logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۱
[ شناسه خبر : ۲۲۴۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
گزارشی از وعده‌های یک رئیس جمهور؛

ناکامی 8 ساله دولت روحانی در اتمام پروژه‌های مهم استان زنجان/ دولتی که مایه عبرت شد

ناکامی-8-ساله-دولت-روحانی-در-اتمام-پروژه‌های-مهم-استان-زنجان-دولتی-که-مایه-عبرت-شد
بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان زنجان که در سفر مهرماه سال 1393 حسن روحانی به این استان مصوب شده و قرار بود در همان سال‌های اولیه دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری برسند در واپسین روزهای کاری دولت دوازدهم، نیمه‌کاره مانده و دولت در افتتاح آن‌ها ناکام ماند.

به گزارش موج رسا; دولت تدبیر و امید از همان روزهای اولیه تبلیغات انتخاباتی در سال 92 با وعده گشایش اقتصادی، رفاه و البته راستگویی وارد کارگزار انتخابات شد اما اکنون با گذشت 8 سال؛ عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم و ناکامی دولت تدبیر و امید در افتتاح پروژه‌های عمرانی، مردم را ناامید کرد و این موضوع در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای کابینه با ایشان نیز به چشم خورد.

حسن روحانی در مهرماه سال 93 در نهمین سفر استانی خود به زنجان آمد و از حواشی سخنان وی در جمع مردم زنجان در خصوص مذاکره و درس گرفتن از عاشورا که بگذریم این سفر 72 پروژه مصوب هم به ارزش 390 میلیارد تومان برای استان زنجان داشت که بنا به گفته رئیس‌جمهوری قرار بود تا پایان سال 1394 به بهره‌برداری برسند، در کنار اینها پروژه های مهم دیگری بودند که در این هشت سال پیشرفتی نداشتند، اکنون بعد از گذشت 8 سال از عملکرد دولت مشخص شد که همه آن‌ها وعده‌های توخالی برای مردم مومن و نجیب استان زنجان بود چرا که بسیاری از این پروژه‌ها یا افتتاح نشدند و یا مانند پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین، افتتاح آن‌ها بیشتر جنبه روکشی داشته است!

*‌ ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان

بیشتر پروژه‌های مصوب در حوزه ورزش بود اما مهمترین پروژه استان زنجان در این بخش، ورزشگاه 15 هزارنفری بود که به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان، افتتاح آن در دولت سیزدهم محقق می‌شود.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان از طرح‌های مهر ماندگار است که به علت عدم تخصیص اعتبار کافی و به‌موقع، هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است. عملیات اجرایی این ورزشگاه از سال ۸۴ آغاز شده و قرار بود در مدت 4 سال به پایان برسد اما به دلیل کمبود اعتبار تا به امروز محقق نشده و طرح مطالعاتی آن در سال ۸۳ انجام گرفت و مردم زنجان به‌ویژه ورزش‌دوستان کماکان در انتظار افتتاح و بهره‌برداری از این پروژه بزرگ هستند.

عدم افتتاح ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان در حالی است که استاندار زنجان در پاییز سال گذشته، خبر از افتتاح این ورزشگاه تا پایان دولت دوازدهم داده بود.

فتح‌اله حقیقی در ابن باره گفته بود: یکم آبان امسال (99) وزیر ورزش و جوانان در سفر به زنجان قول دادند بخشی از اعتبارت مورد نیاز برای تکمیل این ورزشگاه را تخصیص دهند و مابقی نیز از اعتبارات استانی تامین شود.

وی اظهار داشت: با جدیت هرچه تمام به دنبال افتتاح و به بهره‌برداری رسیدن تعدادی از طرح‌های ورزشی در دست احداث استان از جمله ورزشگاه ۱۵ هزاری نفری و همچنین ورزشگاه 3 هزار نفری شهرستان ابهر هستیم.

*‌ تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان نیازمند ۳۰ میلیارد تومان اعتبار است

اواخر تیرماه سال جاری بود که استاندار زنجان از پروژه‌های نیمه‌تمام استان از جمله ورزشگاه 15 هزار نفری بازدید کرد که علی خلیلی چچکی، مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در جریان این بازدید گفت: 300 میلیارد ریال (30 میلیارد تومان) اعتبار به منظور تکمیل و افتتاح ورزشگاه ۱۵ هزاری نفری در حال احداث زنجان نیاز است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر این ورزشگاه از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده و بخش عمده‌ای از کارها نیز به پایان رسیده است.

خلیلی خاطرنشان کرد: روند جذب اعتبار این پروژه ورزشی زنجان به خوبی پیش می‌رود و برای امسال نیز با توجه به رایزنی‌های صورت‌گرفته، کسری اعتبار پیش‌بینی‌شده تا عملیات اجرایی بدون هیچ مشکلی و با سرعت بالا ادامه یابد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان افزود: تلاش می‌شود با سرعت‌بخشی به عملیات اجرایی، فاز نخست این طرح مهم و اثرگذار ورزشی در آینده نزدیک مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

*‌ ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان در دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد

مهرداد سلطانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا؛ با بیان اینکه ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان در این دولت، قابلیت بهره‌برداری ندارد، گفت: فاز نخست ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان در صورت تامین اعتبار، امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه در حال اجرا بوده و فعال است، اظهار کرد: تکمیل این پروژه به تخصیص اعتبار برمی‌گردد اما تا پایان این دولت، قابل افتتاح نخواهد بود.

سلطانی با بیان اینکه ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان 9 سال پیش به پای افتتاح رفته است، خاطرنشان کرد: امروز بعد از این حجم کارهایی که انجام شده، هنوز به مرحله افتتاح نرسیده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه اگر فرآیند کنونی در اجرای پروژه ورزشگاه 15 هزار نفری زنجان ادامه داشته باشد می‌توان گفت که فاز نخست این پروژه تا پایان امسال قابل بهره‌برداری است، گفت: تخصیص اعتبار، زمانی اهمیت دارد که هزینه‌های کار عملیاتی این پروژه را تامین کند.

*‌ دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین

دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان زنجان در سال 1382 بود که اجرای آن در سفر سال 1393 حسن روحانی به استان زنجان به تصویب رسیده بود اما دولت تدبیر و امید، توفیق افتتاح این پروژه را نیز نداشت و 106 کیلومتر از مجموع 144 کیلومتر این مسیر به صورت ناقص آن هم در اخرین روزهای کاری دولت دوازدهم افتتاح شد در حالی که رئیس‌جمهوری در سفر سال 1393 در جمع مردم زنجان، وعده افتتاح دوخطه‌ کردن راه‌آهن زنجان- قزوین طی 2 سال را داده بود و عدم اجرای این پروژه نیز برگ دیگری به دفتر ناکامی‌های دولت تدبیر و امید اضافه کرد.

محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طی سال‌های 1399 و 1400 در سفر به استان زنجان، تزریق اعتبار و مساعدت‌هایی برای اجرای دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین کرد اما این کمک‌ها نیز موثر نبود و پروژه به صورت نیمه‌کاره افتتاح شد تا توفیق بهره‌برداری کامل از آن نصیب شیخ راستگویان نشود!

استاندار زنجان با بیان اینکه با افتتاح این خط، میزان بار قابل حمل از این مسیر تا ۲ برابر افزایش یافته و زمان سفر بین زنجان و تهران نیز کاهش قابل توجهی خواهد داشت، گفت: ۳۸ کیلومتر از این پروژه باقی‌مانده که در حال حاضر، زیرسازی‌های آن انجام شده است.

*‌ کتابخانه مرکزی زنجان

کتابخانه مرکزی زنجان نیز که کلنگ آن در سال 1388 به زمین زده شده امروز با گذشت 12 سال، هنوز تکمیل نشده و به عبارت دیگر به حال خود رها شده است.

این پروژه که با 18 هزار و 550 مترمربع، بزرگترين كتابخانه مركزي كشور به لحاظ زيربنا است، طرح ملي بوده اما متاسفانه تاکنون عملیاتی نشده و ستون‌های آن کماکان خاک می‌خورند.

امیرعلی نیک‌بخش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در سال گذشته با اشاره به پیرفت فیزیکی 25 درصدی کتابخانه مرکزی زنجان گفته بود: در حال رایزنی با شهرداری برای ادامه ساخت این پروژه هستیم.

وی اظهار کرد: ساخت کتابخانه‌ مرکزی زنجان به عنوان نماد فرهنگی شهر و با هدف ایجاد مرکزی که مرجع و تغذیه‌کننده تمام کتابخانه‌های استان محسوب می‌شود.

مسعود بیات‌منش، مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز در این باره گفت: زمین این کتابخانه، دولتی بوده و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث آن پیش‌بینی شده بود که به دلیل کمبود اعتبار، ساخت آن متوقف شد.

وی با بیان اینکه برخی پروژه‌های نیمه‌تمام، قابلیت درآمدزایی دارند، اظهار کرد: در حال حاضر مطالعات کتابخانه انجام شده و دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

بیات‌منش افزود: میزان اعتبار هزینه‌شده برای این پروژه حدود 4 میلیارد تومان است و برای تکمیل این پروژه با قیمت‌های کنونی (سال 99) حداقل 50 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: برای پیشرفت سریع‌تر پروژه نسبت به انجام فراخوان جهت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی اقدام شده اما با وجود اعلام 2 بار فراخوان، استقبالی از این موضوع نشده است هرچند که به لحاظ قوانین مطروح در ماده 27 واگذاری این پروژه چندان کار درستی نیست.

*‌ پروژه‌های راهسازی از سلطانیه- قیدار- کبودرآهنگ تا تعریض جاده بیجار

محور سلطانیه- قیدار- کبودرآهنگ به طول 108 کیلومتر در محدوده استان زنجان است که در قالب طرح بزرگراهی به عرض 24 متر از سال 95 آغاز شده اما به دلیل عدم اختصاص اعتبار لازم هنوز بر زمین مانده و تکمیل نشده است.

استاندار زنجان چند روز پیش با اشاره به مصوبات سفر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به این استان گفت: با حضور معاون رئیس‌جمهوری، بازدیدی از سه‌راهی سلطانیه - قیدار - همدان انجام شد که ۴ قطعه از این پروژه در حال انجام بوده و قطعه پنجم که در دشت واقع شده و کار کمتری داشت به دلیل منابع مالی معطل مانده بود که ۲۵۰ میلیارد تومان از ماده ۵۶ به عنوان فاینانس داخلی تامین شد و تکمیل این مسیر کمک زیادی در جذب ترافیک استان دارد.

مسعود بیات‌منش، مدیر وقت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان (در سال 94) گفته بود: تعریض 30 کیلومتر از جاده بیجار تا شهر ایجرود در دستور کار قرار دارد که با تامین اعتبار، اجرای آن تا سال آینده به اتمام می‌رسد.

4 بانده کردن محور زنجان- شفت- ملاسرا نیز یکی دیگر از پروژه‌های راهسازی در 2 فاز است که فاز اول آن مربوط به محور ملاسرا - شفت به طول ۱۲ کیلومتر و فاز دوم این پروژه نیز مربوط به مطالعه و احداث محور اصلی شفت- زنجان به طول ۹۰ کیلومتر است که به صورت راه اصلی در برنامه مطالعاتی قرار دارد که متاسفانه این پروژه نیز به طور کامل افتتاح نشده و به بهره‌برداری نرسیده است.

*‌ شهرک صنعتی برق و آی‌تی

احداث شهرک صنعتی برق و آی‌تی نیز از مصوبات سفر رئیس‌جمهوری در سال 1393 به استان زنجان بود که طبق وعده‌ها و شعارهای دولت قرار بود زنجان به عنوان قطب برق، الکترونیک و آی‌تی کشور تبدیل شود اما اکنون با گذشت 7 سال از این مصوبه و علی‌رغم هزینه‌های فراوان متاسفانه عملیاتی نشده و در ردیف پروژه‌های نیمه‌تمام قرار گرفته است.

برای شهرک صنعتی تخصصی برق و آی‌تی که در 12 کیلومتری شهر زنجان و در روستای کهناب قرار دارد، طبق مصوبه اولیه برای احداث این شهرک ۱۰۰ هکتار زمین اختصاص یافته بود و اکنون در روزهای پایانی دولت تدبیر و امید فقط زیرساخت‌های مربوط به تنها 40 هکتار از ان عملیاتی شده و هیچ واحدی در این شهرک احداث نشده و مورد استقبال سرمایه‌گذاران نیز قرار نگرفته است.

*‌ پتروشیمی زنجان

پتروشیمی زنجان نیز یکی از طرح‌های نیمه‌تمام استان زنجان است که در سال 1385 کلنگ‌زنی شد، این پروژه با اینکه در دولت احمدی نژاد به بهره برداری نرسید اما نکته قابل توجه راکد ماندن این پروژه در دولت روحانی بود با این شرایط باید گفت که این پروژه رقابت بسیار تنگاتنگی با آزادراه تهراه- شمال برای افتتاح نشدن دارد.

مسائل مربوط به تحریم سبب شد تا نام این شرکت از پتروشیمی به صنایع کشاورزی و کود تغییر یافت تا تجهیزات مربوطه از خارح، خریداری شود اما علی‌رغم گذشت زمان و صَرف هزینه متاسفانه به بهره‌برداری نرسیده و نیمه‌تمام مانده و میراثی برای دولت سیزدهم شد.

این طرح به عنوان تنها واحد صنعتی تولیدکننده کود اوره در شمال‌غرب کشور، یکی از مصوبات سفر هیات دولت نهم به استان زنجان در اردیبهشت ۱۳۸۵ بود و قرار بود که طی ۴ سال به بهره‌برداری برسد اما با گذشت بیش از 15 سال تنها درصد کمی پیشرفت فیزیکی داشته است.

علی کلانتری، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان حدود یک ماه پیش گفت: اگر همه چیز بر روی روال باشد و درست جلو برود، تکمیل و راه‌اندازی شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (پتروشیمی سابق) 3 سال زمان می‌برد.

وی افزود: من به بهره‌برداری از این مجموعه در سال آینده و یا سال ۱۴۰۲ خوشبین نیستم به هر حال مدیریت خود شرکت هم در این زمینه موثر است.

کلانتری اظهار داشت: احداث پتروشیمی در استان زنجان از مصوبات دولت نهم بود که طی آن قرار بود 3 واحد پتروشیمی در این استان احداث شود، یکی از آن‌ها طرح تولید پری‌پلین در خدابنده بود که اجرایی نشد، یک مورد دیگر تولید متانول در خرمدره بود که اجرای آن استارت خورد اما در نهایت اجرایی نشد و زمین آن به شهرک صنعتی خصوصی واگذار شد و مورد دیگر پروژه تولید آمونیاک و اوره بود که اکنون به نام پتروشیمی زنجان در حال اجرا است و به آهستگی جلو می‌رود.

این مسئول، تامین اعتبار را مشکل عمده پروژه پتروشیمی زنجان بیان کرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر