logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۲۰۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

سردرگمی دولت در مدیریت بحران کرونا

سردرگمی-دولت-در-مدیریت-بحران-کرونا
معتقدم رویکرد استفاده از دانش بومی، الگوهای جهادی و نگاه به توانمندی داخل می‌تواند راهگشای حل بحران کرونا در کشور بویژه در شهرهایی باشد که مردم آن آسیب‌پذیرتر هستند و امکانات کمتری دارند.

به گزارش موج رسا; دکتر زهرا شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت: بیش از یک سال از پاندمی جهانی کرونا و شیوع این بیماری در کشور می‌گذرد اما هنوز هم دستورالعمل مشخص و واحدی برای مدیریت این بیماری وجود ندارد. گاهی تصمیمات خلق‌الساعه‌ای در موارد مختلف گرفته شده است مانند بازگشایی مدارس در شهریورماه سال ۹۹ یا برگزاری کنکور در سال جاری به‌رغم اعلام خود مسؤولان مبنی بر ورود کشور به پیک پنجم کرونا؛ که همین موارد علاوه بر اثبات تناقض در عملکرد و گفتار مسؤولان اجرایی، نشانه‌ای از نبود مدیریت واحد برای کنترل بیماری است. 

۱ـ با توجه به اینکه با ویروسی کاملا ناشناخته مواجه هستیم و به نوعی تمام دنیا با رفتارها و جهش‌های این ویروس غافلگیر می‌شوند، ضروری است راهکارهای پیشگیرانه و مسائل بهداشتی را اصل موضوع قرار دهیم، یعنی اگر قرار است در رکن اصلی پیشگیری، ورود کنیم باید سیستم دفاعی بدن فرد مدافع که میزبان بیماری است، تقویت شود. سیستم دفاعی نیز از ۲ طریق که یکی واکسیناسیون مطمئن و دیگری اصلاح سبک زندگی است تقویت می‌شود، بنابراین باید ضمن آموزش عموم مردم در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محیط، تغذیه مناسب و ابعاد مختلف اصلاح سبک زندگی سالم برای تقویت سیستم دفاعی نیز آموزش داده شود و مورد تأکید باشد و همچنین امکانات لازم در این زمینه در دسترس سریع مردم قرار گیرد. 

۲ـ همچنین به عنوان اولویت اصلی و مهم، واکسیناسیون مطمئن و سریع در دستور کار قرار گیرد که در این زمینه نیز رویکرد مثبتی از سوی دولت فعلی و مسؤولان اجرایی شاهد نبودیم. زمانی که لازم بود خط تولید واکسن داخلی تقویت شود یا از طریق واردات، واکسن مطمئن خریداری شود، متأسفانه برنامه‌ریزی‌های نادرست و سوء‌مدیریت موجب شد واکسیناسیون با تأخیر انجام شود. همه این موارد دست به دست هم می‌دهند و موجب می‌شوند پیک‌های مختلف کرونا در کشور تکرار شود. اگر ضرورت تغییر رویکرد و اصلاح رویه در کنترل و مدیریت بیماری و واکسیناسیون عمومی همچنان نادیده گرفته شود و برنامه‌ریزی‌های دقیق صورت نگیرد، قطعا در آینده شاهد عواقب خطرناک‌تری هم خواهیم بود. 

در حال حاضر طبق اعلام مسؤولان، متأسفانه اکثر شهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند. در این میان شهرهایی که در مناطق کم‌برخوردار هستند شرایط بحرانی دارند. دولت باید از یک میلیارد یورویی که از صندوق ذخیره ارزی برداشت کرده و منابع مالی دیگر که در اختیار دارد، مبالغی را به این مناطق اختصاص دهد تا اگر امکانات بیمارستانی و بهداشتی لازم است، سریع‌تر تأمین شود.

۳- معتقدم رویکرد استفاده از دانش بومی، الگوهای جهادی و نگاه به توانمندی داخل می‌تواند راهگشای حل بحران کرونا در کشور بویژه در شهرهایی باشد که مردم آن آسیب‌پذیرتر هستند و امکانات کمتری دارند لذا انتظار می‌رود دولت آینده، مدیریت نادرست دولت دوازدهم در عرصه کرونا را جبران کند؛ هر چند از دولت فعلی نیز این توقع می‌رود در زمان محدود باقی‌مانده در این امر از هیچ تلاشی دریغ نکند.

منبع: مشرق

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر