logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۱
[ شناسه خبر : ۲۲۵۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 12 دقیقه ]
گفت‌وگوی موج رسا با رتبه‌های تک‌رقمی کنکور از زنجان؛

تکیه به توانایی و تلاش، رمز موفقیت در کنکور است/ دانش‌آموزان به علایق و تخصص‌های خود توجه کنند

تکیه-به-توانایی-و-تلاش،-رمز-موفقیت-در-کنکور-است-دانش‌آموزان-به-علایق-و-تخصص‌های-خود-توجه-کنند
نتایج اولیه آزمون سراسری سال 1400 دانشگاه‌ها اعلام شد که بر این اساس 3 نفر از استان زنجان خائز رتبه‌های تک‌رقمی شدند.

به گزارش موج رسا; با اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری سال 1400 کشور مشخص شد که سه نفر از دانش‌اموزان زنجانی حائز رتبه‌های تک‌رقمی کنکور امسال شده‌اند و این رتبه‌ها در حالی به دست آمده که طی چند سال اخیر، بی‌نظیر بوده و افتخار بسیار بزرگی برای استان زنجان به شمار می‌رود.

طبق این گزارش، امیرمهدی زلفی، دانش‌آموز مدرسه تیزهوشان ابهر موفق به کسب رتبه یک گروه آزمایشی علوم انسانی، سیدسپهر فرندی، دانش‌آموز مدرسه تیزهوشان زنجان موفق به کسب رتبه یک گروه آزمایشی هنر و سحر محمدی، دانش‌آموز تیزهوشان زنجان نیز موفق به کسب رتبه 7 گروه آزمایشی علوم انسانی در کنکور سراسری سال 1400 شده و سد مستحکم کنکور را با موفقیت و سربلندی پشت سر گذاشته‌اند.

*‌ مدرسه، خانواده و دانش‌آموز 3 عنصر موثر در کسب این موفقیت‌ها است

حسن مظفری، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به کسب رتبه‌های برتر کنکور 1400 توسط دانش‌آموزان این استان گفت: برنامه‌ریزی مدون و صحیح و تلاش مجموعه آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و خانواده 3 عنصر مهم و موثر در دستیابی به این موفقیت بزرگ بوده است.

مظفری ضمن تبریک به مدیران، معلمان، خانواده و دانش‌آموزانی که رتبه‌های برتر کنکور سراسری 1400 را کسب کرده‌اند، اظهار داشت: چندین سال بود که چنین اتفاقی در استان زنجان نیفتاده بود.

وی خاطرنشان کرد: کسب رتبه‌های برتر کنکور سراسری توسط دانش‌آموزان استان زنجان افتخار بسیار بزرگی در تاریخ علمی و آموزشی این استان به شمار می‌رود.

مظفری در پاسخ به عوامل موفقیت این دانش‌آموزان تصریح کرد: یک‌بُعدی نمی‌توان به این موضوع نگاه کرد چرا که برنامه‌ریزی مدون و صحیح و همت و تلاش مجموعه آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و خانواده 3 عنصر مهم و موثر در دستیابی به این موفقیت بزرگ بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: برنامه‌ریزی مدون و صحیح از سوی آموزش و پرورش و مجموعه مدیر و معلمان در سطح مدارس، فضای مناسبی برای تحصیل و استفاده حداکثری دانش‌آموزان از آموزش را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه حمایت و همراهی خانواده با دانش‌آموزان در کسب موفقیت‌ها نیز بسیار مهم و موثر بوده و به راحتی از کنار آن نمی‌توان گذشت، اظهار داشت: همت، تلاش و پشتکار خود دانش‌آموزان نیز در کنار مدرسه و خانواده 3 عنصر مهم و موثری بوده که این موفقیت را رقم زده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ضمن تبریک مجدد به این دانش‌آموزان ابراز کرد: امیدواریم در آینده، شاهد موفقیت‌ها و افتخارآفرینی‌های بیشتر از دانش‌آموزان زنجانی در عرصه علم و دانش در سطح کشور باشیم.

 

*‌ با ناامیدی‌ها از مسیرم جدا نشدم

سیدسپهر فرندی، رتبه یک گروه آزمایشی هنر در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه متولد 1381 در زنجان هستم، گفت: دوران متوسطه اول و دوم را در دبیرستان استعدادهای درخشان شهید بهشتی گذراندم و رشته تحصیلی‌ام ریاضی و فیزیک بود.

وی با بیان اینکه در هر 2 گروه ریاضی و هنر در کنکور شرکت کردم، اظهار داشت: بخش عمده زمان را صَرف کنکور هنر کردم چون هدف اصلی من، موفقیت در بخش هنر بود.

فرندی با بیان اینکه برای آماردگی جهت شرکت در کنکور سراسری به توانمندی خودم تکیه کردم، خاطرنشان کرد: در آزمون‌های آزمایشی یکی از موسسات آموزشی شرکت می‌کردم اما بیشترین تمرکز و توان را بر روی توانمندی و استعداد خودم گذاشتم.

رتبه یک گروه آزمایشی هنر با بیان اینکه رسیدن به این موفقیت را مدیون خانواده‌ام هستم، گفت: بدون خانواده‌ام نه می‌توانستم شروع کنم و نه می‌توانستم تا این مرحله، پیش آیم و خانواده‌ام هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی همواره در کنارم بودم و حمایت کردند.

وی در خصوص نقش مدرسه و معلمان در این موفقیت تصریح کرد: لازم می‌دانم هم از مدیریت و هم معلمان مدرسه‌ام بسیار تشکر کنم چرا که همیشه از من حمایت می‌کردند و حتی با وجود اینکه می‌دانستند رشته کنکور من متفاوت از رشته تحصیلی‌ام است اما هوای من را دشتند.

فرندی در پاسخ به اینکه چه توصیه‌ای برای نوجوانان داری که در آینده می‌خواهند کنکور بدهند، خاطرنشان کرد: ناامیدی و خسته شدن در مسیر کنکور به 2 حالت است. حالت اول اینکه ممکن است برخی از اطرافیان بگویند که درس خواندن فایده‌ای ندارد چرا که شغل نیست و بیکاری هست و... و حالت دوم نیز این است که خود فرد ممکن است در مسیر کنکور ناامید شود.

وی با تاکید بر اینکه توصیه‌ام به نوجوانان و جوانان این است که با این حرفه‌ها ناامید نشوند، افزود: حالت دوم ناامیدی که ممکن است فرد در مسیر کنکور از زمان ثبت‌نام تا حضور در کنکور رخ دهد نیز طبیعی است و حتی چند بار برای خود من هم پیش آمد و نگران آینده کاری رشته‌ام بودم اما چون به هنر، علاقه دارم و به این علاقه‌ام ایمان کامل داشتم و معتقدم که شغل بدون علاقه، هیچ معنی ندارد و به موفقیت نمی‌رسد به همین دلیل این رشته را ادامه دادم و تا اینجا نیز از نتیجه، راضی هستم.

فرندی ادامه داد: به وجود آمدن ناامیدی‌ها طبیعی است اما پیشنهاد می‌کنم که با این ناامیدی‌ها از مسیر خود جدا نشوند و به کار و تلاش و هدف خود ادامه دهند.

*‌ هدفم، آهنگسازی در کنار ادامه تحصیل در رشته هنر است

رتبه یک گروه آزمایشی هنر در خصوص هدفش در ادامه مسیر گفت: تصمیم دارم در رشته نوازندگی در دانشگاه تهران، تحصیل کنم چرا که هم به این رشته علاقه‌مندم و هم در آینده نوازندگی، موسیقی و آهنگسازی را ادامه دهم چون هم‌اکنون آهنگسازی هم انجام می‌دهم.

وی افزود: هنر آهنگسازی را دارم و برنامه آینده‌ام این است که علم این رشته را نیز در کنار فعالیت، ادامه دهم.

فرندی اظهار داشت: استان زنجان در 15 سال اخیر، رتبه تک‌رقمی در هیچ کنکوری نداشته اما امسال خوشخبتانه 3 نفر موفق یه کسب رتبه تک‌رقمی شدند که خداوند را شاکرم که من هم جزء آن‌ها بودم.

وی با بیان اینکه در اویل کار، روزانه 8 تا 9 ساعت اما بعد از عید نوروز حتی روزانه 13 ساعت هم صَرف درس خواندن کردم، گفت: در خصوص برنامه‌های ورزشی، تفریحی و اوقات فراغت 2 نکته وجود دارد؛ اول اینکه کنکور دادن به معنی حذف تمام تفریحات و اوقات فراغت و کارهای دیگر نیست اما از طرف دیگر، حقیقت این است که به خاطر کنکور باید بخش عمده‌ای از تفریحات را حذف کنیم تا بتوانیم با تمرکز کامل به درس خوادن خود بپردازیم.

فرندی افزود: هر چند مجبور بودم برخی کلاس‌های ورزشی‌ام را حذف کنم اما روزانه حداقل یک ساعت تفریح را داشتم که هم برای تقویت روحیه خوب است و هم استراحتی می‌شد که فردا دوباره بتوانم مطالعاتم را شروع کنم.

رتبه یک گروه آزمایشی هنر با ابراز گلایه از مسئوان اظهار کرد: کنکور هنر در کل ایران و مخصوصا در زنجان، وضعیت نامطلوبی دارد و این مشکل وجود دارد که متاسفانه هنرستان‌ها و مدارس در این زمینه خیلی خوب نمی‌توانند کار کنند.

وی خاطرنشان کرد: به نظرم اگر رسیدگی شود و همین مدارس هنر در استان زنجان بتوانند سطح کار خود را افزایش داده و به سطح مدارسی که رشته‌های علم ریاضی و علوم تجربی دارند، برسانند نتایج بهتری به دست می‌آید.

*‌ انتظار رتبه خوب را داشتم اما نه در این حد!

امیرمهدی زلفی، رتبه یک گروه آزمایشی علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه متولد تیر سال 1382 هستم و امسال برای اولین بار در کنکور سراسری در رشته انسانی شرکت کردم و موفق به کسب رتبه اول شدم، گفت: ساعت 9 صبح روز یکشنبه (10 مرداد) متوجهاین نتیجه شدم.

وی با بیان اینکه انتظار رتبه خوب را داشتم اما نه در این حد و مقداری شوکه شدم، اظهار داشت: در خصوص هدف آینده‌ام هنوز تصمصم قطعی نگرفته‌ام اما یکی از علایق من، فلسفه است که باعث شد وارد رشته علوم انسانی شوم و به احتمال زیاد در این رشته، ادامه تحصیل دهم.

زلفی با بیان اینکه در کلاس خصوصی موسسات آموزشی شرکت نکردم، خاطرنشان کرد: فقط از کلاس‌های مدرسه بهره‌مند شدم و در آزمون آزمایشی نیز شرکت کردم اما اصلی‌ترین تکیه‌ام بر توانمندی، تلاش و همت خودم بود.

وی در خصوص نقش خانواده در کسب این موفقیت، تصریح کرد: خانواده با فراهم کردن شرایط و حمایت مادی و غیرمادی، تاثیر بسیار زیادی در طی این مسیر و کسب موفقیت داشتند و هم مدیون آن‌ها هستم و هم از آن‌ها تشکر ویژه می‌کنم.

زلفی افزود: دبیرانم نیز نه تنها در بحث درس بلکه از لحاظ روحی و روانی مثل یک دوست، من را کمک و راهنمایی کردند و در کنار آن‌ها دوستان و همکلاسی‌هایم نیز نقش موثری در موفقیت من داشتند.

رتبه یک گروه آزمایشی علوم انسانی در پاسخ به اینکه رمز موفقیت خود در چه می‌دانی، گفت: عوامل زیادی تاثیر دارد اما به نظر من تلاش بی‌وقفه، پشتکار، خستگی‌ناپذیری و مداومت، مهمترین عامل در کسب این موفقیت بود.

*‌ کنکور، محل رقابت پشتکار و تلاش است

وی با بیان اینکه در حیطه تخصصی من نیست که بگویم نوجوانان با درس خواندن به جایی می‌رسند یا نه اظهار داشت: به نظر من اگر کسی واقعا در رشته خاصی به غیر از درس خواندن، استعداد داشته و می‌تواند در آن رشته موفق شود در صورتی که به خاطر حرف دیگران بخواهد درس بخواند به خودش ظلم کرده است.

زلفی تصریح کرد: من به دلیل اینکه در رشته و هنر خاصی، استعداد نداشتم آینده خودم را در تحصیل دیدم و درس خواندن، بهترین انتخاب برای من بود.

وی با بیان اینکه به نظر من همه چیز، درس خواندن نیست، افزود: خیلی‌ها از راه‌های دیگر می‌توانند به موفقیت‌های چشمگیرتر دست پیدا کنند لذا لازم است که نوجوانان و جوانان ابتدا علاقه و سپس تخصص خود را پیدا کرده و در آن مسیر یه فعالیت خود ادامه دهند.

رتبه یک گروه آزمایشی علوم انسانی گفت: کنکور، جای رقابت بین پشتکار و تلاش است و نباید توجیه آورد که من استعداد و هوش ندارم چرا که جای هوش و استعداد در المپیاد است و کنکور یعنی سختکوشی و هر فرد در کنکور به اندازه تلاش خود، نتیجه می‌گیرد.

وی با بیان اینکه میزان وقت‌گذاری من برای مطالعه در دوره‌های مختلف، متغیر بود، اظهار داشت: حداقل روزانه 10 ساعت برای مطالع وقت می‌گذاشتم.

زلفی با بیان اینکه در خلال مطالعه برای ورزش و اوقات فراغت نیز وقت می‌گذاشتم، خاطرنشان کرد: درس خواندن نه تنها خللی در برنامه‌های ورزشی و تفریحی من وارد نکرد بلکه اتفاقاً به افزایش کیفیت آن‌ها نیز کمک کرد.

*‌ فقط در آزمون‌های آزمایشی شرکت کردم

سحر محمدی، رتبه 7 گروه آزمایشی علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ اظهار داشت: متولد سال 1381 در زنجان هستم و 6 سال دوره متوسطه اول و دوم را در مدارس سمپاد تحصیل کردم.

وی با بیان اینکه به علت تغییر رشته از اواخر آبان 99 شروع به مطالعه کردم، گفت: در نتیجه از کلاس‌های مدرسه، استفاده‌ای نبردم و در کلاس‌های خصوصی هم شرکت نکردم و فقط در آزمون‌های آزمایشی شرکت کردم و از کتاب‌های تست، استفاده کردم.

محمدی با بیان اینکه روزانه بین 8 تا 11 ساعت مطالعه مداوم داشتم، خاطرنشان کرد: انتظار کسب رتبه خوبی داشتم و برای آزمون خیلی نگران نبودم و در جلسه کنکور هم آرامش خودم را حفظ کردم اما در آستانه زمان اعلام نتایج، کمی نگران بودم.

رتبه 7 گروه آزمایشی علوم انسانی با بیان اینکه فرآیند کنکور قطعاً نیازمند حمایت از طرف خانواده است، گفت: من این حمایت را در تمام طول تحصیل خود از تمام جهات از طرف خانواده‌ام دریافت کردم و قدردان آن‌ها هستم که مرا خیلی حمایت کردند.

*‌ هدفگذاری دقیق و پیوسته، رمز موفقیت در کنکور است

وی در خصوص رمز موفقیت در کنکور اظهار داشت: رمز موفقیت در کنکور، هدفگذاری دقیق و پیوستگی در طی مراحل لازم تا رسیدن به هدف مشخص است و مهمترین عامل در رشته علوم انسانی، مرور چندین‌باره کتاب‌ها و عدم حذف دروسی مثل ریاضی یا تاریخ و جغرافیا است.

محمدی خاطرنشان کرد: کنکور، قدم اول در رسیدن به اهداف است و هدف بعدی من، تمرکز بر روی دروس دانشگاهی و کسب مهارت‌های مربوط به آن رشته است.

رتبه 7 گروه آزمایشی علوم انسانی گفت: در شرایط کنونی جامعه، فقط افرادی موفق می‌شوند که با بینش و هدفگذاری صحیح، حرکت کنند و علاوه بر تحصیلات دانشگاهی به کسب مهارت و پرورش خلاقیت نیز توجه کنند.

وی با بیان اینکه طی این مراحل، سختی‌های زیادی دارد و کمتر کسی می‌تواند از پسِ آن برآید، افزود: مشخص است که شرایط سخت اقتصادی هم باعث تضعیف انگیزه و هم سختی کار در عمل می‌شود اما تلاش انسان هرگز بی‌نتیجه نمی‌ماند.

محمدی اظهار داشت: پیشنهاد من به دانش‌آموزان این است که بدون بینش و آینده‌نگری اقدام نکنند.

وی خاطرنشان کرد: امروزه صِرف قبولی در یک رشته، مساوی با موفقیت تضمینی نیست پس حتما در انتخاب‌های تحصیلی‌شان علاقه، مهارت، توانایی و آینده شغلی را در نظر بگیرند.

گزارش از: بهنام آقاجانلو

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر