logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۸
[ شناسه خبر : ۲۲۶۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
وقتی پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود؛

طغیان کرونا در پیک پنجم

طغیان-کرونا-در-پیک-پنجم-
در حال حاضر و با ورود به پیک پنجم، کرونای دلتا در جهان و ایران علیرغم بی‌توجهی مردم تاخت و تاز می‌کند.

به گزارش موج رسا; در حالی بیشتر از ۱۸ ماه از شیوع بیماری کرونا ایران و زنجان می‌گذرد که هر روز با گونه‌های جدیدی از این ویروس مواجه هستیم، از نوع چینی، انگلیسی و آفریقایی که بگذریم گونه جهش یافته هندی اکنون تاخت و تاز می‌کند و جهان را با طغیان ویروس مواجه کرده است.

نوع جهش یافته هندی کرونا چندماهی است که در ایران هم جولان می‌دهد و باگذشت از وضعیت استان‌های جنوبی کشور، اکنون استان‌هایی همچون مشهد، تهران و اصفهان با این ویروس وحشی دست و پنجه نرم می‌کنند اگرچه کرونای هندی در حال حاضر در همه کشور وجود دارد اما برخی استان‌ها همچون زنجان به تازگی وارد پیک این بیماری شده‌اند.

*دود عدم رعایت پروتکل‌ها به چشم مردم می‌رود

علیرغم هشدار مسئولان بهداشتی در مورد لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اکنون مردم کمتر از گذشته از ویروس می‌ترسند و بی‌محابا در مکان‌های عمومی حاضر شده و دورهمی‌ها و مراسم‌های ختم و عروسی خود را برگزار می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد دود عدم توجه به کرونای هندی در نهایت به چشم کسانی خواهد رفت که دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و برای حضور در جامعه از ماسک استفاده نمی‌کنند.

در حالی کارشناسان بهداشتی به رعایت ۱۰۰ درصدی پروتکل‌ها تاکید دارند که برخی از مردم کمترین  رعایت را نیز ندارند اما باید برای مهار چنین ویروس وحشی به رعایت اصول تعیین شده برگردیم و اگر جان افراد جامعه و خانواده برای ما مهم است، ماسک بزنیم و فاصله دو متری از دیگران را رعایت کنیم.

با افزایش روند واکسیناسیون در کشور امیدها برای قطع زنجیره کرونا افزایش یافته است و امید می‌رود مردم نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به بهبود وضعیت کمک کنند چرا که عدم توجه مردم موجب به بار آمدن فاجعه خواهد بود.

در استان زنجان نیز علیرغم توصیه مسئولان بهداشتی پیک پنجم کرونا وحشی شده و بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستانی به بیماران کرونا اختصاص یافته است در حالی که بیماران دیگر نیز نیازمند خدمات دهی بوده و نباید از وضعیت آنها چشم پوشی کرد.

*افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری در زنجان

افزایش تعداد بیماران سرپایی و بستری در بیمارستان موج جدیدی از نگرانی را در بین مسئولان استان زنجان به وجود آورده و در جلسات مختلف از مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت در خواست می‌شود.

اما به نظر می‌رسد علاوه بر مردم باید مسئولان نیز به فکر چاره باشند چرا که اقدامات انجام شده علیرغم اینکه زنجان را جزو رتبه‌های بالای کشور قرار داده است برای مهار پیک پنجم کافی نیست.

برگزاری جلسات بدون توجه به رعایت پروتکل‌ها و با زمان بیشتر، عدم نظارت دقیق بر اصناف و بازار و برگزاری برنامه‌های تجمعی پیک پنجم کرونا را سختتر می‌کند که باید برخی مسئولان به این موضوع توجه کنند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان دیروز و در بالاترین آمار ارائه شده در پیک پنجم کرونا، 657 مورد جدید مثبت کرونا در استان زنجان ثبت شده است که از این تعداد ۳۷ نفر در بیمارستان‌های استان زنجان بستری شده و سه فوت را ثبت کرده است.

تا کنون بر اثر بیماری کرونا یک هزار و 549 همشهری زنجانی جان خود را از دست داده و 587 نفر تخت‌های بیمارستانی زنجان را اشغال کرده‌اند.

آمارهای جدید نشان می‌دهد باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۹۵ درصد برسد تا کرونای وحشی در کشور کنترل شود که به نظر می‌رسد مردم نقش بیشتری در مهار این وضعیت دارند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر