logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۷
[ شناسه خبر : ۲۲۴۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

آمریکا؛ قابل اعتماد یا غیرقابل اعتماد؟

آمریکا؛-قابل-اعتماد-یا-غیرقابل-اعتماد؟
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با هیئت دولت جواب ندادن اعتماد به غرب را تجربه این دولت خواندند و تاکید کردند: هر جا کار را منوط به غرب کردید ناموفق بود هر جا بدون اعتماد به غرب بود پیش رفتید.

به گزارش موج رسا; مهدی فضایلی - تحلیل‌گر مسائل سیاسی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به فرموده‌های رهبر معظم انقلاب و با تبریک عید غدیرخم گفت: ما بهای بسیار سنگینی برای تجربه‌ای که در این چند سال کسب کردیم پرداخت کردیم و این اقتضا می‌کند که قدر این تجربه تلخ را بدانیم البته خیلی بهتر بود که چنین هزینه گزافی برای آن تجربه پرداخت نمی‌کردیم، زیرا این اولین بار نبود که به غرب اعتماد می‌شد.

فضایلی گفت: وقتی صحبت از بی اعتمادی به غرب می‌شود مفهوم مخالف آن اعتماد به شرق نیست بلکه دو گانه‌ای که اینجا طرح می‌شود بی اعتمادی به غرب دربرابر اعتماد به داخل و تکیه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی است.

این کارشناس گفت: ما بحث رویکرد و نگاه به شرق را داریم، اما بحث اعتماد به شرق را نداریم.

او گفت: بحث بی اعتمادی به غرب هم با بحث تعامل با غرب یا جهان هم فرق می‌کند و تعامل با جهان هم فقط تعامل با غرب نیست.

فضایلی با اشاره به جهان بینی و ایدئولوژی مادی غرب گفت: غربی‌ها و آمریکایی‌ها به آسانی اخلاق را فدای منافع شان می‌کنند برای همین قابل اعتماد نیستند و به هیچ تعهدی پایبند نمی‌مانند.

ابوالفضل عمویی - نماینده مجلس نیز گفت: باید درک واقع بینانه از روابط بین المللی داشته باشیم و اینکه کشورها بر اساس منافع خودشان عمل می‌کنند.

این نماینده مجلس گفت: واقعیت این است که در این چند سالی که گذشت گزاره‌هایی را امتحان کردیم و آن این بود که می‌شود از طریق تعامل با غرب مشکلات اقتصادی را حل کرد که دیدیم حل نشد.

عمویی گفت: طرف آمریکایی هرگز سیاست فشار حداکثری را کنار نمی‌گذارد، حتی با عوض شدن دولت، مشاهده می‌کنید که با این که دولت آمریکا عوض شد، اما آن‌ها برخلاف اظهاراتشان، اهرم فشارها را حفظ کرده اند و در عین حال داعیه مذاکره دارند و سعی می‌کنند از طریق کش و قوس مذاکره و فشار به خواسته هایشان برسد.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر