logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۷
[ شناسه خبر : ۲۲۲۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان:

21 اکیپ‌ نظارتی دامپزشکی عید قربان در استان زنجان فعال می‌شود

21-اکیپ‌-نظارتی-دامپزشکی-عید-قربان-در-استان-زنجان-فعال-می‌شود
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به آماده باش بودن اکیپ‌های نظارتی در روز عید قربان گفت: 21 اکیپ‌ دامپزشکی ثابت و سیار برای نظارت بر فعالیت کشتارگاه‌ها نظارت می‌کنند.

محمد‌باقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; ‌‌‌‌‌‌‌‌با بیان اینکه امسال نیز همانند سال‌های گذشته اکیپ‌های نظارتی برای روز عید قربان فعال خواهد شد اظهار کرد: در این ایام همکاران ما در  قالب ۲۱ اکیپ‌های نظارتی بر میادین دام استان و کشتارگاه‌ها و ذبح بهداشتی دام ها نظارت خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه 9 نفر از ناظران  ذبح شرعی هم در روز عید قربان در امر نظارت بر ذبح شرعی دام‌ها فعال خواهند بود تاکید کرد: با توجه به فصل فعالیت کنه‌ها مردم در این فصل از سال مراقب بیماری تب کریمه کنگو که یک بیماری مشترک بین دام و انسان است، باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه این احتمال وجود دارد که بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کَنه ها، ترشحات و خونابه دام آلوده به انسان منتقل شود ابراز کرد: کشتارگاه‌های دام  استان زنجان در روز عید قربان فعال بوده و آماده خدمت‌رسانی هستند.

وی با اشاره به اینکه ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌ها تحت نظارت عالیه دامپزشکی وبا ضوابط بهداشتی انجام می‌شود خاطر نشان کرد: ناظران شرعی نیز در کشتارگاه‌های استان زنجان حضور دارند و بر روند ذبح شرعی  دام‌ها نظارت می‌کنند.

حاج کاظمی با تاکید براینکه مردم روستاها و مناطقی که به کشتارگاه‌ها دسترسی ندارند باید یکسری از اقدامات بهداشتی را در حین ذبح دام‌ رعایت کنند افزود: در این مناطق باید مردم مراقب کَنه‌های روی دام‌ها باشند چرا که امکان انتقال بیماری از طریق گزش کَنه‌ها وجود دارد. و موقع ذبح تا جایی که ممکن است از تماس با گوشت و خونابه دام ذبح شده پرهیز شده و در انتهای کار وسایل (چاقو، سینی و...) کاملا شسته شده و  ضد عفونی شوند.

وی با اشاره به اینکه از هم استانی‌ها درخواست می‌شود حتما در ذبح دام‌ها خون‌آبه را به چاه‌های جذبی هدایت کنند بیان کرد: استفاده از وسایل حفاظت شخصی  مانند دستکش در حین ذبح نباید فراموش شود.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با تاکید براینکه مردم باید به این موارد حتما توجه داشته باشند که بعد از ذبح دام نباید بلافاصله گوشت آن مصرف شود ادامه داد: گوشت دام باید بعد از ۲۴ ساعت مصرف شده و در این مدت نیز باید در یخچال نگهداری شود.

وی با بیان اینکه از مصرف جگر و سایر امعا و احشای دام بلافاصله بعد از ذبح دام خودداری شده و باید بعد از گذشت 48 ساعت مصرف شود عنوان کرد: که پختن گوشت بهترین حالت است  و با کباب کردن‌ حرارت لازم به عمق گوشت نرسیده و انگل ها و میکروب های احتمالی موجود در  گوشت غیر فعال نخواهند شد. اگر مردم این دستورات را در روز عید قربان رعایت کنند با مشکلی مواجه نمی‌شوند.

ذکر این نکته لازم است که در خرید دام به منظور ذبح دقت شود که دام از نظر ظاهری کاملا سالم و سرحال بوده و هیچ گونه نشانه ای از ناخوشی و کسالت و له له زدن که نشانه ای از  تب و بیماریهای تنفسی است  را نداشته باشد.  /ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر