logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۲
[ شناسه خبر : ۲۲۶۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

ماجرای پیدا شدن ویروس زنده در واکسن ایرانی

ماجرای-پیدا-شدن-ویروس-زنده-در-واکسن-ایرانی
محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران برکت گفت: این شایعات و صحبت‌های نادرست توسط افراد ضد واکسن و مخالف ایرانی مطرح و پخش می‌شود و متاسفانه مردم آن‌ها را باور می‌کنند.

به گزارش موج رسا; مینو محرز، در خصوص شایعاتی مبنی بر اینکه علت دور ریخته شدن بیش ازیک میلیون دز واکسن برکت پیدا شدن ویروس زنده در بخشی از این واکسن‌ها بوده است، گفت: این شایعات و صحبت‌های نادرست توسط افراد ضد واکسن و مخالف ایرانی مطرح و پخش می‌شود و متاسفانه مردم آن‌ها را باور می‌کنند، چرا که به افراد یاد نداده ایم که ابتدا اخبار را نقد و سپس آن‌‎ها را قبول کنند.

وی ضمن اشاره به اینکه به هیچ وجه چنین مسائلی صحت ندارند، ادامه داد: واکسن‌ها مستقیما از کارخانه به دست مردم نمی‌رسند و در مکان‌های مختلفی بررسی می‌شوند و علاوه بر اینکه در کارخانه مورد سنجش قرار می‌گیرند، توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هم از همه جهت بررسی می‌شوند و بعد از آن دوباره اصالت واکسن را دوباره سنجش می‌کنند و در صورت تایید در واکسیناسیون عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی افزود: افرادی که چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند، نسبت به این موضوع که واکسن چه مراحلی را طی می‌کند تا به دست مردم برسد، هیچ آگاهی ندارند و چطور ممکن است بعد از گذراندن مراحل بسیار ویروس زنده در واکسن باشد؟! و این صحبت واقعا خنده دار است.

محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران برکت توضیح داد: شرکت جانسون اند جانسون به علت آلودگی محیط واکسن میلیون‌ها دز از واکسن خود را دور انداخت، اما در مورد واکسن برکت اصلا چنین اتفاقی رخ نداد و اگر هم رخ دهد، نشان دهنده دقت کارخانه در تولید واکسن است و اینکه گفته می‌شود چند میلیون دز واکسن برکت دور انداخته شده، شایعه‌ای است که چند وقت پیش هم مطرح شده بود و متاسفانه مجددا هم تکرار شده است، در حالی اصلا چنین صحبت‌هایی صحیح نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: واکسن برکت و به طور کلی همه واکسن‌ها در دنیا تمام مراحل کنترل خود را در چند مکان طی می‌کنند وسپس به دست مصرف کننده می‌رسند و اینگونه نیست که به راحتی در واکسیسناسیون عمومی مورد استفاده قرار گیرند و در کشور ایران هم واقعا تمام استانداردها رعایت می‌شود.

محقق اصلی تیم تولید واکسن کوو ایران در خصوص زمان انتشار مقالات علمی این واکسن در نشریات بین المللی بیان کرد: مقالات مراحل اول و دوم این واکسن تکمیل شده و قرار است به زودی در نشریات بین المللی به چاپ برسد و مقالات فاز سوم هم هنوز کامل نشده اند چرا که باید ۴۲ روز بعد از تزریق واکسن آنتی بادی داوطلبان چک شود و هنگامی که بررسی‌های لازم در این خصوص صورت گیرد و مقالات تکمیل گردند، برای چاپ ارسال می‌شوند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر