logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۲۱۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان:

عفاف مبنای روابط زن و مرد در فرهنگ اسلامی است

عفاف-مبنای-روابط-زن-و-مرد-در-فرهنگ-اسلامی-است
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان گفت: عفاف به عنوان یک خصلت انسانی مبنای روابط زن و مرد در فرهنگ اسلامی است و حجاب و و پوشش نیز در راستای حفظ و رشد این خصلت است.

ماهرخ بلوری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: یکی از موضوعات مهم امروز جامعه بحث حجاب و عفاف و چیستی و چرایی پیرامون این مسئله است که وارد گفتمان‌های علمی و فرهنگی شده و نقطه قوت ما در این زمینه زیرساخت‌های قوی نظام فرهنگی است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت مسئله، نهادینه سازی فرهنگ عفاف و حجاب به عنوان یکی از ضرورت‌های باورهای دینی، مستلزم برنامه‌ریزی صحیح در سه حوزه فرد، خانواده و جامعه است.

این مسئول خاطرنشان کرد: پیش از برنامه‌ریزی صحیح در حوزه عفاف و حجاب باید عناصر مفهومی چون فرد انسانی، خانواده و جامعه را در زمینه فعالیت علمی و فرهنگی به خوبی شناخته و جایگاه هر یک را بررس کرد و سپس در سه مرحله نهادینه سازی، گسترش فرهنگ و حفظ باورهای ترویج شده با استفاده از ابزار و شیوه‌های مدرن و موثر به فعالیت پرداخت.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان یادآور شد: برای عملیاتی شدن هر یک از این مراحل فوق نیاز به حرکت جمعی و پویایی در نهادهای فرهنگی دولتی و غیردولتی است و اگر همسویی و هم پوشی در سطح فراگیر صورت نگیرد نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

وی در خصوص متغییرهایی که امروزه بر پدیده حجاب تاثیرگذار هستند، گفت: شناخت وضعیت پدیده‌های اجتماعی نیازمند شاخص‌هایی است که در خصوص آنها باید اتفاق نظر وجود داشته باشد و تغییرات پدیده‌ها قابل سنجش و رصد دوره‌ای باشد که در خصوص حجاب چنین شاخص‌هایی وجود ندارد.

این مسئول با بیان اینکه نبود الگوهای ایجابی جدید، عدم سیاستگزاری و مطالبه اجرای الگوهای مطلوب و رسمی – پوشش زنان را در جامعه‌ای که تعداد آن را امری فردی  و اختیاری می‌دانند، بسیار دشوار است، افزود: از سوی دیگر تلاطم اقتصادی در جامعه و فشارهای ناشی از آن برجنبه‌های مختلف زندگی مردم، تغییر فرهنگ سنتی حاکم برجامعه، به وجود آمدن مدل‌های جدید جذب مشتری در بازار معاملات و کسب و کار و توجه عامه مردم به الگوهای جدید پوششی که نشات گرفته از تبلیغات گسترده در فضای مجازی است از متغییرهایی است که در تغییرات شتاب عفاف و حجاب تاثیرگذار است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان خاطرنشان کرد: در این شرایط رویکرد و راه مناسب استفاده از روش‌های فرهنگی متناسب با مقتضیات زمان با ارائه الگوی مناسب آموزش مداوم در خانواده، مدرسه، دانشگاه و  اجتماع و تقویت اعتقادات و ایمان است تا به درونی و نهادینه شدن آن کمک کند.

بلوری با اشاره به نقش خانواده در ترویج فرهگ عفاف و حجاب و وضعیت استان در این موضوع، گفت: خانواده اصلی‌ترین نهادی است که وظیفه جامعه پذیرکردن آحاد جامعه را برعهده دارد.

وی تصریح کرد: پدیده حجاب یک پدیده پیچیده و یک کار تربیتی است که جای تربیت در خانواده است، مدرسه هم کار تربیتی می‌کند اما اگر پیام تربیتی خانواده و مدرسه متفاوت باشد این تربیت به نقطه درستی نمی‌رسد و انتظار از خانواده این است که فرزندی تربیت کند که زیرساخت لازم برای قبول عفاف و حجاب در او وجود داشته باشد.

این مسئول بیان داشت: در استان زنجان پایبندی به سنت در خانواده‌ها همچنان جریان دارد البته این سنت همانند دیگر شهرها و استان‌های کشور در برخورد با مظاهر مدرنیته به مرور زمان رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته ولی بیشتر زنان زنجانی به پوشش عرفی  و حجاب اسلامی معتقد بوده و به عنوان هنجار اجتماعی به آن عمل می‌کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان با اشاره به نقش عفاف و حجاب در استحکام پیوند خانواده و سلامت، گفت: بی‌تردید مقدسترین پیوندها بر پایه قانون خلقت ضرورت یافته و اصیلترین واحد اجتماع واحد خانواده است که سعادت و سلامت هر جامعه با سلامت و سعادت کانون خانواده پیوندی عمیق و ناگسستنی دارد و هر عاملی که در تحکیم روابط خانواده موثر باشد در استواری اجتماع نیز موثر است و بالعکس.

بلوری یادآور شد: از این رو اگر خواهان سلامت و تقویت بنیان جامعه هستیم بایستی با برنامه‌‌ریزی درست فرهنگی همه نیروی خود را برای شناخت خانواده و نقش‌های آن و چگونگی ارتقای روابط مناسب اعضای خانواده بررسی متقابل و میزان اثر پذیری و اثرگذاری آنان از مسائل از بعد فردی خانوادگی و اجتماعی مد نظر قرار داده و با به کارگیری راهکارهای مناسب شاهد آرامش روانی و روحی در افراد و اعتماد و ثبات در خانواده باشیم که در این میان نقش عفاف در سلامت و استمرار پیوند خانوادگی بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: عفاف به عنوان یک خصلت انسانی مبنای روابط زن و مرد در فرهنگ اسلامی است و حجاب و و پوشش نیز در راستای حفظ و رشد این خصلت است و توجه به زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی این پدیده به عنوان بستر آن بسیار لازم است و اشاعه و تعمیق ان نیازمند آموزش‌های مداوم برای درونی و نهادینه شدنه است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر