logo
امروز : چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۰
[ شناسه خبر : ۲۲۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
گزارش/

بیراهه‌های ورزش زنجان در چهار سال دولت تدبیر/ 90 درصد تیمها از گردونه رقابتها کنار رفتند

بیراهه‌های-ورزش-زنجان-در-چهار-سال-دولت-تدبیر-90-درصد-تیمها-از-گردونه-رقابتها-کنار-رفتند

ورزش زنجان با وجود ظرفیت‌های فراوان اما همیشه از نبود حامی مالی رنج برده و در این چهار سال دولت تدبیر بیشتر تیمها از گردونه رقابتها خارج شدند در کنار مشکلات دیگری که اداره کل ورزش و جوانان به آن کم توجهی کرده است.

به گزارش موج رسا; هیچ گاه سخنان ارسلال حسینی مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان زنجان از یاد اهالی ورزش نرفته است که می‌گفت لیگ یکی از راه‌های پیشرفت ورزش است و نباید فقط برای حضور در لیگ برتر تمرکز کرد، این سخنان گرچه کارشناسی و شاید حساب شده به نظر می‌رسد اما آیا ارسلال حسینی علاقه‌ای به لیگ برتر نداشت و یا اینکه نمی‌توانست صنایع را برای حمایت از ورزش قانع کند؟ که به چنین سخنانی روی می‌آورد.

بعد از اینکه چند ماه از رفتن ارسلال حسینی از ورزش زنجان می‌گذرد، میرابی دبیر هیئت بستکبال استان زنجان می‌گوید که ورزش زنجان سالهاست که به بیراهه رفته است چرا که وزرات ورزش و فدراسیون‌های ورزشی به لیگ نگاه ویژه‌ای دارند و آن را نخستین راه برای رسیدن به پیشرفت می‌دانند.

روزهایی که تیم بسکتبال زنجان در لیگ برتر حضور داشت، یادمان نمی‌رود که مردم و جوانان چطور محل برگزاری مسابقات را مملو از جمعیت مشتاق ورزش می‌کردند و یا اینکه در گذشته‌های کمی دور تیم فوتبال شهاب زنجان چطور بر دل جوانان این شهر نفوذ کرده بود.

در چهار سال دولت تدبیر و امید در زنجان لیگ برتر کم کم به آرزوی دست نیافتنی برای تیم‌های ورزشی تبدیل شد، به طوری که واترپلوی زنجان با سابقه سالها حضور در لیگ برتر و کسب عناوین بین‌المللی غزل خداحافظی را با فریادهای اعتراضی عمو اکبر عربدوست خواند و این روزها کسی حتی سراغی از واترپلوی زنجان نمی‌گیرد.

فوتبال زنجان که کم کم با یک تیم دسته دومی خودی نشان می‌داد، واگذار شد و فوتسال بانوان نیز سالها با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کند و هنوز هم این مشکلات برطرف نشده و بازیکنان این تیم برای یک سال حضور در لیگ برتر حدود یک میلیون دریافتی داشتند، یعنی در یک ماه حتی 100 هزار تومان هم نمی‌شود.

مشکلات مالی تیم فوتسال بانوان که تنها تیم لیگ برتری استان است سبب شد تا سمانه قلعه‌مولایی سرمربی تیم فوتسال بانوان زنجان استعفا دهد، او در گفت‌وگو با موج رسا از روزهایی می‌گفت که تیم حتی بازیکنی برای جایگزین مصدومان نداشت و در شیراز بازیکنی برای تعویض نداشته و تیم شیراز به احترام تیم زنجان دو نفر از بازیکنان خود را از میدان خارج کرده تا آنها نیز سه نفری بازی را ادامه دهند.

قلعه‌مولایی همچنین از مسئولان استانی خواست که در صورتی که تمایلی برای حمایت و جذب اسپانسر برای این تیم ندارند، بیخیال تیم‌های لیگ برتری شوند تا بازیکنان و مربیان نیز تکلیف خود را بدانند.

در سالهایی که تیم‌هایی همچون کبدی بانوان پنج سال تلاش خود را به خاطر نداشتن 5 میلیون تومان برباد دادند، ورزش استان زنجان قول تامین اسپانسر را به فردایی موکول می‌کرد که هنوز آن فردا نیامده است.

شاید اگر از خودگذشتگی و تلاش ورزشکاران در رشته‌های انفرادی نبود ورزش استان چیزی برای عرضه به مردم نداشت، امروز حتی قهرمانانی همچون میثم نصیری زبان به گلایه گشوده و از اینکه مسئولان فقط عکسهای یادگاری می‌گیرند ناراحت است مانند آن عکسهای یادگاری که استاندار سابق زنجان به همراه نمایندگان مجلس با تیم واترپلوی زنجان گرفتند اما دریغ از ذره‌ای حمایت!

در چهار سال دولت تدبیر و امید شاهد بودیم که برخی مدیران و مسئولان شهری بر ریاست هیئت‌های ورزشی تکیه زدند اما باز ورزش زنجان تکانی نخورد، بعد از اینکه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ریاست هیئت بسکتبال را عهده‌دار شد همه ورزشی‌ها روزهای خوش ورزش بسکتبال را آرزو کردند اما تا به امروز فغفوری هم نتوانسته بسکتبال را به آن روزها برگرداند و یا اینکه هر یک از اعضای شورای شهر زنجان به ریاست یک هیئت ورزشی رسیدند اما مشخص نشد که این ریاست‌ها برای ورزش زنجان چه نتیجه‌ای را در برداشته که با شخص دیگری نمی‌شد به آن دستاوردها دست یافت.

ارسلان حسینی هر بار که از وی در مورد حمایت از تیم‌های لیگ برتری سوال می‌شد به راحتی پاسخ می‌داد که ما وظیفه‌ای در قبال لیگ نداریم و در برهه‌هایی که با فشار رسانه‌ها مواجه می‌گشت از برنامه این اداره کل برای حمایت از تیم‌های ریشه‌دار استان با رایزنی با صنایع خبر می‌داد اما این وعده‌ها هرگز عملی نشد.

عباس محمدی از پیشکسوتان ورزشی و رسانه‌ای استان زنجان در مورد عملکرد ورزش زنجان چنین می‌گوید: متاسفانه در مدیریت قبلی ورزش استان به هیچ وجه شایسته سالاری در اداره کل ورزش و جوانان استان حاکم نبوده و برخی از افراد در حد و اندازه پست‌های قرار گرفته نبودند.

وی با بیان اینکه متاسفانه برنامه‌های علمی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در اداره کل ورزش و جوانان اجرا نشد افزود: اماکن ورزشی در زمان مدیریت قبلی به حال خود رها شده بود که ورزشگاه 15 هزار نفری نمونه‌ای از آنها است.

این پیشکسوت ورزشی وعده تشکیل کارگروه حمایت صنعت و بخش از ورزش را یکی از قولهای بر زمین مانده مدیریت ورزش استان در طول سالهای گذشته برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه قولهایی در زمینه‌های مختلف ورزشی از جمله 960 برنامه در حوزه اعتیاد داده شده بود که مشخص نیست خروجی این برنامه‌ها چه بوده است.

وی وجود افراد غیرمتخصص در راس هیئت‌های ورزشی را از جمله مشکلات برشمرد و افزود: متاسفانه فقط به خاطر اینکه فلان شخص مدیر است در راس هیئت قرار گرفت اما خروجی نداشت.

محمدی اهمال در برگزاری مجامع انتخاباتی را یکی دیگر از اقدامات غلط اداره کل ورزش و جوانان در سالهای گذشته دانست و اضافه کرد: در مجامع انتخاباتی رئیس و نایب رئیس هیئت حق رای دارد اما در چند رشته آنقدر تعلل شد تا اینکه زمان قانون رئیس هیئت سپری و با سرپرست ادراه شد و این کار حق رای را از رئیس و نایب رئیس گرفت.

وی با ابراز امیدواری از موفقیت مدیریت جدید ورزش استان تصریح کرد: امیدواریم آعلی جوان مدیرکل ورزش و جوانان استان بتوانند مشکلات ورزش زنجان را یکی پس از دیگری برطرف کنند.

دبیر اسبق هیئت کشتی استان زنجان با تاکید بر توجه مدیریت ورزش استان به پروژه‌های ورزشی و تنظیم برنامه میان مدت برای موفقیت ورزش ابراز کرد: باید یک تعامل خوب با بخش خصوص و صنایع استان برای حمایت از ورزش صورت بگیرد تا تیمها بتوانند در مسابقات لیگهای برتر و قهرمانی کشور حضور داشته باشند.

وی رایزنی با استاندار زنجان و وزیر ورزش برای در نظر گرفتن ردیفی برای اشتغال قهرمانان ورزشی را از جمله دغدغه‌های ورزش استان دانست که تا به امروز مغفول واقع شده است.

محمدی با بیان اینکه ما در ورزشهایی همچون ووشو، قایقرانی، بدمینتون، تکواندو، واترپلو، سپک تاکرا، کشتی، وزنه برداری، شمشیربازی و اسکیت ظرفیت‌های خوبی داریم، گفت: باید از تیمهایی که در لیگ برتر و دسته‌های پایین تر حضور دارند حمایت شوند، متاسفانه در سالهای گذشته به دلیل عدم حمایت 90 درصد تیمها از گردونه رقابتها کنار رفتند که با چانه زنی و تعامل می‌توانست جلوی این کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه باید صنایع برای حمیات از ورزش تشویق شوند، تصریح کرد: باید مانند زمان دولت قبل یعنی مدیریت آقای رحمانی مجمع خیرین ورزشیار تشکیل شود.

گفتنی است که مجمع انتخابات خیران ورزشیار استان 9 خرداد ماه در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد که به دلیل کمبود اعضا و برخی اختلاف نظرات بی‌نتیجه باقی ماند.

میرابی دبیر هیئت بسکتبال استان زنجان با بیان اینکه چند سالی است که ورزش زنجان به بیراهه رفته است، اظهار داشت: ورزش زنجان راه خود را گم کرده و اگر اداره کل ورزش و جوانان راه خود را گم کند به همان اندازه هیئت‌های ورزشی ضرر خواهند کرد.

وی تصریح کرد: سیاستی که اکنون وزارت ورزش و فدراسیونهای ورزشی در دستور کار قرار داده‌اند به سمت تمرکز بر روی لیگ و باشگاه‌های ورزشی است که این کار از رده‌های مختلف سنی دنبال می‌شود.

دبیر هیئت بسکتبال استان زنجان تصریح کرد: با این شرایط شکست استانهای درجه سومی مثل زنجان قطعی است چرا که به لیگ و باشگاه‌های ورزشی بهایی داده نمی‌شود، متاسفانه ما پول نداریم و باید از قافله عقب بمانیم.

با شرایطی که ورزش زنجان در چهار سال دولت تدبیر و امید طی کرد نه تنها رضایت اهالی ورزش را در پی نداشت بلکه تیمهای ورزشی را یکی پس از دیگری از گردونه خارج کرد حال که علی جوان بر ریاست ورزش زنجان تکیه زده باید با درس گرفتن از گذشته اینده بهتری را برای ورزش این استان رقم بزند تا بعد از چهار سال دیگر شرایط مثل امروز نباشد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر