

پروژه‌های مسکن ملی زنجان متوقف نشده‌اند/ آغاز پروژه شمال الهیه تا نیمه اول شهریور ماه

پروژه‌های-مسکن-ملی-زنجان-متوقف-نشده‌اند-آغاز-پروژه-شمال-الهیه-تا-نیمه-اول-شهریور-ماه
معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در زنجان متوقف نشده و روند اجرای آن‌ها ادامه دارد.

به گزارش موج رسا; وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تامین مسکن، طرح «اقدام ملی تامین مسکن» را در قالب احداث 400 هزار واحد مسکونی در سطح کشور از سال 1398 برنامه‌ریزی کرد که سهم هر یک از استان‌ها نیز در این طرح مشخص شده است. طبق گفته مسئولان، سهم استان زنجان از طرح اقدام ملی مسکن 3500 واحد بود که به دلیل بالا بودن متقاضیان و طی رایزنی‌های صورت‌گرفته این تعداد به 15 هزار واحد افزایش یافت و 9 درصد از مجموع واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در استان زنجان ساخته می‌شود و زنجان در این زمینه، استان پیشرو است.

متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در استان زنجان که اغلب آن‌ها را جوانان تشکیل می‌دهد، منتظر اجرای به‌موقع طرح هستند تا آرزوی خانه‌دار شدن‌شان محقق شود. به گفته معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان بیش از 13 هزار نفر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن، تعیین تکلیف شده و با واریزی مرحله نخست آورده نقدی، وارد مرحله تخصیص پروژه شده‌اند.

سعید شاهین‌فر با بیان اینکه از بین ۱۳ هزار و ۳۰۰ متقاضی، پروژه بیش از ۹ هزار واحد، پیمان‌سپاری شده است، گفت: بقیه پروژه‌ها نیز پیمان‌سپاری می‌شوند و پروژه‌های غرب شهر زنجان نیز تا نیمه اول شهریورماه آغاز می‌شوند.

وی اظهار داشت: از میان پروژه‌های پیمان‌سپاری‌شده حدود ۵ هزار و ۵۰۰ مورد در مرحله آغاز فوندانسیون و اتمام فوندانسیون قرار دارد و ۴ هزار و ۵۰۰ پروژه‌ نیز در حد اسکلت، اتمام سقف و ستون قرار دارند.

شاهین‌فر با بیان اینکه میزان پیشرفت فیزیکی پروژه‌های پیمان‌سپاری شده حدود ۳۰ درصد و حتی بیشتر است، خاطرنشان کرد: طبق توافقات انجام‌شده با پیمانکار و برنامه زمانبندی در پروژه‌های ۷۴۴ واحدی کوی نصر و M6 کوی زنگان، تعدادی از واحدها تا پایان سال جاری، تحویل متقاضیان می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان تصریح کرد: این واحدها به کسانی تعلق می‌گیرد که تا پایان سال بتوانند کل واریزی‌های خواسته‌شده را پرداخت کنند.

*‌ توقف پروژه‌های مسکن ملی!

اواخر مرداد سال جاری بود که خبر توقف پروژه‌های مسکن ملی در غرب و شرق زنجان از قول سرپرست شهداری زنجان منتشر شد.

منصور سلطانی‌محمدی به یکی از رسانه‌ها گفت: مسکن‌های ملی به خاطر نداشتن پروانه ساختمانی، پلمب شده‌اند.

وی اظهار کرد: طرح اقدام ملی مسکن در حال حاضر در شرق و غرب زنجان در حال ساخت است اما متاسفانه تا این مرحله از پیشرفت، مجوز ساخت را اخذ نکرده‌اند.

سلطانی‌محمدی با بیان اینکه به همین علت هم پروژه شرق و هم پروژه غرب از سوی شهرداری‌های مناطق پلمب شده است، گفت: البته بنده قرار است بازدیدی از این پروژه‌ها داشته باشم و مساعدت لازم درباره فعالیت دوباره پروژه‌ها انجام شود.

سرپرست شهرداری زنجان افزود: در عین حال انتظار داریم مسئولان این پروژه‌ها هم نسبت به اخذ مجوزهای لازم از سوی شهرداری اقدامات لازم را انجام دهند چون پیشرفت پروژه‌ها قابل توجه بوده تا همکاران شهرداری دچار مشکل نشوند.

*‌ پروژه‌های اقدام ملی مسکن، متوقف نشده‌اند

سعید شاهین‌فر، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ تصریح کرد: پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در زنجان متوقف نشده‌اند.

وی گفت: اقدام ملی مسکن، یک طرح و پروژه ملی بوده و زمین‌های این طرح نیز متعلق به دولت است و تمام دستگاه‌ها از جمله شهرداری و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در این زمینه، اداره کل راه و شهرسازی را همراهی می‌کنند تا پروژه‌ها ساخته شوند.

شاهین‌فر با بیان اینکه حدود 14 هزار نفر متقاضی این پروژه‌ها در استان منتظر ساخت واحدها و خانه‌دار شدن هستند، اظهار داشت: ایجاد حاشیه و انتشاز خبرهای غیرواقعی، مردم را ناامید و بدبین می‌کند در حالی که روند اجرای پروژه‌ها ادامه دارد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: پیگیری و رایزنی‌های لازم با شهرداری و سایر دستگاه‌ها برای پیشرفت پروژه‌ها داریم اما توقفی در پروژه‌ها نبوده و کارها را با تعامل و تفاهم پیش می‌بریم.

وی با بیان اینکه اگر منتظر صدور تک‌تک مجوزها باشم، آغاز پروژه‌ها چند سال طول می‌کشد، اظهار داشت: لذا چون زمین‌های طرح اقدام ملی مسکن، دولتی هستند، پروژه‌ها طبق مصوبات شورای مسکن استان و تعامل با دستگاه‌های مربوطه از جمله شهرداری، آغاز شده و مجوزها نیز به مرور و به موازات اجرای پروژه‌ها اخذ می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

شاهین‌فر خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبات شورای مسکن استان، هیچکدام از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی نمی‌توانند خلل و خدشه‌ای به اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن، وارد کنند و پروژه‌ها اجرا می‌شوند و دستگاه‌ها نیز مجوزهای لازم را صادر می‌کنند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه طبق مصوبات آخرین جلسه با شهرداری زنجان مقرر شد که هزینه پروانه ساخت و عوارض واحدها طی 3 قسط تا پایان سال جاری پرداخت شود و شهرداری نیز ممانعتی در این رابطه ایجاد نکند، گفت: اقدام ملی مسکن، یک طرح و پروژه بزرگ است و امکان ندارد بدون مجوز کمیسیون ماده 5 و بدون مقررات سازمان نظام مهندسی ساختمان اجرا شود.

وی افزود: 14 هزار واحد قرار است که در استان زنجان ساخته شود بنابراین پروژه‌ها آغاز شده و مجوزها نیز به موازات اجرای پروژه‌ها پیش می‌روند.

شاهین‌فر تاکید کرد: ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن در کمیته‌های تخصصی بررسی می‌شود تا از ابعاد مختلف، مورد تایید قرار گرفته و طبق مقررات ملی ساختمان اجرا شوند.

*‌ تاخیر در تامین سیمان، روند اجرای پروژه‌ها را کُند می‌کند

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در اجرای پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن وجود ندارد، گفت: روند ساخت واحدها ادامه دارد و فقط مشکل در تامین سیمان، مقداری کارها را با مشکل مواجه کرده و عدم تامین به‌موقع سیمان، اجرای پروژه‌ها را کُند می‌کند اما با این حال، توقف در اجرای پروژه‌ها وجود ندارد.

وی ابراز کرد: انتظار می‌رود که متولیان و عاملان نسبت به تامین سیمان مورد نیاز پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن، مساعدت لازم را داشته باشند تا پروژه‌ها سرعت بیشتری پیدا کنند.

*‌ تصویب تسهیلات 250 میلیون تومانی برای طرح اقدام ملی مسکن

شاهین‌فربا اشاره به افزایش تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن به 250 میلیون تومان خاطرنشان کرد: شورای پول و اعتبار این موضوع را تایید کرده که طی روزهای آینده به بانک مسکن به عنوان بانک عامل در استان زنجان نیز ابلاغ می‌شود.

این مسئول افزود: افزایش تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن، مقداری از نگرانی‌های متقاضیان نسبت به افزایش هزینه‌ها را کاهش داد چرا که بخش زیادی از هزینه‌ها به سمت تسهیلات، سوق داده شد.

*‌ تسهیلات بعد از پرداخت قسط سوم کارسازی می‌شود

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته بعد از پرداخت قسط سوم از اورده نقدی توسط متقاضیان، کارسازی می‌شود، گفت: طبق این برنامه‌ریزی از متقاضیانی که قسط سوم آورده نقدی خود را پرداخت کرده‌اند تا پایان سال جاری، مبلغی دریافت نخواهد شد.

وی با اشاره به هماهنگی پیمانکاران پروژه‌ها با بانک مسکن، اظهار داشت: ضمن قدردانی و تشکر از بانک مسکن استان نسبت به مساعدت در اجرای پروژه‌ها در صورت گشایش و تسریع در پرداخت تسهیلات، پیمانکاران نیز با مشکل مواجه نمی‌شوند و واحدها به سرعت ساخته می‌شود.

شاهین‌فر خاطرنشان کرد: تسریع در پرداخت تسهیلات سبب رفع نگرانی متقاضیان و همچنین جلوگیری از توقف در اجرای پروژه‌ها می‌شود ضمن اینکه هرچه پروژه‌ها سریع‌تر اجرا شده و به دست مردم برسد، به‌صرفه است اما هر چه زمان طولانی شود به دلیل افزایش هزینه‌ها و فرسایشی شدن، توجیه خود را از دست می‌دهد.

*‌ اجرای پروژه‌های غرب زنجان تا نیمه اول شهریور آغاز می‌شود

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان در خصوص زمان آغاز پروژه‌های غرب زنجان از جمله کوی زیتون (70 هکتاری شمال الهیه) گفت: زمین این پروژه از بنیاد مستضعفان خریداری شده و مراحل مربوط به شورای عالی معماری وشهرسازی، مجوز کمیسیون ماده 5 ، انتخاب پیمانکار، پیمان‌سپاری پروژه و سایر اقدامات در حال انجام است که عملیات اجرایی آن تا نیمه اول شهریور آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه سرعت در اجرای پروژه‌های شرق زنجان به این دلیل بود که اقدامات مربوط به شهرسازی و کمیسیون ماده 5 و سایر مراحل اداری قبلاً انجام شده بود و ساخت پروژه‌ها در مدت زمان کمی آغاز شد اما خرید زمین و انجام اقدامات فوق در غرب زنجان، زمانبر بود و به همین دلیل تلاش می‌کنیم که تا نیمه اول شهریور اغاز شوند.

شاهین‌فر تصریح کرد: همانطور که متقاضیان به ما اعتماد کرده و آورده‌های نقدی را به‌موقع واریز می‌کنند ما نیز به عنوان متولیان این امر تلاش می‌کنیم که شرمنده مردم نشویم.

وی یادآور شد: تامین به‌موقع مصالح از جمله سیمان، تاثیر بسیار زیادی به تسریع در روند اجرای پروژه‌ها دارد که امیدواریم حمایت و مساعدت لازم در این زمینه انجام شود.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر