logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۲
[ شناسه خبر : ۲۲۳۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
امام جمعه ابهر:

نماز ، قرآن و ولایت مداری ستون عبادی دین هستند

نماز-،-قرآن-و-ولایت-مداری-ستون-عبادی-دین-هستند-
امام جمعه ابهر گفت: یکی از مهمترین ستون عبادی دین مسئله نماز، قرآن و ولایت مداری محسوب می‌شود.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام جعفر رحیمی امروز در خطبه‌های نماز جمعه ابهر، به سالروز اقامه نماز جمعه اشاره کرد و اظهارداشت:  امسال گرامیداشت این ایام با شعار "همیشه مردمی- همیشه انقلابی" برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اسلام به سه اجتماع بزرگ از جمله اجتماعات روزانه که در نماز جماعت برگزار می‌شود، اجتماع هفتگی با عنوان مراسم نماز جمعه و اجتماع حج که سالی یک بار در کنار خانه خدا است، اهمیت می‌دهد.
خطیب جمعه ابهر با بیان اینکه در این میان نقش نماز جمعه به دلیل محوری بودن خطبه‌های آن بسیار اهمیت دارد، افزود: دقت در کلید واژه «ذلِکُمْ خَیرٌ لَکُم اِنْ کُنتُمْ تَعلَمون»(آن چیزی است که برایتان بهتر است، اگر بدانید)، نشان می‌دهد این کلید واژه که در انتهای آیه نُهم سوره جمعه آمده است؛ در قرآن به جز موضوع نماز جمعه، برای سه موضوع دیگر نیز نازل شده است. 
امام جمعه ابهر بیان داشت: در این آیه به سه موضوع توحید، امامت و پیمان‌های الهی، جهاد در کنار نماز جمعه اشاره شده است که خود گویای جایگاه بسیار رفیع این فریضه الهی است.
حجت‌الاسلام رحیمی با اشاره به اینکه اگر نماز جمعه لطمه ببیند، این سه موضوع مهم و اساسی را نیز تحت الشعاع خود قرار می‌دهد، افزود: از متمایزات اصلی این فریضه منحصر بفرد خطبه محور بودن آن است. 
وی یادآورشد: بنای رفیع دو خطبه نیز مبتنی بر عنصر بسیار مهم «قول سدید» به معنای سخن استوارا ست چرا که «قول سدید» سخنى است كه در آن سستى و لغو و دروغ و نفاق نباشد، سخنى كه همچون سدّى محكم، جلو شكّ و شبهه و فساد را بگیرد.
خطیب جمعه ابهر ادامه داد: همانطور که لازمه ایمان، تقوا است؛ لازمه تقوا نیز قول سدید است و در ادبیات قرآن و روایات، نماز جمعه تأمین کننده سه نیاز ضروری جامعه از جمله هدایت، امنیت و برکت است.
امام جمعه ابهر در ادامه خطبه دوم نماز به دهه ولایت یعنی از شب عید قربان و روز عرفه گرفته تا عید غدیر خم که میلاد امام هادی(ع) نیز در آن قرار گرفته اشاره کرد و گفت: این دهه برای ما درس‌ها و پیام‌هایی دارد که یکی از مهمترین پیام‌ها این است که جدایی از اهل بیت خسران را در بر خواهد داشت.
حجت‌الاسلام رحیمی تصریح کرد: از مشهورترین روایاتی که عامه و خاصه البته با عبارت مختلف نقل کرده‌اند و علماء و بزرگان و محدثین بزرگ در منابع روایی معروف و دست اول آورده‌اند، حدیث مشهور ثقلین با این عنوان که (انِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا، کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی؛ أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ) است به این معنا که میان شما دو چیز سنگین و گرانبها می‌گذارم، اگر بدان چنگ بزنید، هرگز پس از من گمراه نشوید. قرآن و عترت من اهل بیتم. و این دو از هم جدا نشوند تا در کنار حوض بر من در آیند. 
وی گفت: این حدیث مشهور توسط 22نفر از علماء اهل سنت مانند مسلم در صحیح، ترمدی درسنن از ائمه چهارگانه اهل سنت در صحاح شش گانه اهل سنت به نقل از 23 صحابی که خود این حدیث را شنیده بودند. نه در یک موضع و مکان خاص، بلکه در مواضع مختلف و مکان‌های متعدد نقل شده است.
خطیب جمعه ابهر ادامه داد: این حدیث مشهور در غدیر خم زمانی که پیامبر گرامی اسلام از حجته الوداع بر می گشتتد، ایام حج در روز عرفه،  در جحفه، در بیماری پیامبر که موجب وفات ایشان شد و در مسجد خیف در حجه الوداع عنوان شده است.
امام جمعه ابهر با بیان اینکه یکی از مهمترین ستون عبادی دین مسئله نماز و قرآن و ولایت مداری است، افزود: همه باید تلاش کنند جامعه از ناهنجاری‌ها بدور باشد و هیچ موقع مقصرسازی نکنیم هم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر خود را عالمانه و آگاهانه و هوشیارانه انجام بدهیم و از همه مسئولین مربوطه عالمانه و هوشیارانه مطالبه کنیم و نسبت به ستون سیاسی دین که مهم ترینش مردم هستند در فکر حل گرفتاری‌های مردم باشیم.
حجت‌الاسلام رحیمی ادامه داد: بیکاری، گرانی، تورم،نبودمسکن، فراهم نبودن مقدمات ازدواج جزء آفت‌های این ستون است که در رفع آن همه باید تلاش کنند و در یک جمله اگر ما معروفات را تقویت نکنیم طبیعی است که منکراتی مثل سگ گردانی‌ها، مواد مخدر، مشروبات، رانت و رشوه و امسال آن رنگ خواهند گرفت، پس یکی از مهمترین مطالبه ما باید این باشد معروفات را همه تقویت کنند.//ن
 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر