logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۲۷۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان خبرداد؛

برج و باروی ارگ گنبد سلطانیه احیا می‌شود

برج-و-باروی-ارگ-گنبد-سلطانیه-احیا-می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: کارگاه تزئینات داخل گنبد سلطانیه از سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و امسال در ایام دهه فجر ضلع شمال شرقی آن رونمایی شود.

امیر ارجمند امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: طبق سال‌های گذشته کارگاه‌های مرمت مجموعه ارگ جهانی گنبد سلطانیه فعال بوده و از اواسط فرودین فعالیت این کارگاه‌ها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه احیای برج و باروی اصلی ارگ جهانی گنبد سلطانیه در ضلع شرقی، جنوب شرقی و جنوبی از سال 98 آغاز شده است، افزود: در حال حاضر این کارگاه از پیشرفت خوبی برخوردار است که امیدواریم امسال نیز به نحو مطلوبی ادامه یابد.

این مسئول بیان داشت: احیای برج و باروی اصلی ارگ جهانی گنبد سلطانیه بر اساس معماری دوران ایلخانی انجام و سنگ چینی و حجاری سنگ در داخل این کارگاه در حال انجام است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به فعالیت کارگاه مربوط به تزئینات داخل گنبد سلطانیه، گفت: این پروژه پیشرفت خوبی دارد که از سال گذشته آغاز شده و امسال در ایام دهه فجر ضلع شمال شرقی آن رونمایی شود.

ارجمند ادامه داد: انجام تزئینات گنبد سلطانیه کار فاخری است که با اتمام آن داربست‌ها باز شده و قابل بازدید گردشگران می‌شود.

وی از محوطه سازی و تمیز کاری داخل سایت گنبد سلطانیه خبرداد و گفت: کارگاه خشت زنی و آجر زنی نیز فعال و فعالیت‌های مرمتی در حال انجام است.

این مسئول اظهار داشت: تمام کارهای مرمتی گنبد سلطانیه طبق پروتکل‌‎ها و آیین‌نامه‌های بین‌المللی در حال انجام است و شورای راهبردی وزارت فرهنگ متشکل از اساتید دانشگاه و اساتید مرمت کشور برانجام پروژه‌ها نظارت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان یادآور شد: هر سه ماه یکبار از روند مرمت گنبد سلطانیه بازرسی می‌شود تا کارها طبق آیین نامه‌های یونسکو انجام شود.

ارجمند بیان داشت: مرمت اضطراری گنبد سلطانیه در سال‌های 98 و 99 انجام شده است تا بخش‌های بیشتری در معرض دید عموم قرار گیرد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر