logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۰
[ شناسه خبر : ۲۲۸۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

«گاندو» درباره کدام مدیران بانک مرکزی افشاگری می کند؟

«گاندو»-درباره-کدام-مدیران-بانک-مرکزی-افشاگری-می-کند؟
سریال «گاندو» از آثار پرمخاطب تلویزیون به شمار می‌آید، این اثر با انتخاب موضوعات روز جامعه در ژانر پلیسی امنیتی با لحنی صریح وضعیت موجود را به نقد کشیده و رشادت‌های افراد خدوم برای تامین امنیت جامعه را به تصویر کشیده است.

به گزارش موج رسا;  سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی که این شب‌ها از شبکه سه سیما روی آنتن رفته است، از آثار پرمخاطب تلویزیون به شمار می‌آید که ساخت آن جای تقدیر دارد. این اثر با انتخاب موضوعات روز جامعه در ژانر پلیسی امنیتی با لحنی صریح وضعیت موجود را به نقد کشیده و رشادت‌های افراد خدوم برای تامین امنیت جامعه را به تصویر کشیده است.

این سریال با درایت سازندگانش بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و به منظور آگاهی‌بخشی به مخاطب همچنین عدالت‌خواهی ساخته شده است.

مقام معظم رهبری در بخشی از فرمایشات‌شان در ارتباط تصویری با مردم آذربایجان شرقی در تاریخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۹ می‌فرمایند: «مردم ما هم امروز از اوایل انقلاب نسبت به این نابسامانی‌ها حسّاس‌ترند. امروز مردم نسبت به فساد حسّاسند، نسبت به فاصله‌ی طبقاتی حسّاس‌تر از اوّل انقلابند؛ این چیز بدی نیست، این چیز بسیار خوبی است؛ این نشان‌دهنده‌ی آن است که مردم با آرمانهای انقلاب آشنایند و دنبال آن آرمانهایند، لذا اعتراض می‌کنند؛ به فساد اعتراض می‌کنند و هر جایی که مبارزه‌ی با فساد باشد، مردم در آنجاها علاقه نشان می‌دهند و طرف‌داری نشان میدهند و دلگرمی نشان می‌دهند؛ آنجایی که حرکت به سمت کمک به مردم ضعیف باشد، ایجاد عدالت و استقرار عدالت باشد، مردم طرف‌داری و حمایت نشان میدهند؛ این خیلی مهم است و نشان‌دهنده‌ گرایش مردم است؛ همین را باید تقویت کرد.»
 
*مردم عدالتخواه و معترض به فساد چه می‌خواهند؟

حال این مردم که در نظرگاه رهبر خود همچنان معترض به فساد و عدالتخواه هستند در حال تماشای سریال «گاندو» هستند که شاید به مذاق بسیاری خوش نیاید و دندان می‌سایند که زودتر سریال به اتمام برسد.

اما مساله‌ای مهمی که در سریال به آن اشاره شده، دغدغه این روزهای مردم یعنی بازار ارز و نوسانات وحشتناک آن است که باعث شد بسیاری از خانواده‌ها دچار آسیب‌های جدی در معیشت و کسب و کار خود شوند.
پرونده‌ای که یکی از متهمان آن «س.آ» از کشور گریخت و دیگر متهم آن که از معاونان بانک مرکزی بود ۱۴ مرداد ۹۷ دستگیر و با وثیقه ۸ مهرماه ۹۷ آزاد شد. این معاون ارزی بانک مرکزی، متهم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی و پولی کشور از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای و سازمان یافته در حد کلان به میزان ۱۵۹۸۰۰۰۰۰ دلار و ۲۰۵۰۰۰۰۰ یورو است.
همچنین فرد دیگری از مسئولان نظارتی مرتبط با بانک مرکزی نیز در این پرونده دارای اتهاماتی است که نشان دهنده پیچیدگی موضوع است.

در سریال «گاندو» به وضوح و به صراحت از نوع فعالیت این افراد، نفوذ بیگانه و رصد فعالیت آن‌ها پرده برداشته شد. این که سازندگانش امروز با ساخت سریالی همراه رویکرد آگاهی‌بخشی که از رسالت‌های رسانه‌ای است مطالبه‌گرند، امری است پسندیده اما نکته حائز اهمیت نحوه رسیدگی به پرونده متهمان اصلی ارزی کشور است. در این سریال به صراحت به نقش معاون بانک مرکزی و همکارانش در بهم ریختن بازار ارز اشاره می‌شود که در نوع خود کم‌نظیر است. این جسارت رسانه ملی و دستگاه‌های امنیتی در نشان دادن موضوعات این‌چنینی ستودنی است.

*اخلال‌گران ارزی امروز چه سرنوشتی دارند؟

امروز مخاطب با توجه به آگاهی‌هایی که از طریق رصد اخبار و دیدن سریال تلویزیونی «گاندو»  کسب می‌کند همچنین شرایطی که در زندگی روزمره خود تجربه کرده و هر روز با نوسانات ارزی روبرو است، خواستار مبارزه با مفاسد و مشکلات اقتصادی است اما متاسفانه شاهد آزادی مهره‌های اصلی اخلال‌گر در نظام ارزی کشور است و معلوم نیست این افراد همچنان در حال فعالیت در این حوزه و اخلال در بازار ارز هستند یا خیر؟
مطالبه مردم همچنان باقی است و بر عهده رئیس قوه قضاییه کشور است. این افراد که امروز در سریال «گاندو» به خوبی به تصویر کشیده شده‌اند در ارتباط با مسئله ارز با فراهم بودن بستر مناسب فعالیت کردند.

 این بستر با تصمیم بانک مرکزی شکل گرفت و بانک مرکزی در جهت سیاست‌های خود توزیع ارز با نرخ شناور را در دستور کار خود قرار داد تا مطابق مقررات در اختیار افراد  قرار بدهد که یکی از منافذ فساد ارز دولتی شکل گرفت.

هم اکنون سوال مهم این است که پرونده افراد پرتعدادی که در زمینه اخلال ارزی در نهادهایی مانند بانک مرکزی دستگیر شدند، به چه سرانجامی رسید؟

اگر به کیفر خواست این متهمان توجه کنیم نکاتی قابل تامل است که هم اینک نیز ممکن است این افراد از هرج و مرج اقتصادی کشور سوءاستفاده کنند. جا به جایی میلیون ها دلار ارز توسط افراد مذکور همچنان خطر نفوذ این افراد و رابطین آنها را در بازار ارز زنده نگه داشته است.

*متهمانی که آزاد شدند!

با توجه به این مهم که یکی از مهم ترین متهمان این پرونده از کشور گریخت و دو متهم اصلی نیز آزاد هستند، چگونه می‌توان به راحتی از این پرونده عبور کرد؟
 سریال «گاندو» روی این مساله پر اهمیت که بر اقتصاد تمام کشور تاثیرگذار بوده و تمام افراد به نوعی با آن درگیر هستند چراغ انداخته است.

امروز مخاطب منتظر پاسخگویی روشن قوه قضاییه است که این بحران ارزی که در کشور به وجود آمده و همچنان ادامه دارد در نهایت به چه سرانجامی رسید؟

در سریال شاهد فعالیت جاسوسان کشورهای مختلف در حوزه ارزی هستیم. این افراد گلوگاه‌ها را شناسایی کردند، سکه خریدند و قیمت‌ها را بالا بردند و در این شرایط مطابق آنچه در سریال مطرح می‌شود، معاون بانک مرکزی و همراهانش در اقدامی ضد امنیت ملی گفتاردرمانی کردند تا سودجویان کار خودشان را بکنند؛ البته نقش فردی به نام رحمانی (شخصیتی در سریال) هم بسیار حائز اهمیت است که تمام مهره‌چینی‌ها از سوی انجام می‌گیرد.

*مطالبه مردم از قوه قضاییه درباره پرونده ارزی

مخاطب آگاه امروز پرسشگر است که روند این پرونده به کجا رسید و چرا باید این افراد آزاد و مصون باشند؟ افرادی که به خوبی در سریال «گاندو» به تصویر کشیده شده‌اند، آیا دست‌شان از اقتصاد و بخش‌های حساس کشور کوتاه شده یا همچنان در این شرایط در حال فعالیت هستند؟! پرونده این متهمان در قوه قضاییه به چه سرانجامی رسید؟/دانا

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر