logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۰
[ شناسه خبر : ۲۲۷۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]

چگونه با اعضای خانه تکیه خانگی برگزار کنیم؟

چگونه-با-اعضای-خانه-تکیه-خانگی-برگزار-کنیم؟
یکی از دغدغه های عزاداران حسینی این است که چطور در این روزها که نمی توانند به خاطر سلامتی خود و اعضای خانواده در تکیه ها حضور یابند، مراسم برگزار کنند؟در حالیکه در خانه هم می توان تکیه خانگی برپا کرد.

به گزارش موج رسا; خیلی از عزاداران حسینی امسال همچون سال گذشته این دغدغه را دارند که چطور با وجود شیوع شدید موج پنجم کرونا به عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) بپردازند و اعضای خانواده شان را نیز در این زمینه مشارکت دهند. برخی افراد می توانند با رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری در مراسم ها شرکت کنند، اما خیلی ها که بچه کوچک دارند یا دارای بیماری های خاص هستند، برای سلامتی خود و اعضای خانواده ترجیح می دهند در منازلشان باشند اما دلشان به عشق سید و سالار شهدا(ع) می تپد.

امسال همچون سال پیش می توانیم به شکل متفاوتی عزاداری حسینی را در منزل برپا کنیم، چطور است یک تکیه خانگی برپا کنیم چون قدیم ترها که محل ها دارای تکیه بودند و اعضا هر محرم در آنجا جمع می شدند، یک عده سقا بودند، چایی می آوردند، یک عده برای شام نذری تلاش می کردند تا مردم را غذا بدهند و بقیه هم در عزاداری ها شرکت می کردند.

خانواده را در عزای حسینی دخیل کنید

امسال این فرصت برایمان پیش آمده تا در کنار اعضای خانواده عزاداری کنیم، به راحتی می توانیم یک روضه خانگی برای ترویج فرهنگ حسینی در خانه برگزار کنیم، بچه ها را در آن دخیل کنیم، سخنرانی در زمینه اسلام و شهادت امام حسین(ع) گوش دهیم و به عزاداری از طریق گوش دادن به صدای مداحان و همینطور عزاداری های صدا و سیما بپردازیم و دل هایمان را روانه حرم امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) کنیم.

همانطور که هر شب از شب های محرم تا اولین دهه به نام یکی از بزرگان فرهنگ عاشورایی است به راحتی می توانیم برنامه های عزاداری آنها را از اینترنت دانلود کرده و هر شب یکی را گوش دهیم و پس از آن پدر و مادرها برای بچه هایشان داستان های شهادت بزرگان را نقل کنند و آنها را با امام حسین(ع) و یارانشان آشنا کنند.

زیارت عاشورا بخوانید

بنابراین هر شب رأس ساعت مشخصی اعضای خانواده می توانند دور هم جمع شوند، زیارت عاشورا، حدیث کساء و ادعیه اهل بیت(ع) را قرائت کنند و پس از آن به عزاداری حسینی گوش دهند و خود نیز با آن همنوا شوند.

اگر بچه ها در این میانه خسته شدند و نتوانستند پا به پای بزرگترها شوند، بهتر است یک فرصتی برای استراحت به آنها بدهید، غذا یا تنقلاتی تهیه کنید تا بتوانند تا پایان همراه شما باشند.

سامانه هایی نیز برای درخواست مداح برای روضه های خانگی راه اندازی شده و طرح هایی چون طرح سدره که می توانید درآنها برای عزاداری شرکت کنید و با تعداد اندک و فاصله گذاری اجتماعی یک روضه ترتیب دهید.

سیاه پوشی عزای حسینی را در منزل رسم کنید

هر ساله در ایام محرم همه محلات و خیابان های کشور مزین به پرچم های سیاه و لباس های مشکی می شود و این نشانه عزای اهل بیت(ع) است که همیشه بوده و خواهد ماند بهتر است امسال هم برای کمرنگ نشدن سوگواری امام حسین(ع) به سیاه زنی در منازل حتی جلوی درب منزل و راهرو ها  و همینطور درب حیاط خانه ها بپردازید. ای امر باعث حرمت نگه داشتن به واقعه عاشورا می شود.

فضای خانه را زمان عزاداری تاریک کنید

در زمان برگزاری روضه خانگی برق های خانه را خاموش کنید تا فضای تکیه و هیئت ها برای اعضا تداعی شود و با چراغ اندک در تاریکی به عزاداری بپردازید.

نذری حسینی را فراموش نکنید

اگر توان این را ندارید که هر شب بتوانید برای امام حسین(ع) و یارانشان اطعام کنید، یک شب های مخصوصی مثل شب شهادت امام حسین، روش عاشورا، تاسوعا نذری بدهید این کار پسندیده بنا به روایت خود امام حسین (ع) که فرمودند: «همانا خداوند ما را برگزید و گروهی را برای ما برگزید تا یاریمان کنند و به سبب شادی ما شاد باشند و به خاطر حزن ما اندوهگین باشند و اموال و جان‌هایشان را در راه ما بذل کنند. آنان از ما و به سوی ما هستند.»

نذری و اطعام دادن در ایام کرونا می تواند کاملا بهداشتی و بسته بندی شده باشد حتی یک ظرف شربت بسته بندی شده یا کلوچه خانگی، شله زرد و غذای ساده می تواند ثواب نذری را برایتان فراهم کند. نذری دادن در فضای خانه می تواند از همسایه ها شروع شود و به اهل محل برسد. سعی کنید موقع طبخ غذا یا آماده سازی شربت و چای به نام اهل بیت(ع) نیت کنید و به بچه ها نیز یاد دهید تا در این کار خیر مشارکت کنند.

امام هادی (ع) نقل کرده اند که هر روز هفته به اسم یکی از اهل عصمت و طهارت است؛ روز شنبه به اسم رسول خدا (ص)، روز یکشنبه به نام امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س)، روز دوشنبه به اسم حضرت امام حسن مجتبی (ع) و امام حسین (ع)، روز سه‌شنبه به نام امام سجاد (ع) و امام باقر (ع) و امام جعفرصادق (ع)، روز چهارشنبه به اسم امام کاظم (ع) و امام رضا (ع) و امام جواد (ع) و امام هادی (ع)، روز پنجشنبه به نام فرزندم امام حسن عسگری (ع) و روز جمعه روز امام زمان (عج) است؛ بنابراین زنان می‌توانند در تمام طول سال به خصوص ایام محرم و صفر غذا را به نیت یکی از اهل بیت طبخ کرده تا خانواده پس از روضه چند نفره، میل کنند.

ممکن است بعضی ها در خانه هایشان فضا برای پخت غذا نداشته باشند، بهترین موقعیت برای پخت غذا می تواند پشت بام یا حتی فضای حیاط خلوت ها و حیاط خانه ها باشد، همسایه ها کاملا بهداشتی و با رعایت پروتکل ها می توانند در این زمینه هم را یاری کنند.

به بچه ها می توانید یاد دهید که از مهمانان سیدالشهدا(ع) پذیرایی کنند این کار هر ساله در تکیه و هیئت ها با چای و خرما و غذا همراه بوده که البته امسال هم به خاطر کرونا شاید شرایط فراهم نباشد اما در خود خانه می توانید برای اعضا این امکانات را فراهم کنید تا شرایط مثل تکیه خانگی تداعی هیئت  و تکیه ها را داشته باشد.

وسایل عزاداری برای بچه ها فراهم کنید

بچه های کوچک از کودکی علاقه به وسایل عزاداری حسینی مثل سنچ و دمام و زنجیر و علم و کتل دارند، برخی از این وسایل مثل طبل های کوچک که صدای کمی دارد یا سنچ و زنجیر را می توان با لباس های خاص مشکی برای بچه ها فراهم کرد تا در خانه آنها را بپوشند یا در حیاط منزل عزاداری کنند. این کار رسم و سنت عزاداری حسینی را از کودکی در دل بچه ها نهادینه می کند.

برخی نوجوان ها دوست دارند با همسالان و دوستانشان این مراسم را برگزار کنند بهتر است از کسانی که اطمینان به آنها دارید، خیلی اندک دعوت کنید که در منزلتان با رعایت فاصله گذاری و ماسک زدن حضور پیدا کنند و بچه ها نیز از آنها پذیرایی کنند.

روضه خوانی و عزاداری مجازی برگزار کنید

خیلی از خانواده ها هر ساله رسم داشتند که در کنار هم به عزاداری حسینی در تکایا می پرداختند مثلا خواهرها و برادرها با هم مشارکت می کردند و نذری می دادند، یا اینکه در تکیه با هم بودند چرا که خیلی ها تکیه و هیئت مذهبی مشترک مثلا برای دامغانی ها، اردبیلی ها و ... داشتند که اینها با دوست و آشنا هر سال همراه می شدند و دیداری هم تازه می کردند اما امسال این امکان نیست و برخی دچار رخوت شده اند.

در این زمینه هم راه حلی وجود دارد که می توانید از طریق فضای مجازی به هم متصل شده و روضه مشترک بخوانید یا با هم زیارت عاشورا بخوانید و مشارکت بجویید، از این طریق دیداری هم تازه می کنید هر چند که مجازی است به امید روزی که به راحتی بتوانیم در کنار هم به عزاداری حسینی در سال های آتی بپردازیم.

منبع: فارس

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر