logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۴
[ شناسه خبر : ۲۲۳۳۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در جلسه ستاد کرونا استان زنجان مطرح شد؛

افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طغیان موج پنجم کرونا جلوگیری می‌کند

افزایش-میزان-رعایت-پروتکل‌های-بهداشتی-از-طغیان-موج-پنجم-کرونا-جلوگیری-می‌کند
با توجه به قرمز شدن وضعیت کرونایی شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان طغیان آتشفشانی موج پنجم کرونا وجود دارد که افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از این مشکل، جلوگیری می‌کند

به گزارش موج رسا; فتح‌اله حقیقی، استاندار زنجان امروز در جلسه ویژه ستاد کرونا استان با اشاره به موج پنجم این بیماری گفت: زنجان علی‌رغم درگیری استان‌های دیگر با موج پنجم، 3 هفته دیرتر وارد این موج شد و همواره قبل از ایجاد یک مشکل، گوشزد کرده‌ایم که در صورت عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرایطی پیش می‌آید که ایتدا میزان بیماران سرپایی و سپس بستری و در ادامه نیز میزان فوتی‌ها افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی قابل قبول بود، اتفاق خاصی نیفتاد، خاطرنشان کرد: اما متاسفانه خروجی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی عده‌ای، گرفتاری مردم با بیماری و فوت آن‌ها می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه کادر بهداشت، سلامت و درمان 17 ماه است که درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند، افزود: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب فشار آمدن بر کادر بهداشت و درمان و بیمارستان‌ها می‌شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه جهش ویروس دلتا عجیب و غریب است، گفت: جهش این ویروس، انفجار بوده و مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کند و هم‌اکنون شهرستان‌های زنجان، ابهر، خدمدره و خدابنده در وضعیت قرمز قرار دارند.

وی با بیان اینکه در ابتدای قرمز شدن وضعیت قرار داریم، اظهار کرد: در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان شرایط را برگرداند و جلوی پیک کرونا را گرفت.

حقیقی خاطرنشان کرد: مردم در این مدت خسته شده‌اند اما مدیران نیز خسته‌اند و بر روی مدیران نیز فشار وارد می‌آید لذا باید باهم همکاری، اتحاد و وفاق داشته باشیم چرا که هرگونه سهل‌انگاری، جان مردم را به خطر می‌اندازد بنابراین همه باید حافظ جان خود و همنوعان باشیم.

وی تصریح کرد: در تاکید به رعایت پروتکل‌های بهداشتی چیز زیادی نمی‌خواهیم بلکه خودداری از تردد، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، مواظبت و مراقبت از افراد مسن و دارای بیماری مزمن در منزل و استفاده از محل‌های قرنطینه است تا از ابتلای دیرگان به بیماری جلوگیری شود.

استاندار زنجان با بیان اینکه زنجان از نظر واکسیناسیون کرونا وضعیت خوبی دارد، گفت: از هفته آینده واکسیناسیون افراد 55 ساله را آغاز خواهیم کرد و تعویق 3 هفته‌ای در ورود به موج پنجم به این معنی است که توانستیم زمان بخریم و واکسیناسیون بیشتری انجام دهیم و خزین زمان تا این اندازه سود دارد و مشکلات را حل می‌کند.

وی تصریح کرد: استان زنجان در صورت در اختیار قرار گرفتن واکسن، توانایی تزریق روزانه 30 هزار دور واکسن را دارد.

استاندار زنجان در خصوص رعایت مواردی در وضعیت قرمز کرونایی گفت: نیروی انتظامی در تمام شهرها به‌ویژه شهرهای قرمز باید تردد خودروها را کنترل کرده و با اقتدار ضمن جریمه خودروهایی که وارد استان می‌شوند آن‌ها را برگرداند و اجازه ورود ندهد و در صورت نیاز، سپاه نیز در این زمینه به نیروی انتظامی کمک کند.

وی با بیان اینکه فعالیت رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها فقط به صورت بیرون‌بر، مجاز است، اظهار داشت: فعالیت تالارهای پذیرایی، سینماها، استخرهای سرپوشیده وباشگاه‌های بدنسازی در شهرهای قرمز ممنوع است و آرامستان‌ها، پارک‌ها و شهربازی‌ها نیز تعطیل هستند و باید بسته شده و چراغ آن‌ها نیز شب‌ها خاموش شود.

حقیقی با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح ادارات خاطرنشان کرد: مسئولیت این کار بر عهده رئیس دستگاه مربوطه بوده و حراست ادارات نیز باید نظارت لازم را داشته باشند ضمن اینکه حضور یک‌سوم یا 50 درصد کارکنان از روز شنبه نیز در اختیار خود دستگاه‌ها است.

وی با تاکید بر انعکاس خبری و فعالیت استودیو سلامت و همچنین تبلیغات محیطی توسط شهرداری تصریح کرد: در خصوص پاساژها و بازار سربسته علی‌رغم اینکه در شرایط قرمز باید تعطیل باشند، قصد قطع کردن رزق و روزی کسی را نداریم اما هیات‌مدیره بازار و پاساژها باید در فرمانداری متعهد شوند که پروتکل‌های بهداشتی به صورت کامل رعایت می‌شود که در این صورت می‌توانند فعالیت کنند و مسئولیت نظارت بر این کار بر عهده سازمان صمت و اتاق اصناف است.

*‌ تعداد بستری‌ها تا پایان هفته آینده به 400 نفر می‌رسد

پرویز قزلباش، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان نیز در ابتدای این جلسه گفت: روند صعودی در بخش بستری و سرپایی ادامه دارد.

وی اظهار داشت: طی تماسی که با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌هایی که درگیر موج پنجم شده‌اند داشتیم، توصیف آن‌ها این بود که اگر افزایش بیماری در موج چهارم به صورت آسانسوری بود در موج پنجم به صورت آتشفشانی بوده و ناگهان طغیان کرده و همه را گرفتار و غافلگیر می‌کند.

قزلباش با بیان اینکه روند افزایش بیماری در استان زنجان تدریجی است، خاطرنشان کرد: هر روز انتظار مواجه شدن با طغیان آتشفشانی را داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه میزان بستری روزانه در 20 تیر 70 نفر بود، گفت: این میزان دیروز (30 تیر) به 210 نفر رسید.

وی افزود: تعداد بستری‌ها امروز 250 نفر بوده و با توجه به روند افزایشی تا پایان هفته بعد بع 400 نفر می‌رسد.

قزلباش تاکید کرد: کنترل و مدیریت شرایط کنونی توجه ویژه‌ای را می‌طلبد.

سرهنگ مرتضی عباسی، معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی استان زنجان نیز با اشاره به استمرار اِعمال محدودیت‌های شبنه در سطح استان گفت: ترددهای بین شهری نیز به صورت شبانه‌روز در ورودی شهرها کنترل می‌شود ضمن اینکه ترددهای بین استانی نیز توسط سیستم‌ها و به صورت پایش تصویری کنترل می‌شود.

وی افزود: طی 2 روز گذشته در شبانه‌روز 897 مورد اعمال قانون به خودروها انجام شده است.

حبیب ملایی یگانه، شهردار زنجان نیز در این جلسه گفت: پارک‌ها جزء مشاغلی بودند که در وضعیت نارنجی مجوز فعالیت داشتند اما از دیروز و ورود زنجان به وضعیت قرمز، مجدداً تعطیل شده‌اند.

وی با اشاره به فرهنگسازی و تبلیغات محیطی اظهار داشت: بنرهای مختلفی در سطح شهر نصب شده و ضدعفونی حمل‌ونقل عمومی نیز انجام می‌شود و همکاران نیز نظارت می‌کنند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت حداکثری باشد و مشکلی پیش نیاید.// آ

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر