logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۲۵
[ شناسه خبر : ۲۲۳۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبرداد

استقبال خوب مردم زنجان از واکسن ایرانی برکت

استقبال-خوب-مردم-زنجان-از-واکسن-ایرانی-برکت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان از استقبال خوب مردم زنجان از واکسن ایرانی برکت خبرداد و گفت: تاکنون بیش از 160 هزار واکسن در مراکز تجمیعی در استان زنجان تزریق شده است.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تاکنون بیش از 160 هزار واکسن در استان زنجان تزریق شده است و 140 هزار نفر نیز تا روز گذشته واکسینه شده اند.

وی ادامه داد: امیدواریم طی روزها و هفته‌های آینده میزان بیشتری واکسن تزریق کنیم که خوشبختانه با همکاری نهادها، سازمان ها و هدایت مدیریت عالی استان در روند واکسیناسیون مشکلی وجود ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی مراکز تجمیعی واکسن در شهرستان‌های مختلف استان راه‌اندازی شده است که در صورت اختصاص واکسن بیشتر روزانه بیش از 20 هزار واکسن در استان تزریق می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با اشاره به استقبال مردم به تزریق واکسن، گفت: گروه‌های پر خطری که هنوز مراجعه نکرده‌اند باید برای تزریق واکسن مراجعه کنند که علیرغم تماس‌ها و پیامک‌های ارائه شده 20 درصد افراد بالای 80 سال هنوز برای واکسیناسیون مراجعه نکرده‌اند.

قزلباش با بیان اینکه پس از اتمام واکسیناسیون افراد بالای 60 سال، گروه‌های پر خطر و دارای بیماری خاص و معرض آسیب در اولویت واکسیناسیون قرار می‌گیرند، افزود: منتظر دستورالعمل وزارت بهداشت در این زمینه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: ارائه سهمیه‌ واکسن به استان‌ها متناسب با جمعیت و گروه‌های هدف است، استان زنجان به دلیل تامین کننده واکسن منطقه شمالغرب و شمال کشور تلاش می‌کند، واکسن را عادلانه توزیع کند.

این مسئول ادامه داد: در واکسیناسیون وارد تفاوت‌ها نمی‌شویم و از نظر ما هر واکسنی که وزارت بهداشت تایید کند بهترین واکسن است و به همین دلیل تفاوتی بین واکسن سینوفارم و برکت یا هر واکسن که در دسترس عموم قرار می‌گیرد، تمایلی به مقایسه نداریم و هر کس به اولین واکسنی که دسترسی دارد باید تزریق کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه طبق آمار روز تعداد فوتی‌ها در زنجان کم است چرا که هنوز تعداد بستری‌ها در استان افزایش چشمگیری ندارد، افزود: با افزایش تعداد افراد سرپایی، تعداد بستری‌ها و بدحال شدن حال افراد بیشتر شده و مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد.

قزلباش خاطرنشان کرد: در حال حاضر در اول بحران و پیک پنجم هستیم و احتمال افزایش تعداد بیماران وجود دارد که امیدواریم به سمت افزایش بیماران نرویم.

وی گفت: اگر قوانین را رعایت نکرده و در دورهمی‌ها، مراسم‌های تجمعی، پارک‌ها و فضاهای سبز بدون ماسک و رعایت مسائل بهداشتی شرکت کنیم باید منتظر پیک خطرناک باشیم.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر دو نوع واکسن سینوفارم و برکت در حال تزریق است و مردم می‌توانند به انتخاب خود یکی از این دو نوع واکسن را دریافت کنند اما استقبال مردم از واکسن برکت چشمگیر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با بیان اینکه مجموعه مادران و کودکان به عنوان نقاهتگاه جایگاه پشتیبانی در مواقع پیک کرونا را دارد، افزود: در صورت سرریز بیماران در بیمارستان‌ها در پیک، از نقاهتگاه استفاده می‌شود که در پیک گذشته بسیار کمک کرد و طبیعی است تا وقتی وضعیت به حالت معمولی برنگشته نمی‌توان این نقاهتگاه‌ها را تعطیل کرد.

قزلباش بیان داشت: همیشه در همه جوامع مختلف برنامه‌های جدید مخالفین و موافقینی دارد و برخی افراد با اعلام نظر و ذهن مردم را درگیر می‌کنند که در خصوص عوارض کرونا نیز تبلیغات سوء دیده می‌شود در حالی که در زنجان عوارض جدی از واکسیناسیون دیده نشده است.

وی ادامه داد: هنوز نتاریح مطالعه واکسن کنژوله در هفت استان منتشر نشده است اما همچنان تزریق این واکسن ادامه دارد و قرار است در مرحله بعدی نمونه خون از افراد گرفته شود که امیدواریم در آینده نزدیک تزریق این واکسن را داشته باشیم.

این مسئول در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود اینکه تعداد بستری‌ها در زنجان زیاد نیست، وضعیت قرمز اعلام شده است، ادامه داد: وضعیت قرمز نسبت به جمعیت و بستری بیش از10 نفر به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر محاسبه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان یادآور شد: ترس از نوع واکسن شاید دلیلی برای عدم مراجعه برخی افراد برای واکسیناسیون باشد در حالی که مردم نباید دغدغه نوع واکسن را داشته باشند.

قزلباش با بیان اینکه از مردم و گروه‌های سنی می‌خواهیم تعلل در تزریق واکسن نداشته باشند، ادامه داد: بخش عمده‌ای از افراد دوز دوم واکسن روسی را دریافت کرده‌اند تا وقتی پوشش واکسن در حدی نیست که زنجیره را بشکنیم توصیه می‌شود همه پروتکل‌ها رعایت شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر