logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۵۹
[ شناسه خبر : ۲۲۶۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 10 دقیقه ]

مشورت دولت بامجلس برای بستن کابینه

مشورت-دولت-بامجلس-برای-بستن-کابینه
نائب رئیس مجلس گفت: دولت به هر کمیسیون چند گزینه به عنوات وزیر پیشنهادی معرفی کرد و نمایندگان در قالب خوب، متوسط،ضعیف نظراتشان را اعلام کردند.

به گزارش موج رسا; علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شنبه شب (۱۶ مرداد) در برنامه نگاه یک صدا و سیما گفت: مراسم تحلیف و آبرو و عزت برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی تاکید کرد: ۲۰۰ مهمان از مقامات کشورهای خارجی در مراسم تحلیف حضور یافتند. اگر کرونا وجود نداشت و مراسم تحلیف با حضور مقامات بیشتری برگزار می‌شد اما نسبت به مراسم رؤسای جمهور گذشته مراسم به خوبی و آبرومند برگزار شد.

نایب رئیس مجلس اظهار داشت: در حاشیه این مراسم دیدارهایی بین رئیس مجلس، رئیس جمهور و مقامات خارجی حاضر در جلسه تحلیف برگزار شد.

نماینده مردم اردبیل در مجلس گفت: مقامات خارجی امیدوار بودند، دولت جدید ایران در کنار تعامل با دنیا اولویت خود را بر تعامل با ۱۵ کشور همسایه قرار دهد، بر خلاف دولت گذشته که روابطش منحصر به چند کشور اروپایی بود.

وی ادامه داد: این کشور از گروه‌های دوستی و پارلمانی انتظار داشتند برنامه‌هایی را برای ارتقای روابط دو جانبه ارائه دهند.

نایب رئیس مجلس گفت: بعد از مراسم تحلیف رئیس جمهور دو هفته فرصت دارد که وزرای پیشنهادی خود را به مجلس معرفی کند، کمیسیون‌ها یک هفته فرصت دارند تا صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کنند و پس از آن رئیس جمهور باید در صحن علنی مجلس از وزرایش دفاع کند.

وی ادامه داد: مجلس این هفته به جای یکشنبه، سه‌شنبه، چهارشنبه، روزهای یکشنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

علی نیکزاد تاکید کرد: صحن علنی هفته آینده، شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه به صورت سه شیفت تشکیل جلسه خواهد داد تا رأی اعتماد به ۱۸ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم را بررسی کند، قبل از تاسوعای حسینی رسیدگی به رأی اعتماد به وزرا به اتمام خواهد رسید.

نایب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا دولت با کمیسیون‌های تخصصی برای معرفی وزرای پیشنهادی مشورت می‌کند، اظهار داشت: بله، دولت به کمیسیون‌های تخصصی چند نفر را که مدنظر دولت بوده‌اند برای احراز پست وزارت معرفی کردند و از اعضای کمیسیون‌های تخصصی خواستند که نظر خود را نسبت به این اشخاص در قالب خوب، متوسط و ضعیف اعلام کنید.

نیکزاد ادامه داد: کمیسیون‌های تخصصی نیز پس از بررسی، نظرات خود را به صورت خوب، متوسط و ضعیف در مورد هر گزینه اعلام کردند و در نهایت تصمیم‌گیر شخص رئیس جمهور است و ۱۸ وزیر به مجلس معرفی خواهند شد.

وی در مورد برنامه‌های دولت و مجلس برای حل مشکلات معیشتی مردم گفت: دولت و قطار دولت باید به ریل انقلاب برگردد، هر چه زور زدیم قطار دولت تدبیر به ریل انقلاب بازنگشت.

نیکزاد در پاسخ به این سوال که آیا در دولت آینده وزیر خواهید شد، گفت: در مجلس در خدمت شما هستیم.

نائب رئیس مجلس با بیان اینکه سرکشی مسئولان و روسای قوا و حضور آن‌ها در میان مردم از تاکیدات مقام معظم رهبری است، افزود: در برخی نقاط کشور، بودجه به درستی و عادلانه تقسیم نمی‌شود طبق اگاهی‌های ما، ۹۰ درصد از بودجه هزار و ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی در مراکز استان‌ها و وزارتخانه‌ها قرار دارد و ۱۰ درصد آن در سایر استان‌ها قرار دارد. زمانیکه نمایندگان قصد رفع مشکل و انجام پروژه‌ای در استان‌ها را داشته باشند، ناچار هستند از ابزار قانونی و برگزاری تحقیق و تفحص و استیضاح‌ها استفاده کنند. البته روند کاری ما این نیست در سنوات قبلی هم مشاهده کردید علی رغم اینکه دیدگاه سیاسی و اقدامات دولت قبلی را قبول نداشتیم، ولی تعامل بالایی در جهت جلوگیری از تنش و خدمت به مردم دولت داشتیم و این دولت بود که نتوانست از توانمندی‌های مجلس و مردم استفاده نماید.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: در سفرهای استانی و سرکشی‌هایی که به استان‌ها و سایر شهرها انجام می‌گیرد، مشکلات شناسایی می‌شود و طبق نیازمندی‌های لازم جهت رفع مشکلات، با مسئولان مربوط مذاکراتی انجام می‌شود اگر مشکلات طبق زمانبندی معلوم، حل شد که بسیار خوب؛ اما اگر رفع نشد، در مجلس ماهی یکبار پیگیری صورت می‌پذیرد.تاکنون از ۱۹ سفری که بنده به سایر استان‌ها داشتم، قریب به اتفاق مشکلات مرتفع شده است.

سفرهای ما برای نمایش و حفظ ظاهر نیست

نیکزاد گفت: سفرهای ما برای نمایش و حفظ ظاهر نیست، انجام سفر و رسیدگی به امور و مشکلات مردم در استان‌های دیگر را وظیفه خود می‌دانیم، در سفرهای استانی که انجام می‌دهیم معمولاً تعدادی از بدنه دولت مانند معاونان وزیر و همینطور نماینده همان استان به همراه ما می‌آیند تا در رسیدگی به مشکلات سرعت حاصل شود، رفع مشکل در سایر شهرها و استان‌ها توسط نمایندگان مجلس، دخالت در امور داخلی استان‌ها محسوب نمی‌شود، اما بدین وسیله می‌توانیم به هیات دولت و دولتمردان بگوییم که در راستای رفع معضلات و مشکلات باید کوشا باشند و گرنه می‌توانیم در مجلس بنشینیم و مدام مسئولان و دولتمردان را سوال و جواب کنیم.

وی ادامه داد: با تشکیل مجلس جدید، با همفکری نمایندگان قرار شد تا هر کمیسیون سه کار اساسی را اولویت بندی و برای ساماندهی اقتصاد، معیشت و فرهنگ به اولویت بندی‌ها رسیدگی کند. اقدام مهمی که مجلس در ابعاد خارجی انجام داد، تصویب قانون مهم راهبردی برای لغو تحریم‌ها در جهت صیانت از حقوق مردم بود تا جایی که مقام معظم رهبری به عنوان قانونی خوب از این مصوبه یاد کردند.

روحانی قرار بود تحریم‌ها را بردار در مدت هشت سال ریاست جمهوری‌اش فرصت کافی داشت

نیکزاد گفت: ما معتقد بودیم و هستیم که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید تحریم‌های خود را لغو نمایند، قرار نیست که ایران به تعهداتش عمل کند، ولی غربی‌ها مدام جا بزنند؛ روحانی اگر قرار بود تحریم‌ها را بردار در مدت هشت سال ریاست جمهوری‌اش فرصت کافی داشت، اما چنین چیزی نیست که اگر این مصوبه مجلس نبود ایشان می‌توانست زودتر تحریم‌ها را لغو نماید، زیرا حدود هزار و ۶۰۰ تحریم از قبال تحریم هسته‌ای ایران به کشورمان تحمیل شده بود و البته ما راغب بودیم که رفع تحریم‌ها در زمان دولت قبلی انجام شود.

وی با اشاره به تصویب مالیات بر خانه‌های خالی افزود: مجلس در راستای رویکرد و نگرش داخلی، اقدام به تصویب اعمال مالیات بر خانه‌های خالی کرد و این مالیات، بر یک میلیون و دویست هزار واحد مسکونی خالی که اسلامی وزیر راه و شهرسازی از آن یاد کرده است، باید اعمال و عملیاتی شود و ما می‌توانیم با اعمال مالیات، بازار مسکن را متعادل کنیم.

نیکزاد گفت: تصویب قانون جهش تولید مسکن از دیگر اقدامات مجلس شورای اسلامی در طول عملکرد ۱۴ ماهه اش بوده است و همه آنچه که برای تامین زمین بحث مالیات و برای تسهیلات و واگذاری زمین از جهاد کشاورزی به وزارت راه و شهرسازی لازم است در این قانون دیده شده است.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه در هشت سال ریاست جمهوری  روحانی کسی نبوده است که به جهاد کشاورزی بگوید باید زمین در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.

وی تصریح کرد: در بودجه اقدام بزرگی صورت گرفت و منابعی به صورت اقساط ۲۰ ساله با سود مصوب شورای پول و اعتبار برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی مصوب گردید و در کنار آن هم خرید تضمینی گندم از روستایی‌ها صورت گرفته مجلس می‌خواست خرید تضمینی گندم را تصویب کند، ولی دولت فوری آمد و قیمت پنج هزار تومان را برای گندم اعمال کرد در حالی که می‌توانست بررسی کند که تولید گندم و قیمت تمام شده آن برای کشاورز چقدر است تا بر اساس آن تعیین قیمت نماید.

نیکزاد، توجه به بیمه کشاورزان را از دیگر نکات دیده شده در بودجه عنوان کرد و افزود: درست زمانی که این طرح در شرف تصویب بود، دولت جلو آمد و طرحی ارائه کرد که بار مالی آن ۳۰ هزار میلیارد تومان بود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون مالیات بر خانه‌های خالی برای توسعه رشد، اشتغال و رفع بیکاری است، گفت: برای ساخت هر ۱۰۰ متر مربع مسکن، دو و نیم شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد یا تثبیت می‌شود.

علی نیکزاد در ادامه برنامه نگاه یک درباره اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی افزود: قانون اجرا می‌شود و اگر اجرا نشود مجلس ملزم می‌کند تا قانون اجرا شود مثلا مقرر شده بود تولید ۲۵ درصد مالیات دهد و مجلس ۲۰ درصد را نهایی کرد.

وی ادامه داد: دولت و مجلس می‌خواهند رفاه و آسایش را با محوریت اقتصاد و معیشت برای مردم مهیا کنند و اگر دولت قبلی با مجلس همکاری می‌کرد، مجلس انگیزه بسیار بالایی برای همراهی با دولت داشت.

نیکزاد گفت: ما هر میزان مسکن تولید کنیم، ولی اگر با استفاده از ابزارهای مالیاتی نتوانیم  بازار مسکن را تنظیم کنیم وارد بازار دلالی می‌شویم.بنابراین در کنار قانون مالیات بر خانه‌های خالی، باید قانون مالیات بر معاملات مکرر و مالیات بر زمین‌های بایر باید اعمال شود.

وی افزود:در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ بانک مرکزی و دولت موظف شدند ۳۶۰ هزار میلیارد تومان یعنی نزدیک به ۲۰ درصد کل تسهیلات دو هزار هزار میلیارد تومانی که بانک‌ها پرداخت می‌کنند را به بخش مسکنتسهیلات بدهند و در این صورت  لوکوموتیو اقتصاد راه می‌افتد و وقتی که این بخش حرکت کند.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: هر ۱۰۰ متر مربع، دو و نیم شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد یا تثبیت می‌کند. ساخت مسکن ارز بری ندارد. نیکزاد ادامه داد: هدف قانون مالیات بر خانه‌های خالی برای توسعه رشد و اشتغال و رفع بیکاری است.

نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: آقای روحانی اعلام کرد پرونده مسکن مهر را در دولت یازدهم و دوازدهم می‌بندم، اما این اتفاق نیفتاد؛ حتی پروژه‌های محله محور را هم اجرا نکرد؛ اگر زمین و تسهیلات برای ساخت مسکن در اختیار قرار نگیرد امکان ساخت مسکن وجود ندارد.

وی درباره عملیاتی نشدن قانون مالیات بر عایدی سرمایه افزود: این قانون فعلاً باید در کمیسیون اقتصادی بیاید و در صحن علنی مصوب شود و مالیات بر خانه‌های خالی باید عملیاتی شود.

نیکزاد ادامه داد: اگر مالک خانه‌های خالی، آن را اجاره دهد، مشکلی نیست و اگر فردی مسکن نو ساخت ۱۲ ماه فرصت فروش دارد، اگر انبوه سازی مسکن نو ساخت ۱۸ ماه فرصت فروش دارد، اگر کسی خانه‌ای را نوسازی کرد در اولین نقل و انتقال هیچ گونه مالیاتی ندارد و اگر کسی خانه‌ای را اعم از شخص حقیقی یا حقوقی ساخت و به بهانه سوداگری آن را نگهداشت باید مالیات دهد و مالیات هم به صورت پلکانی از ۶ برابر، ۱۲ برابر و ۱۸ برابر اجاره بها طی سال‌های اول، دوم و سوم می‌باشد.

وی گفت: قانون، پیشرو است و حتماً باید اجرا شود و مجلس هم از این قانون کوتاه نخواهد آمد تا گره‌ای از کار مردم باز شود.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی افزود: اگر فردی در طول سه سال، ​ یکبار خانه خود را معامله کرد مالیاتی ندارد، ولی اگر فردی طی شش ماه ۱۰ بار یک خانه را خرید و فروش می‌کند حتماً برای مصرف نیست.

نیکزاد درباره قانون اخذ مالیات از خودروهای لوکس گفت: این هم قانون است و باید اجرا شود و مجلس هم کوتاه نخواهد آمد و دولت جدید هم طی یکماه بعد از استقرار باید این کار را حتماً انجام دهد./مهر

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر